Alles over vakanties op én met de fiets

Fiets in vliegtuig Iberia

Gebruikersavatar
jdb05
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jun 2014 20:59

Gebruikersavatar jdb05 22 feb 2017 12:15

Beste forumleden, binnenkort ga ik een weekje fietsen op Mallorca. Zoals ik vaak heb gedaan gaat de fiets mee het vliegtuig in. Helaas vlieg ik nu met Iberia die heel kleine afmeting toe laat voor de fiets: maximaal 131 x 72 x 21cm.

Ik heb wel een fietstas en ook koffer, maar deze zijn te groot. Nu ben ik op zoek naar een passende fietsdoos, nog zonder succes. Het liefst heb ik een simpele, goedkope kartonnen doos. En pak ik thuis vantevoren alles goed in.

Wie heeft er tips voor een goede passende doos voor de fiets? Of andere tips?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

jeroennl
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 16 mei 2009 19:02

jeroennl 22 feb 2017 13:03

Je kan je fiets aanmelden als oversize baggage, gewoon even bellen met Iberia reserveringen.

Gebruikersavatar
jdb05
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jun 2014 20:59

Gebruikersavatar jdb05 22 feb 2017 14:28

Dank voor je suggestie jeroennl!
Helaas heb ik deze route al geprobeerd, maar zonder succes.

Enige optie die ik volgens mij heb is een kleine doos/tas vinden of eventueel toch lokaal een fiets huren

jeroennl
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 16 mei 2009 19:02

jeroennl 22 feb 2017 16:18

Er zijn geen tassen of dozen die binnen die maten passen.
Vlucht cancellen en een fatsoenlijke maatschappij boeken, zelfs die .... van Ryanair nemen fietsen mee.
Vlieg in april met fiets naar de Algarve met Transavia, e40 per vlucht.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 feb 2017 16:24

Een lastercampagne via de asociale media beginnen wil ook nog wel eens helpen.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 22 feb 2017 20:29

Heb je dit wel goed nagevraagd, en zo ja weet de persoon die antwoord geeft wel exact wat de regels zijn?

Zover ik weet: Iberia kan voor onverpakte fietsen je voor 20 euro van een koffer/doos voorzien van de afmetingen die jij noemt, waar je de fiets in kan doen Als de fiets daar niet inpast dan moet je zelf voor een koffer of tas zorgen. Dat mag niet meer als 23kg wegen.


[EDIT] Staat hier toch gewoon: http://www.iberia.com/gb/luggage/special/
Laatst gewijzigd door ericpeters op 22 feb 2017 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jdb05
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jun 2014 20:59

Gebruikersavatar jdb05 22 feb 2017 20:33

Dank voor jullie meedenken! Het is dus toch niet zo gek dat ik het lastig vind een juiste doos te vinden...

Enige optie die ik nog kon vinden was een kartonnen doos van de lokale fietsenmaker die binnen maten paste; alleen net 5cm te hoog. Kan ik doos eventueel inkorten en oude fiets meenemen (sloping frame in tegenstelling tot mijn huidige met ISP). Maar blijft hoop gedoe.

Alternatief gewoon fiets niet mee en lokaal fiets huren (en geld kwijt voor reservering fiets baggage).

Al met al hoop gedoe en slechte ervaring met Iberia. Zeker geen aanrader helaas

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 22 feb 2017 20:34

Mijn post niet gelezen?
Afbeelding

Gebruikersavatar
jdb05
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jun 2014 20:59

Gebruikersavatar jdb05 22 feb 2017 20:39

@ericpeters, dank voor je berichtje, onze posts kruisen elkaar.

Ik hoor inderdaad verschillende verhalen van Iberia, ze zijn niet helemaal duidelijk. Conclusie is dat je niet op Schiphol een doos in die maat kan halen. Tweede gedeelte wat je zegt herken ik. Het wordt dan wel knutselen en nog steeds lastig meten met mijn fiets maten (die ik net meet, ondanks maatje M). Maar misschien heb je gelijk dat ik dit dan moet doen, met risico nemen van minder bescherming

Dank voor het meedenken!

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 22 feb 2017 20:57

Volgens mij kun je gewoon elk fietskoffer meenemen, oversized luggage is een internationale standaard.
Maar als je van Amsterdam met Iberia (of Vuelling?) vliegt naar Mallorca dan vlieg je niet rechtstreeks maar Via Madrid of Barcelona. (Zou ik sowieso nooit doen, en zijn zoveel rechtstreekse opties voor minder geld). Het kan zijn dat het vliegtuig van Barcelona naar PMI een air nostrum vliegtuig is en dat is dan een Nationale vlucht met klein vliegtuig waar wellicht geen groot koffer in past. Dan moet je je vluchtnummer even controleren en controleren of je zo een vliegtuig ertussen hebt.


En anders heb je nog deze optie: https://www.travel-light.nl/travel-light/
Afbeelding

Plaats reactie