Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Rotor bottom bracket veel te los in frame te duwen

Jari.K
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 jul 2014 19:09
Locatie: Amsterdam

Jari.K 16 feb 2017 21:46

Ik ben mijn sram force crank aan het vervangen voor een Rotor.

Gaat om een Giant TCR Advanced SL frame.

Er zat een Sram GXP press fit bracket in. Die is er inmiddels uit.

Nu ik mijn nieuwe bracket er in wilde persen, een Rotor 4130, en blijkt dat ik ze er zo met de hand in kan duwen. Vervolgens bij het installeren van de cranks komen ze er bij een beetje druk alweer uit.

Hoe kan dit? Het is het juist bracket. Ik heb er vet op gedaan, maar dan nog mag het nooit zo makkelijk gaan,

Iemand een idee?

Jari.K
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 jul 2014 19:09
Locatie: Amsterdam

Jari.K 17 feb 2017 13:27

Blijkbaar is het normaal bij dit frame. Het hoort dus.

Anko
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 11 okt 2013 13:39

Anko 17 feb 2017 15:00

wat je kunt proberen is de boel ontvetten en met loctide vast zetten.

Heb hetzelfde probleem met een frame, met dezelfde lagers.

eonderde
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 feb 2013 19:56

eonderde 17 feb 2017 17:06

Het bottom bracket is een 86.5/41 mm press-fit BB.
Ik zou eerst zorgvuldig meten of het niet te ruim is. Als de cups er met de hand ingaan, dan is de passing niet goed. Als je geluk heb zijn nylon lager cups te klein, als je pech hebt zit er een (haar) scheur in je bottom bracket.Hoe heb je de oude cups gedemonteerd?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28013
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 feb 2017 18:29

Bij nylon heeft Loctite 641 geen zin. Da's voor metaal-op-metaal-verbindingen, zoals BB30.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1245
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 17 feb 2017 22:29

Dit is toch niet echt ideaal. Er komt toch veel kracht op het bracket. Ik kan mij voorstellen dat wanneer de cups te los in het frame zitten je de bracketpot gaat "uitlubberen" en dat je hoe langer hoe meer speling krijgt.

Bestaat er een vulmiddel om zoiets op te lossen ?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16481
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 feb 2017 22:54

Heeft Praxis geen oplossing?
The Praxis Conversion bottom bracket
Available in versions for Shimano, SRAM, and Campy ULT Torque
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 18 feb 2017 09:38

Volgens mij had je sowieso beter voor een Rotor met 24mm as kunnen kiezen. Voor een klein brackethuis als in jouw Giant worden de lagers wel erg dun en daardoor veel kwetsbaarder en minder duurzaam. Daarbij had je met een 24mm as gewoon een Shimano Press fit BB ( met nylon cups) kunnen installeren.
Verschil in stijfheid zal verwaarloosbaar zijn, zelf voor een getrainde prof.

CanyonFrog
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 jan 2017 10:06

CanyonFrog 18 feb 2017 20:20

Uit de antwoorden wordt het naar mijn idee nog niet echt duidelijk, maar als de lagers er met de hand in gaan is er iets mis. Daar kun je niet mee fietsen!! Eonderde noemt al een aantal mogelijke oorzaken, maar ik zou denken dat:
- je niet de juiste maat trapas hebt, of;
- er is iets mis aan het frame, of;
- er klopt iets niet aan de trapas die je erin wilt zetten.

Maar alle typen press-fit lagers moeten geperst worden met gereedschap. In geen geval moet je ze er met de hand in kunnen krijgen.

Jari.K
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 jul 2014 19:09
Locatie: Amsterdam

Jari.K 18 feb 2017 21:19

Tsjah ik blijf het ook nog altijd vreemd vinden. Ik lees deze reacties overigens nu pas en heb er vandaag al een trainingskoersje mee gereden. Niets gemerkt van speling. Misschien komt dat nog. Maar heb op alle mogelijke manieren gecheckt of dit het juiste bracket is, en dat is zo. Ik dacht ook dat ik er een shimano press fit bracket in kon zetten, maar ik las op de Rotor site dat de Rotor 3D+ een andere bracket vereist, namelijk deze.

Het oude lager is verwijderd met een speciale tool, gong wel wat moeizaam, maar weet zeker dat daar niets kapot is gegaan. Ik was gerust gesteld toen dus bleek dat een vriend hetzelfde had en inmiddels alweer 10.000km zo gereden heeft.

Maar tegelijkertijd zit het me niet lekker. Ik zou uiteraard liever een as hebben die er echt in geperst zit. Dus mocht iemand de gouden tip hebben, dan hoor ik het graag.

Dank voor de reacties so far.

Plaats reactie