Caad12 ultegra welke wielset?
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 15 feb 2017 22:20
na een scheur ontdekt te hebben in mijn Jan Janssen - Sonic (9jaar mee gereden) is het niet meer mogelijk om het te restaureren en niet de moeite & koste waard om voor een nieuwe frame te gaan.
inmiddels is mijn oog gevallen op de Cannondale - Caad12 ultegra en hierbij zitten als wielset de Mavic aksium op, eerder ervaring gehad met de Mavic ksyrium elite te maken gehad en niet zo over te spreken...
vandaar dat ik nu eigenlijk geen Maviks wil hebben en zekker niet als ik alle negativiteit lees over de aksium
Dus nu mijn vraag welke redelijke kwaliteit & prijs wiel-set past het best bij de caad12?
tot nu toe heb ik 3opties gekregen, maar andere opties zijn ook welkom!
Speed AL €500,-
DT Swiss R32 €500,-
DT Swiss R24 €290,-
Fulcrum racing 7
Alvast bedankt en met vriendelijke groet, Alex
inmiddels is mijn oog gevallen op de Cannondale - Caad12 ultegra en hierbij zitten als wielset de Mavic aksium op, eerder ervaring gehad met de Mavic ksyrium elite te maken gehad en niet zo over te spreken...
vandaar dat ik nu eigenlijk geen Maviks wil hebben en zekker niet als ik alle negativiteit lees over de aksium
Dus nu mijn vraag welke redelijke kwaliteit & prijs wiel-set past het best bij de caad12?
tot nu toe heb ik 3opties gekregen, maar andere opties zijn ook welkom!
Speed AL €500,-
DT Swiss R32 €500,-
DT Swiss R24 €290,-
Fulcrum racing 7
Alvast bedankt en met vriendelijke groet, Alex
Advies: Neem de fiets met de standard Aksiums en ga dan eens op zoek naar een mooi wielsetje. Heb je een reserve set achter de hand. Makkelijk voor op de Tacx of voor als je toch een keer het wiel in reparatie hebt.
Gaan binnenkort waarschijnlijk genoeg leuke sets voor een mooie prijs de deur uit met de komst van schijfremmen.
Gaan binnenkort waarschijnlijk genoeg leuke sets voor een mooie prijs de deur uit met de komst van schijfremmen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
+1, dat is ook mijn advies.vincent75 schreef:Advies: Neem de fiets met de standard Aksiums en ga dan eens op zoek naar een mooi wielsetje. Heb je een reserve set achter de hand. Makkelijk voor op de Tacx of voor als je toch een keer het wiel in reparatie hebt.
Gaan binnenkort waarschijnlijk genoeg leuke sets voor een mooie prijs de deur uit met de komst van schijfremmen.
€290 voor een setje R24's is ook wel fors. Ik zou inderdaad eerst met de Aksiums rijden en dan later nog een 2e wielsetje van ca. €300 tot €500,- erbij kopen. Dan heb je gelijk een setje winter wielen, wielen voor een Tacx, reservewielen etc. Reuze handig.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16474
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Zou ik ook doen.ypuh schreef:................. Ik zou inderdaad eerst met de Aksiums rijden en dan later nog een 2e wielsetje van ca. €300 tot €500,- erbij kopen. Dan heb je gelijk een setje winter wielen, wielen voor een Tacx, reservewielen etc. Reuze handig.
Neem van mij aan dat er veel meer fietsers tevreden zijn van hun Mavic wielen dat dat er ontevreden gebruikers zijn.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik heb met alle 3 ervaring. (Mavic Ksyrium, Aksum en Racing 7)
Ksyrium vind ik constructief wat vervelend, komt makkelijk vuil tussen met slecht weer waardoor ze minder soepel lopen. Deze zaten standaard in mijn fiets. Ze oogde wel mooi. Heb ze nu verkocht.
Aksium heb ik regelmatig in huur fietsen gehad, al met al een aantal 1.000 KM mee gereden. In mijn ervaring merk ik weinig verschil met de Ksyriums. Ze ogen wat minder, maar heb er ook minder gedoe mee qua onderhoud. Voor mij een degelijke set.
