Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Smalle velgen beter 23mm banden?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 09 dec 2016 13:31

We moeten Kees eens naar een forumrit weten te lokken... Tot die dag is het allemaal koffiedik kijken en praat tegen de vaak :) ...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 dec 2016 14:46

Ik heb het , nota bene, alleen gehad over rijkwaliteiten van band/velg/drukcombinaties.
Net terug van een ritje door de duinen (klinkerpaden) met 5,0/5,5 bar op Rubino's 25 mm en zelfs die stugge dingen zijn daar prima rijdbaar.
Wel met 17C velgen natuurlijk....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Koos89
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 mar 2014 22:56

Koos89 20 feb 2017 11:01

Heren,

Op basis van de ervaringen van de forum-leden maak ik op dat een 25mm wordt afgeraden bij een relatief smalle velg (13C of 15C). Dat is ook mijn ervaring. Ik heb zelf Mavic Cosmic Carbones, Visions T42 en Syncross wielen. Allen met een 15c velg. Recentelijk heb ik geprobeerd hier een 25mm op te monteren en het viel me op dat dit niet mooi aansluit - er blijft een soort bobbel in zitten.

Het valt me echter op dat Continental stelt dat een 25mm band prima mogelijk is op een 13C/15C velg. (https://www.futurumshop.nl/?action=html ... welke-velg) - zie afbeelding onderaan.

Ik vroeg me af of hoe jullie aan kijken tegen deze stelling van Continental? Zijn het mijn beperkte technische kwaliteiten dat ik een 25mm niet goed gemonteerd krijg op een 15C velg of is het simpelweg zo dat een 25mm pas goed aansluit bij een 17C velg en groter?

Veel dank.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 feb 2017 11:30

Continental baseert zich op de ETRTO normen, die zijn in het leven geroepen om mensen die geen idee hebben een houvast te geven naar een combinatie die werkt.
Dat was een 30 jaar geleden en inmiddels zijn er fabrikanten (m.n. in de USA) "out of the box "gaan denken en dat heeft geleid tot meer optimale combinaties van banden met bredere velgen dan in die ETRO tabelletjes wordt aangegeven.
Er is hier inmiddels al een hele serie topics geweest over dit onderwerp waar dit uitgebreid is besproken, daar moet je maar even naar zoeken....
Jouw probleem met de hobbel komt waarschijnlijk doordat de hieldraad van de band niet over de hele omtrek goed tegen de haak zit, met 13 of 15C velgen heeft het weinig te maken.
Pomp er een bar of 8 in en dan komt ie meestal wel goed (plop)
Sommige combinaties vallen zo op hun plek, met andere moet je wat meer moeite doen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Joskovic
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2017 11:40
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar Joskovic 20 feb 2017 11:35

Koos89 schreef:
Ik vroeg me af of hoe jullie aan kijken tegen deze stelling van Continental? Zijn het mijn beperkte technische kwaliteiten dat ik een 25mm niet goed gemonteerd krijg op een 15C velg of is het simpelweg zo dat een 25mm pas goed aansluit bij een 17C velg en groter?
Dat laatste inderdaad. Conti geeft net als de meeste andere fabrikanten, een range aan waarvan zij zeggen dat het past zonder enige vorm van risico, om zich zo juridisch in te dekken. Je kunt al deze maten dus prima monteren. Wat de BEST passende maat is zeggen zij niet, maar daar is al erg veel over geschreven. Een 25mm band sluit inderdaad beter aan bij een 17 of 19mm velg.
Overigens rijd ik zelf ook een 25mm band op een 15mm Fulcrum R3 velg (sterker nog, in eenzelfde combinatie heb ik mijn fiets nieuw gekocht van C'dale), maar het is niet ideaal. Mijn volgende wielset zal dan ook breder zijn, want ik wil met 25mm blijven rijden.

Koos89
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 mar 2014 22:56

Koos89 20 feb 2017 13:39

Helder - dank Joskovic.

In dat geval blijf ik braaf 23mm gebruiken bij een 15c.

Ik was ietwat verbaasd toen ik vorig jaar bij Mantel Cosmic Carbones gekocht had (15c) waarbij standaard 25mm banden geleverd werden die niet goed aansluiten. Kan me moeilijk voorstellen dat fabrikanten daadwerkelijk aanraden om deze combinatie te gebruiken als in de praktijk blijkt dat het eigenlijk niet werkt.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 feb 2017 13:47

Nee, Joskovic zit ernaast op dat punt, het werkt, maar de rijkwaliteiten zijn onder de maat.
Heb je mijn post gelezen?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Koos89
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 mar 2014 22:56

Koos89 20 feb 2017 14:50

Ok - Dank Keezx. Goed om te weten hoe Conti de tabel insteekt.

In dat geval levert het dus de vreemde situatie op dat een 15C/25mm combinatie wel kan, maar dat dit niet prettig rijdt. In dat geval misschien dus beter om danwel voor een 15C/23mm of 17C/25mm combi te gaan.

Gebruikersavatar
Joskovic
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2017 11:40
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar Joskovic 20 feb 2017 16:20

Keezx schreef:Nee, Joskovic zit ernaast op dat punt, het werkt, maar de rijkwaliteiten zijn onder de maat.
Heb je mijn post gelezen?
Heb jij mijn post wel gelezen, want dat is precies wat ik schrijf. :roll:

Overigens Koos, ik dacht dat de oude Cosmics zelfs 13mm intern waren. De nieuwe 2017 versie is ge-upgrade naar 17mm intern.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 20 feb 2017 17:25

25mm op een 15c velg biedt naar mijn eigen ervaring ook weinig meerwaarde. Vind de 23's net zo lekker rijden en misschien wel iets fijner door de bochten (ik ben een recht toe recht aan renner dus geen win/loss).

Als alternatief heb ik 38 echte mm banden op een 18c velg en dat is toch wel een wereld van verschil. Sinds kort ook 28 echte mm tubeless banden op een 18c velg, maar daar moet ik de eerste rit nog op maken.

Lang verhaal kort, op de 15c velgen zou ik gewoon voor 23mm kiezen in het vervolg (of er moet een leuke aanbieding zijn met 25mm banden).

Plaats reactie