Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

senior
Forum-lid
Berichten: 2330
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 28 feb 2017 16:47

Dan kunnen ze tegen veel meer dingen aan de bak. Denk maar eens aan sommige finishstroken, het (achter publiek langs) over trottoirs rijden, de enorme zwerm motoren rond het peloton enz.

Gebruikersavatar
Joskovic
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2017 11:40
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar Joskovic 28 feb 2017 17:04

senior schreef:Dan kunnen ze tegen veel meer dingen aan de bak. Denk maar eens aan sommige finishstroken, het (achter publiek langs) over trottoirs rijden, de enorme zwerm motoren rond het peloton enz.
Dat klopt en zouden ze ook moeten doen. Maar dat is lastiger te handhaven dan het begeleiden van de introductie van nieuw materiaal.

pietjeekes
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 okt 2016 23:22

pietjeekes 28 feb 2017 18:15

goh ik meng me niet snel in zo een discussie. Maar waarom schijfremmen als gevaarlijk bestempelen (ze snijden. in mijn optiek zijn de spaken van een fiets de kettingbladen ook gevaarlijk en daar kraait geen haan naar.

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 28 feb 2017 18:27

Lcsmet schreef: Jij bent geen wielertoerist of toerfietser maar een mooi weer rijder.
Klopt

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16884
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 feb 2017 18:57

pietjeekes schreef:goh ik meng me niet snel in zo een discussie. Maar waarom schijfremmen als gevaarlijk bestempelen (ze snijden. in mijn optiek zijn de spaken van een fiets de kettingbladen ook gevaarlijk en daar kraait geen haan naar.
Dan moeten ze toch gewoon zonder spaken gaan rijden. Dicht wielen zijn ook gevaarlijk vanwege de wind. Misschien heb jij de oplossing voor dit probleem?

Oftewel: sommige onderdelen zijn essentieel voor de werking van de fiets. Schijfremmen horen niet in die categorie. Het gaat er dus niet om dat sommige onderdelen potentieel gevaar kunnen opleveren. Het gaat er om dat je gevaarlijke onderdelen die niet veel toevoegen beter weg kunt laten.
Campagnolo Ultra Dork

pietjeekes
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 okt 2016 23:22

pietjeekes 28 feb 2017 19:08

Ernie C. schreef:
pietjeekes schreef:goh ik meng me niet snel in zo een discussie. Maar waarom schijfremmen als gevaarlijk bestempelen (ze snijden. in mijn optiek zijn de spaken van een fiets de kettingbladen ook gevaarlijk en daar kraait geen haan naar.
Dan moeten ze toch gewoon zonder spaken gaan rijden. Dicht wielen zijn ook gevaarlijk vanwege de wind. Misschien heb jij de oplossing voor dit probleem?

Oftewel: sommige onderdelen zijn essentieel voor de werking van de fiets. Schijfremmen horen niet in die categorie. Het gaat er dus niet om dat sommige onderdelen potentieel gevaar kunnen opleveren. Het gaat er om dat je gevaarlijke onderdelen die niet veel toevoegen beter weg kunt laten.
Ernie ik heb zelf ook nog velgremmen. Maar remmen zijn bij mijn weten essentieel. De kettingbladen zeker de voorste kunnen worden afgeschermd doch niet volledig. Dit gebeurt ook niet. Zijn wij wielrenners en toeristen niet een beetje vast geroest aan de gewoonte. hoe komt het dat ze in het veld wel kunnen gebruiken en dat niemand daar over klaagt. zit ook de potentie in om te vallen met een "grote" groep, enkel bij de start natuurlijk maar toch.

Denk dat we de vernieuwing niet kunnen en mogen tegen gaan.

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 28 feb 2017 19:48

pietjeekes schreef: Denk dat we de vernieuwing niet kunnen en mogen tegen gaan.
Er wordt tegenwoordig wel erg veel vernieuwd met als enig doel vernieuwing. Daar mogen we best wat meer pogen om dat tegen te gaan.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 feb 2017 20:11

Dat is dan tegengaan om het tegengaan, en dat ga ik tegen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

pietjeekes
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 okt 2016 23:22

pietjeekes 28 feb 2017 20:12

Quarantanove schreef:
pietjeekes schreef: Denk dat we de vernieuwing niet kunnen en mogen tegen gaan.
Er wordt tegenwoordig wel erg veel vernieuwd met als enig doel vernieuwing. Daar mogen we best wat meer pogen om dat tegen te gaan.
Tuurlijk maar beter remmen lijkt mij geen nadeel dus van mij mag dit door.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 feb 2017 20:18

Als het zo simpel was zouden er wereldwijd geen halve forums over worden volgetiept., :idea:
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5616
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 28 feb 2017 20:26

Als schijfremmen niet echt veilig of echt niet veilig zijn voor de renners of als zij zich er niet prettig bij voelen en er onveilige situaties door ontstaan is het helemaal niet gek dat de UCI het verbied.

Afbeelding

Afbeelding

Maar de gewone "sterveling" kan het toch gewoon blijven gebruiken! :mrgreen:
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 feb 2017 21:01

Sinds wanneer laat de UCI zich iets gelegen liggen aan renners?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie