Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het houten frame van Arjan

Prutser
Forum-lid

Prutser 28 feb 2017 09:42

Over die epoxyverbindingen hebik inderdaad goed nagedacht en nagelezen. Ik heb het materiaal aan beide zijden gesmeerd en een vulmiddel gebruikt om ruimtes op te vullen. Ook hier heb ik uitgebreid video's gekeken en me ingelezen. De epoxy die ik gebruik is van Mr. Boat. Vrijwel overal wordt die als één van de beste omschreven. De verbindingen, en de rest van het frame, voelen in ieder geval oersterk aan, maar er komen natuurlijk inderdaad ook heel wat krachten op.

Gisteren ben ik weer verder gegaan met mijn fiets. De crank loopt nu vrij. Hiervoor moest een klein deukje gemaakt worden in het frame. Het moet maar.

Afbeelding

Verder ben ik aan de slag gegaan om de voorderailleur te kunnen bevestigen

Afbeelding

En ik heb een gootje in de chainstay gemaakt, zodat de kabel van de achterderailleur daar doorheen kan en weggewerkt is in het frame.

Afbeelding

En dat ziet er nu zo uit vanaf de zijkant:

Afbeelding

Vandaag maar weer verder knutselen (Jaja ik heb vakantie). Als het goed is komt mijn vorkbuis vandaag binnen, dus kan ik de voorvork gaan maken. Ook komt er nog een aluminium plaat binnen waarvan ik de dropouts ga maken. Genoeg te doen dus. Ik houd jullie op de hoogte.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 28 feb 2017 09:46

Echt cool, keep us posted.

Prutser
Forum-lid

Prutser 28 feb 2017 21:50

Zo! Maar weer een lading foto's van een dagje knutselen:

Vanmorgen eerst het bevestigingspunt voor de voorderailleur op het frame geschroefd/gelijmd.

Afbeelding

Daarna aan de slag gegaan met de voorvork. Die ligt nu nog te drogen en daar kan ik morgen de vorkbuis in gaan bevestigen, als ik daar aan toe kom.

Afbeelding

Afbeelding

En toen kwam 's middags precies op tijd mijn stuk aluminium binnen waarvan ik de dropouts ga maken. Het was nog even spannend of mijn decoupeerzaag dat aan kon, maar dat ging eigenlijk verrassend goed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het wiel zit er keurig in (niet de wielen die ik uiteindelijk wil gebruiken).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben alleen benieuwd of ik geen probleem ga krijgen met de ketting die tegen de dropout aan gaat lopen. Binnenkort maar even een (stukje) ketting over de cassette heen leggen om te kijken of dat zo goed gaat, of dat ik er een stukje van af moet schuren om wat ruimte te maken.

Afbeelding

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 28 feb 2017 22:14

Niceee!
Maak joe woar

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 28 feb 2017 23:41

Die voorvork gaat dat met alleen lijm op die kleine vlakjes, denk ik niet trekken hoor. Ik zou er nog verdiept wat schroeven in zetten en afwerken met een prop
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 01 mar 2017 07:46

Voorvork heeft zo inderdaad wel een heel zwak punt, en zou ik zo zeker niet gebruiken als je tanden je lief zijn.
Paar mooie rvs patent bouten doorheen zetten is zeker geen overbodige luxe, en als je daarmee je stuurbuis nog doorboort ook, dan krijg je het sterkste geheel.

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 01 mar 2017 07:53

Wat weegt zo'n framepje nu eigenlijk ongeveer zo??
Carbon from the planet X

Prutser
Forum-lid

Prutser 01 mar 2017 08:23

dropje73 schreef:Die voorvork gaat dat met alleen lijm op die kleine vlakjes, denk ik niet trekken hoor. Ik zou er nog verdiept wat schroeven in zetten en afwerken met een prop
Heb ik ook aan gedacht ja. Alleen vraag ik me af of een schroefverbinding sterker is dan een gelijmde verbinding met epoxy. Dat zit namelijk echt muurvast. Bovendien wordt de vork aan de onderkant natuurlijk nog ingeklemd door het wiel, wat het geheel weer sterker maakt. Als de lijm goed uitgehard is zal beoordelen of een schroefverbinding nodig gaat zijn.

Gewicht van het frame weet ik niet meer exact. Ik dacht dat ie rond de 4 kg woog. Dat is dan zonder voorvork en zonder aluminium delen. Als de fiets klaar is zal ik het geheel nog eens wegen.

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 01 mar 2017 08:36

Je kunt natuurlijk ook en lijmen en schroeven !

Zoals ik zei, schroeven wat verdiept aanbrengen en mooie eiken propje er op.

De afschuiving is precies over het (relatief kleine) lijmvlak. Als ik het zo in zou moeten schatten voor mijzelf dan is dat nu echt het zwakste punt. Je wiel houd de onderste punten wel bij elkaar maar doet natuurlijk helemaal niks vwb de afschuiving aan de bovenzijde.

Nu heb je overal mooie verbindingen gemaakt (vergroten lijmoppervlakken) en op 1 van de meest cruciale punten plak je het zo maar koud tegen elkaar... :o
Mep er dan minimaal een paar deuvels in... (hoewel ik niet goed in kan schatten wat die in combinatie met bewegingen doen, wellicht werken die zich los op den duur)
Carbon from the planet X

Prutser
Forum-lid

Prutser 01 mar 2017 13:07

Dropje, deze heb ik zo gelijmd, omdat deze niet kops op elkaar zitten. In principe is dit de sterkste verbinding die je kunt maken. Ik denk alleen dat ik van aluminium nog een buisje door het geheel heen ga slaan (met epoxy gecombineerd). Die doe ik dan gelijk door de vorkbuis, zodat het gewicht wordt verdeeld over de hele vork.
Overigens ga ik de dropouts ook vast zetten met een aluminium buisje en epoxy.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 01 mar 2017 13:57

Het zal ook niet de lijmnaad zijn die daar gaat scheuren, want die is vele malen sterker dan de houtdraad. En daar gaat het dus ook mis in deze constructie. De vork zal daar op de houtdraad doormidden scheuren als je dat niet verstevig met een schroef, bout of gelijmde buis (wat jij aangeeft te zullen doen).
Overigens zie ik daar ook een probleem ontstaan bij de achtervork. Daar loopt de draad ook volledig recht, waardoor je ook een korte breeklijn creëer. Hier had ook het hout beter schuin gemonteerd kunnen worden, zodat de kans op breuk veel kleiner wordt.

liegebeest
Forum-lid

liegebeest 01 mar 2017 22:23

Leuk project. Ik zag op mountainbike.nl forum dat daar ook iemand een houten frame bouwt, wel heel andere aanpak.

Plaats reactie