Ik ben mijn sram force crank aan het vervangen voor een Rotor.
Gaat om een Giant TCR Advanced SL frame.
Er zat een Sram GXP press fit bracket in. Die is er inmiddels uit.
Nu ik mijn nieuwe bracket er in wilde persen, een Rotor 4130, en blijkt dat ik ze er zo met de hand in kan duwen. Vervolgens bij het installeren van de cranks komen ze er bij een beetje druk alweer uit.
Hoe kan dit? Het is het juist bracket. Ik heb er vet op gedaan, maar dan nog mag het nooit zo makkelijk gaan,
Iemand een idee?
Rotor bottom bracket veel te los in frame te duwen
Het bottom bracket is een 86.5/41 mm press-fit BB.
Ik zou eerst zorgvuldig meten of het niet te ruim is. Als de cups er met de hand ingaan, dan is de passing niet goed. Als je geluk heb zijn nylon lager cups te klein, als je pech hebt zit er een (haar) scheur in je bottom bracket.Hoe heb je de oude cups gedemonteerd?
Ik zou eerst zorgvuldig meten of het niet te ruim is. Als de cups er met de hand ingaan, dan is de passing niet goed. Als je geluk heb zijn nylon lager cups te klein, als je pech hebt zit er een (haar) scheur in je bottom bracket.Hoe heb je de oude cups gedemonteerd?
Bij nylon heeft Loctite 641 geen zin. Da's voor metaal-op-metaal-verbindingen, zoals BB30.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Dit is toch niet echt ideaal. Er komt toch veel kracht op het bracket. Ik kan mij voorstellen dat wanneer de cups te los in het frame zitten je de bracketpot gaat "uitlubberen" en dat je hoe langer hoe meer speling krijgt.
Bestaat er een vulmiddel om zoiets op te lossen ?
Bestaat er een vulmiddel om zoiets op te lossen ?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16481
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Heeft Praxis geen oplossing?
The Praxis Conversion bottom bracket
Available in versions for Shimano, SRAM, and Campy ULT Torque
The Praxis Conversion bottom bracket
Available in versions for Shimano, SRAM, and Campy ULT Torque
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Volgens mij had je sowieso beter voor een Rotor met 24mm as kunnen kiezen. Voor een klein brackethuis als in jouw Giant worden de lagers wel erg dun en daardoor veel kwetsbaarder en minder duurzaam. Daarbij had je met een 24mm as gewoon een Shimano Press fit BB ( met nylon cups) kunnen installeren.
Verschil in stijfheid zal verwaarloosbaar zijn, zelf voor een getrainde prof.
Verschil in stijfheid zal verwaarloosbaar zijn, zelf voor een getrainde prof.
-
- Forum-lid
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 28 jan 2017 10:06
Uit de antwoorden wordt het naar mijn idee nog niet echt duidelijk, maar als de lagers er met de hand in gaan is er iets mis. Daar kun je niet mee fietsen!! Eonderde noemt al een aantal mogelijke oorzaken, maar ik zou denken dat:
- je niet de juiste maat trapas hebt, of;
- er is iets mis aan het frame, of;
- er klopt iets niet aan de trapas die je erin wilt zetten.
Maar alle typen press-fit lagers moeten geperst worden met gereedschap. In geen geval moet je ze er met de hand in kunnen krijgen.
- je niet de juiste maat trapas hebt, of;
- er is iets mis aan het frame, of;
- er klopt iets niet aan de trapas die je erin wilt zetten.
Maar alle typen press-fit lagers moeten geperst worden met gereedschap. In geen geval moet je ze er met de hand in kunnen krijgen.
Tsjah ik blijf het ook nog altijd vreemd vinden. Ik lees deze reacties overigens nu pas en heb er vandaag al een trainingskoersje mee gereden. Niets gemerkt van speling. Misschien komt dat nog. Maar heb op alle mogelijke manieren gecheckt of dit het juiste bracket is, en dat is zo. Ik dacht ook dat ik er een shimano press fit bracket in kon zetten, maar ik las op de Rotor site dat de Rotor 3D+ een andere bracket vereist, namelijk deze.
Het oude lager is verwijderd met een speciale tool, gong wel wat moeizaam, maar weet zeker dat daar niets kapot is gegaan. Ik was gerust gesteld toen dus bleek dat een vriend hetzelfde had en inmiddels alweer 10.000km zo gereden heeft.
Maar tegelijkertijd zit het me niet lekker. Ik zou uiteraard liever een as hebben die er echt in geperst zit. Dus mocht iemand de gouden tip hebben, dan hoor ik het graag.
Dank voor de reacties so far.
Het oude lager is verwijderd met een speciale tool, gong wel wat moeizaam, maar weet zeker dat daar niets kapot is gegaan. Ik was gerust gesteld toen dus bleek dat een vriend hetzelfde had en inmiddels alweer 10.000km zo gereden heeft.
Maar tegelijkertijd zit het me niet lekker. Ik zou uiteraard liever een as hebben die er echt in geperst zit. Dus mocht iemand de gouden tip hebben, dan hoor ik het graag.
Dank voor de reacties so far.