Racing 7, mijn winter/slechtweer set. Omdat de Ksyriums dit weer niet goed trekken, zoals hierboven genoemd. Voordeel zijn de industrielagers, waar minder makkelijk iets in komt. Nadeel is dat ze wat zwaarder zijn. In gebruik merk ik ook hier weinig verschil tijdens het fietsen. Heb zelfs nog het gevoel dat ze wat steviger zijn dan de Ksyriums. (ondanks mijn 75 kilo gewicht)
Samenvattend:
Ik vind de Aksium een degelijker wiel dan de Ksyrium. Zou deze dan ook lekker in mijn Caad 12 laten zitten. Later wat anders kopen. Maar me wel afvragen wat ik qua voordeel verwacht voor de investering van 300-600 euro die je dan doet.
- voordeel onderhoud?
- looks?
- Gewicht en wat maakt dat voor jou voor een verschil?
Ten aanzien van DT swiss heb ik nog ervaring met een Axis set, standaard in specialized fiets. Deze naaf constructie vind ik ook matig met een rubber afsluitring die schuin afloopt. Ook erg gevoelig voor vuil dat naar binnen komt bij minder weer.
Deze is vervangen door een Fulcrum Racing 3 set. Belangrijkste argumenten hiervoor waren:
- Looks
- 500 gram gewicht verschil (aanzienlijk, zeker in vergelijking met bovenstaande, waar het doorgaans zo'n 200-300 gram is.)
- Kogellagers ipv industrielagers waren een nadeeltje.
Advies:
Die Aksiums zijn zo verkeerd nog niet. Rijd er maar eens 10.000 Km op, mocht er dan gesodemieter zijn vervang je ze voor iets wat je graag hebben wil. Ik verwacht niet dat je er ontevreden over zult zijn na 10.000KM.
PS als het echt op gewicht zit en aanpassingen van 200 gram je wat doen, denk dan eens aan banden en binnenbanden die je extra licht maakt. Een vaak Schwalbe Lugano weegt 350gram per stuk en er zijn banden zat die 220 gram wegen per stuk.
Op binnenbanden valt dan ook nog 2x 50 gram te halen. In totaal potentieel dus 360 gram.
Ksyrium vind ik constructief wat vervelend, komt makkelijk vuil tussen met slecht weer waardoor ze minder soepel lopen. Deze zaten standaard in mijn fiets. Ze oogde wel mooi. Heb ze nu verkocht.
Aksium heb ik regelmatig in huur fietsen gehad, al met al een aantal 1.000 KM mee gereden. In mijn ervaring merk ik weinig verschil met de Ksyriums. Ze ogen wat minder, maar heb er ook minder gedoe mee qua onderhoud. Voor mij een degelijke set.
Racing 7, mijn winter/slechtweer set. Omdat de Ksyriums dit weer niet goed trekken, zoals hierboven genoemd. Voordeel zijn de industrielagers, waar minder makkelijk iets in komt. Nadeel is dat ze wat zwaarder zijn. In gebruik merk ik ook hier weinig verschil tijdens het fietsen. Heb zelfs nog het gevoel dat ze wat steviger zijn dan de Ksyriums. (ondanks mijn 75 kilo gewicht)
Samenvattend:
Ik vind de Aksium een degelijker wiel dan de Ksyrium. Zou deze dan ook lekker in mijn Caad 12 laten zitten. Later wat anders kopen. Maar me wel afvragen wat ik qua voordeel verwacht voor de investering van 300-600 euro die je dan doet.
- voordeel onderhoud?
- looks?
- Gewicht en wat maakt dat voor jou voor een verschil?
Ten aanzien van DT swiss heb ik nog ervaring met een Axis set, standaard in specialized fiets. Deze naaf constructie vind ik ook matig met een rubber afsluitring die schuin afloopt. Ook erg gevoelig voor vuil dat naar binnen komt bij minder weer.
Deze is vervangen door een Fulcrum Racing 3 set. Belangrijkste argumenten hiervoor waren:
- Looks
- 500 gram gewicht verschil (aanzienlijk, zeker in vergelijking met bovenstaande, waar het doorgaans zo'n 200-300 gram is.)
- Kogellagers ipv industrielagers waren een nadeeltje.
