Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28006
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 feb 2017 16:37

52/34 schakelt kudt. Je kunt beter overstappen op een 50.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 feb 2017 17:17

Bospaadje schreef:Heeft iemand met de combinatie ultegra di2 6800, 52/36 en een cassette 11/32 al eens het 36T blad vervangen door een 34T blad? Ik moet zeggen dat ik in Z-Limburg op de korte kuitenbijters aardig uit de voeten kom. Om met hoge cadans op mijn gemak te kunnen klimmen in de Alpen, twijfel echter om tijdelijk een 34T tandwiel erop te schroeven.
Van een 36 naar een 34 maakt niet dat je opeens op je gemak met een hoge cadans kan gaan rijden......da's een te klein verschil.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

PieterC
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 mar 2016 18:09

PieterC 22 feb 2017 17:42

Hoi,

Tip gevraagd.

Ik ben helemaal klaar met het 34T binnenblad en wil het vervangen door een 38T of 39T. Er is een ruime aftermarket, lees ik overal.

Maar....ik heb een FSA SL-K 50/34, 11 speed, steek 110. Dan wordt het al een stuk lastiger merk ik, ik kan ze niet vinden, en mijn FM ook niet (al heeft hij niet veel verder gekeken dan zijn eigen werkplaats vrees ik).

De TA's waar ik veel goeds over hoor gaan tot 10-speed, de FSA's die ik tegenkom hebben een 130mm steek.

Wie weet een oplossing? Alvast dank.
Cannondale Supersix Evo Ultegra, upgraded.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4336
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 22 feb 2017 18:52

Bospaadje schreef:Heeft iemand met de combinatie ultegra di2 6800, 52/36 en een cassette 11/32 al eens het 36T blad vervangen door een 34T blad? Ik moet zeggen dat ik in Z-Limburg op de korte kuitenbijters aardig uit de voeten kom. Om met hoge cadans op mijn gemak te kunnen klimmen in de Alpen, twijfel echter om tijdelijk een 34T tandwiel erop te schroeven. Is dit technisch haalbaar en wat moet ik naast een 34T tandwiel nog vervangen?
Een fietsmaatje van me monteert deze combi bijv. voor de alpen. Maar dan bij Ultegra 6700. Is er goed over te spreken.
Zelf heb ik deze combi getest (op de tacx) met Sram force 22. Ook bij mij schakelde 52/34 prima. Dusssss of @Havana helemaal gelijk heeft weet ik niet.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28006
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 feb 2017 19:38

PieterC schreef:Hoi,

Tip gevraagd.

Ik ben helemaal klaar met het 34T binnenblad en wil het vervangen door een 38T of 39T. Er is een ruime aftermarket, lees ik overal.

Maar....ik heb een FSA SL-K 50/34, 11 speed, steek 110. Dan wordt het al een stuk lastiger merk ik, ik kan ze niet vinden, en mijn FM ook niet (al heeft hij niet veel verder gekeken dan zijn eigen werkplaats vrees ik).

De TA's waar ik veel goeds over hoor gaan tot 10-speed, de FSA's die ik tegenkom hebben een 130mm steek.

Wie weet een oplossing? Alvast dank.
Stronglight ct2, oa verkrijgbaar bij bike24.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 feb 2017 19:56

PieterC schreef:
Ik ben helemaal klaar met het 34T binnenblad en wil het vervangen door een 38T of 39T. Er is een ruime aftermarket, lees ik overal.
O.a. hier
https://www.cnc-bike.de/index.php?cPath=96_456_608
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 22 feb 2017 22:32

havana schreef:52/34 schakelt kudt. Je kunt beter overstappen op een 50.
Prijsverschil is aanzienlijk tussen ultegra crankstel 50/34 of alleen losse 34.
Ik denk dat ik hem buiten de Alpen niet echt ga gebruiken....

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 22 feb 2017 22:35

Keezx schreef:
Bospaadje schreef:Heeft iemand met de combinatie ultegra di2 6800, 52/36 en een cassette 11/32 al eens het 36T blad vervangen door een 34T blad? Ik moet zeggen dat ik in Z-Limburg op de korte kuitenbijters aardig uit de voeten kom. Om met hoge cadans op mijn gemak te kunnen klimmen in de Alpen, twijfel echter om tijdelijk een 34T tandwiel erop te schroeven.
Van een 36 naar een 34 maakt niet dat je opeens op je gemak met een hoge cadans kan gaan rijden......da's een te klein verschil.
Vorig jaar een tochtje mortirolo gavia gedaan, op de morti was elk tandje extra welkom. En daarna was dus ook de gavia redelijk harken.... Misschien is het maar 10cm p/o, maar mentaal was het wel lekker om 30/30 (toendertijd) te kunnen schakelen

PieterC
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 mar 2016 18:09

PieterC 22 feb 2017 23:46

Dank mannen, hier kan ik iets mee. Ik heb wel een FM die geen onderdelen wil monteren die niet van hemzelf zijn, maar desnoods doe ik het zelf. ;)
Cannondale Supersix Evo Ultegra, upgraded.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 feb 2017 23:51

Kettingblaadje monteren is echt kinderlijk eenvoudig.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4706
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 23 feb 2017 07:30

Buitenblad wel, voor het binnenblad heb je kans dat je de crank moet verwijderen. Als je daar het gereedschap voor hebt is dit overigens ook niet moeilijk, maar wel meer werk.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28006
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 feb 2017 07:53

Bij een compact hoeft de crank er echt niet af.

Plaats reactie