Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoge hartslag

RidemyMTBRobin
Forum-lid

RidemyMTBRobin 18 feb 2017 12:12

Keezx, ik zei niet dat je beter wordt door veel fietsen, ik zei dat je conditie erdoor verbetert. Daardoor ga je natuurlijk wel makkelijker fietsen. Maar veel mensen houden de schema's en kennis aan die volgens mij bedoeld is voor profi's. Als je maar zo'n 5-8 uur per week fietst bijvoorbeeld, dan zou ik niet al teveel tijd in duur steken.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 18 feb 2017 13:03

Een dan hebben we het nog niet eens over of het uberhaupt leuk is om schema's te volgen of bewust langzaam te rijden.
Beter worden en conditie verbeteren is binnen de trainingsleer zo ongeveer hetzelfde....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 18 feb 2017 13:12

Het valt me vaak op in dit soort discussies dat mensen happy worden van intensief trainen. Vaak volgen er dan argumenten dat ze daarvan beter worden en dat duurtraining slechts beperkt nodig is. Hier een sterk artikel waarin het allemaal heel helder wordt uitgelegd http://www.zijwielrent.nl/waarom-duurtr ... -al-dacht/
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

GJEvK
Forum-lid

Gebruikersavatar GJEvK 18 feb 2017 13:39

Keezx schreef:Een dan hebben we het nog niet eens over of het uberhaupt leuk is om schema's te volgen of bewust langzaam te rijden.
Als je dat niet leuk vind moet je vooral lekker blijven fietsen zoals je altijd deed. Als je het niet leuk vind om rustig te fietsen, is een schema volgen niks voor jou. Tenzij je gelooft in het schema, dan is het prima te doen (zeker als het lekker weer is en je in een omgeving rijdt waar je ook nog eens wat te zien hebt). Dus niet met het weer zoals op dit moment buiten, dan is er maar 1 standje en dat is "hard om warm te blijven en snel weer thuis te zijn".

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 19 feb 2017 18:40

Mede daarom heb ik lange rustige duurtrainingen uitgerekend in de winter ook nooit goed begrepen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 19 feb 2017 19:18

Echte winters hebben we niet meer dus het kan prima.
Ik heb er geen geduld voor , dus echt rustig gaat het meestal toch niet , hooguit "wat" rustiger dan 's zomers.
Verder duiken er naast de SLD goeroes ook altijd weer "nieuwlichters" op voor wie het allemaal niet zo rustig hoeft.
Dus je kan doen wat je wil en dat doe ik dus ook.... :)

PS, het artikel van Herman is ook zoiets.
Geen serieuze onderbouwing, maar iemand die ook wat klokjens heeft horen luiden.
Ik hoor zelf ook wel eens wat klokjes luiden, dus ik ga mij niks aantrekken van iemand die net iets andere klokjens heeft horen luiden.
Herhaal dit niet onnodig

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 19 feb 2017 20:34

RidemyMTBRobin schreef:Disclaimer: Dit is geheel gebaseerd op gevoel...
meten is weten, gissen is missen

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 19 feb 2017 20:35

Keesx, wat betreft de serieuze onderbouwing. Ik vind dat de man in begrijpelijke taal zijn boodschap duidelijk maakt zonder te vervallen in details die voor leken nauwelijks meer te volgen zijn. Bovendien heeft de man een gedegen achtergrond op trainingsgebied. Mi heeft hij recht van spreken. Helaas kom je zelf niet verder dan wat popiejopie-one-liners over klokjes en klepeltjes. Jammer, het zou leuk zijn als je ook eens serieuze antwoorden zou geven zonder direct de dorpsgek uit te hangen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

raiju
Forum-lid

raiju 19 feb 2017 21:45

Los van bovenstaande korte discussie, zijn die gemiddelde hartslagen 170 en 177 en bijbehorende hfmax voor een lange rit niet erg hoog voor een 41 en 45 jarige?

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 20 feb 2017 00:10

Herman_N schreef:Keesx, wat betreft de serieuze onderbouwing. Ik vind dat de man in begrijpelijke taal zijn boodschap duidelijk maakt zonder te vervallen in details die voor leken nauwelijks meer te volgen zijn. Bovendien heeft de man een gedegen achtergrond op trainingsgebied. Mi heeft hij recht van spreken. Helaas kom je zelf niet verder dan wat popiejopie-one-liners over klokjes en klepeltjes. Jammer, het zou leuk zijn als je ook eens serieuze antwoorden zou geven zonder direct de dorpsgek uit te hangen.
De manier waarop ik in dat artikel wordt toegesproken (popiejopie) bevalt me helemaal niet en veel inhoud heeft het helaas ook niet voor de enigszins kritische lezer.
Ik wil geen boodschap, ik wil een medische onderbouwing, verder niks.
Herhaal dit niet onnodig

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 22 feb 2017 11:24

raiju schreef:Los van bovenstaande korte discussie, zijn die gemiddelde hartslagen 170 en 177 en bijbehorende hfmax voor een lange rit niet erg hoog voor een 41 en 45 jarige?
Ik ben 43, zit momenteel 3x in de week op de Tacx (Zwift)
Mijn gemiddelde hartslag zit vaak rond de 165/167.

Paar maanden terug begonnen met Tacxen en merk wel dat ondertussen mijn hart minder snel echt piekt bij inspanningen. Eerst vloog ik zo richting de 195, da is nu wel stuk minder.
Terwijl wel om de zoveel tijd mijn FTP nog steeds stijgt.
Is denk ik dan toch een gevolg dat mijn hartje toch meer getraind raakt (ben geen deskundige)
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 22 feb 2017 12:13

raiju schreef:Los van bovenstaande korte discussie, zijn die gemiddelde hartslagen 170 en 177 en bijbehorende hfmax voor een lange rit niet erg hoog voor een 41 en 45 jarige?
Wat is een lange rit?wil de strava data of wat dan ook er wel eens erbij zien.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Plaats reactie