Advies:
Die Aksiums zijn zo verkeerd nog niet. Rijd er maar eens 10.000 Km op, mocht er dan gesodemieter zijn vervang je ze voor iets wat je graag hebben wil. Ik verwacht niet dat je er ontevreden over zult zijn na 10.000KM.
PS als het echt op gewicht zit en aanpassingen van 200 gram je wat doen, denk dan eens aan banden en binnenbanden die je extra licht maakt. Een vaak Schwalbe Lugano weegt 350gram per stuk en er zijn banden zat die 220 gram wegen per stuk.
Op binnenbanden valt dan ook nog 2x 50 gram te halen. In totaal potentieel dus 360 gram.
Ik rijd een CAAD9 en rijd al enkele jaren op Racing 3. Niet dat het frame echt iets uitmaakt, al is een aero frame met lage wielen niet echt mooi in mijn optiek.
Je moet denk ik voor jezelf even uitmaken hoeveel geld je wilt uitgeven en wat voor soort wielen je wil (hoog/laag/carbon/alu, etc.) Er is zo veel keus tegenwoordig. Schijven duurt nog wel even voordat het echt doorbreekt en velgremmen blijven dus nog wel even bestaan. Ik sluit me aan bij de andere adviezen en ik zou lekker even doorrijden op je Mavics tot je weet wat je wilt. Alles 'past' bij je fiets. Het gaat er meer om wat jouw doelen zijn, en wat jij belangrijk vindt.
Je moet denk ik voor jezelf even uitmaken hoeveel geld je wilt uitgeven en wat voor soort wielen je wil (hoog/laag/carbon/alu, etc.) Er is zo veel keus tegenwoordig. Schijven duurt nog wel even voordat het echt doorbreekt en velgremmen blijven dus nog wel even bestaan. Ik sluit me aan bij de andere adviezen en ik zou lekker even doorrijden op je Mavics tot je weet wat je wilt. Alles 'past' bij je fiets. Het gaat er meer om wat jouw doelen zijn, en wat jij belangrijk vindt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 15 feb 2017 22:20
beste keezx, vincet75, ypuh, noepzor, lcsmet, frank en joskovic hartelijk dank voor jullie bijdragen!
ik vind het belangrijk dat ze: duurzaam en sterk zijn voor elk seizoen!
ik vind het belangrijk dat ze: duurzaam en sterk zijn voor elk seizoen!
-
- Forum-lid
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
Jouw zoektocht snap ik; wielen maken een fiets (niet alleen qua looks, maar veel meer nog qua rijgevoel). Je kunt ook overwegen om voor een andere fiets te gaan kijken dan de CAAD12 + extra wielset (met banden en cassette). Er zijn ook merken die binnen jouw wensenlijstje meteen goede wielen bieden, en dan betaal je uiteindelijk minder. Zeker als je een wielset zoekt die in alle seizoenen voldoet (dus niet wisselt). Ik ben net als jij geen Mavic fan (meer). Mag ik vragen waarom je voor de CAAD12 bent gevallen?
Achteraf is elke fietstocht leuk.
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 15 feb 2017 22:20
ik had hiervoor een Jan Janssen - Sonic full carbon,, inmiddels zit er een scheur in het frame dat niet te repareren... voorheen ook zadelpen afgebroken en scheur in voorvork dus voorlopig ben ik een beetje klaar met carbon, ik ben opzoek naar een goede robuuste lichte fiets, en tot nu toe is de caad12 wel hetgene wat mij betreft in de buurt komt ook qua looksBeam me up, Scotty schreef:Jouw zoektocht snap ik; wielen maken een fiets (niet alleen qua looks, maar veel meer nog qua rijgevoel). Je kunt ook overwegen om voor een andere fiets te gaan kijken dan de CAAD12 + extra wielset (met banden en cassette). Er zijn ook merken die binnen jouw wensenlijstje meteen goede wielen bieden, en dan betaal je uiteindelijk minder. Zeker als je een wielset zoekt die in alle seizoenen voldoet (dus niet wisselt). Ik ben net als jij geen Mavic fan (meer). Mag ik vragen waarom je voor de CAAD12 bent gevallen?