Ik heb een DA 9000 mechanisch groep gekocht nieuw in mei 2015. Heb ongeveer 6000km gereden in wedstrijden en droge trainingsritten. Fiets was goed onderhouden en regelmatig schoongemaakt.
Afgelopen oktober alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt, balhoofd lagers vervangen en alles binnen op zolder gezet ipv in schuur als het vriest!!!
Vorige week alles opnieuw monteren alleen viel me op met het monteren van de crankstel dat de rechtse bracket cup wat droog en versleten aanvoelde. De kooi van de achter derailleur zat ook vast dus hup terug naar mijn platselijk fietsenmaker waar ze oorspronkelijk de groep hebben gemonteerd.
Vandaag fiets opgehaald, lager cups in bracket waren inderdaad uitgedrogd en versleten maar hoe is dit mogelijk na 6000km? Nog nooit een hoge druk spuit gebruikt ofzo!!! Fietsenmaker zei dat hij shimano cups regelmatig moet vervangen en toen ik vroeg over shimano 2 jaar garantie toen begon hij te lachen...... "Garantie bij shimano? Grapje zeker?"
Mijn achter derailleur kooi zat zo vast dat hij het ook niet los kreeg..... dus terug naar shimano en afwachten!!!
Ik fiets met Dura ace sinds 1988 en heb nog nooit problemen gehad en met mijn 9000 groep het lijkt wel slechte zooi
iemand iets hier aan toe te voegen?
Gr Neil.
Dura ace 9000 problemen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Die kooi is achterstallig onderhoud af en toe een drupje olie op de gewrichtjes mag wel en over een nieuwe bracketpot na twee jaar mag je niet klagen, kost nog geen 30 euro dus nog minder dan een ketting en is een slijtdeel
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Op Dura ace zit zelfs 3 jaar garantie . Ik heb alleen maar goede ervaringen met de garantie van Shimano .Mijn wielset ( Dura ace 9000 c35 ) werd na 2,5 jaar gewoon door een nieuwe wielset vervangen ( onder garantie ) door Shimano ,
van de Shimano website ..
WARRANTY PERIOD
Shimano warrants that the Shimano Product is free from defects in materials and workmanship under normal conditions and reasonable use:
for two years for all Shimano Products excluding Dura-Ace and XTR branded products;
for three years for Dura-Ace and XTR branded products only;
from the date of original retail purchase.
van de Shimano website ..
WARRANTY PERIOD
Shimano warrants that the Shimano Product is free from defects in materials and workmanship under normal conditions and reasonable use:
for two years for all Shimano Products excluding Dura-Ace and XTR branded products;
for three years for Dura-Ace and XTR branded products only;
from the date of original retail purchase.
Laatst gewijzigd door Arno357 op 28 feb 2017 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
6000 km voor een setje lagers vind ik nog veel, mijn record is 3000.
Ik rijd met BB30 en ben ook zulke getallen gewend.havana schreef:6000 km voor een setje lagers vind ik nog veel, mijn record is 3000.
Overigens heeft het er niets mee te maken of het nu DA, Ultegra of 105 is. De delen die jij opnoemt zijn gewoon slijtagedelen en zullen, zeker in slecht weer, flink slijten. Dat een achterderailleur vast zit, vind ik dan wel weer vreemd.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Vaste achterderrie heb ik nog nooit gezien. Ook niet bij een atb die vaker modder ziet dan onderhoud.
Die lagers is helaas een drama tegenwoordig en we schijnen het normaal te moeten vinden. Het afscheid van de normale BSA/ITA bracket was een nog beter vooruitgang dan schijfremmen....[/cynismeoff]
Die lagers is helaas een drama tegenwoordig en we schijnen het normaal te moeten vinden. Het afscheid van de normale BSA/ITA bracket was een nog beter vooruitgang dan schijfremmen....[/cynismeoff]
Less is bore
Bij buitenboordlagers (ik neem maar aan dat het daar om gaat) komt het aan op in de gaten houden van eventuele inwatering en onderhoud, dan KAN het behoorlijk lang mee, in ieder geval veel meer dan 6000 km.
Doe je er helemaal niks aan , dan kan het veel korter zijn.
Doe je er helemaal niks aan , dan kan het veel korter zijn.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Rij zelf ook met Dura Ace 900. Geen enkel probleem. Derailleurs en ketting worden regelmatig gereinigd en gesmeerd. Smeren van scharnierpunten derailleurs is haast net zo belangrijk als smeren van ketting.
Zo doe ik ook geregeld drupje olie aan scharnierpunten van remhoeven. Al genoeg remhoeven gezien die slecht werken door droge scharnierpunten.
Zo doe ik ook geregeld drupje olie aan scharnierpunten van remhoeven. Al genoeg remhoeven gezien die slecht werken door droge scharnierpunten.