Remmen Sram Red vs. Shimano Ultegra/D-A
Klopt mijn gevoel als ik zeg dat de remhoeven van Sram Red minder remkracht hebben dan bijvoorbeeld de Shimano Ultegra remhoeven?
Tijdens een flinke afdaling in de bergen heb ik het gevoel dat ik remkracht tekort kom.
Combi: Sram Red remhoeven, Sram Red remblokken op een Vision Trimax T42 wielset (met alu remrand)
In het verleden ook met Shimano Ultegra gereden, en daar had ik het idee meer remwerking te hebben.
Tijdens een flinke afdaling in de bergen heb ik het gevoel dat ik remkracht tekort kom.
Combi: Sram Red remhoeven, Sram Red remblokken op een Vision Trimax T42 wielset (met alu remrand)
In het verleden ook met Shimano Ultegra gereden, en daar had ik het idee meer remwerking te hebben.
Het gevoel zal zijn dat jij minder kracht hoeft uit te oefenen waarschijnlijk.
Je kan het alleen maar vergelijken met dezelfde set up en zelfde omstandigheden en direkt na elkaar mee te rijden.
Je kan het alleen maar vergelijken met dezelfde set up en zelfde omstandigheden en direkt na elkaar mee te rijden.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40007
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Oneens!!
Zit echt verschil tussen Campa, ultegra, da en sram. Ik heb zelf Campa en sram red (gehad) en campa remt beter/fijner. Ultegra en DA heb ik direct na elkaar gebruikt (fietswissel op Gran Canaria) en DA is duidelijk veel beter te doseren en remt gevoelsmatig ook harder.
Zit echt verschil tussen Campa, ultegra, da en sram. Ik heb zelf Campa en sram red (gehad) en campa remt beter/fijner. Ultegra en DA heb ik direct na elkaar gebruikt (fietswissel op Gran Canaria) en DA is duidelijk veel beter te doseren en remt gevoelsmatig ook harder.
Less is bore
Eens met Kees (en niet met Daniël).
Campa remt echt niet beter dan de concurrentie, echt een sprookje is dat.
Blokken is wat het verschil maakt.
Campa remt echt niet beter dan de concurrentie, echt een sprookje is dat.
Blokken is wat het verschil maakt.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40007
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Campa remt beter dan Sram en Ultegra. DA remt nog beter imho (9000).havana schreef:Eens met Kees (en niet met Daniël).
Campa remt echt niet beter dan de concurrentie, echt een sprookje is dat.
Blokken is wat het verschil maakt.
Hoe verklaar je dan verschil tussen DA en Ult? Zijn toch zelfde blokken, maar voelt heel anders.
Less is bore
Ik voel die verschillen niet, maar dat kan aan mij liggen.
Mijn oude brik had 105 5500 remmetjes met SwissStop blokjes, nieuw vehikel heeft Sram Force remmerij (volgens mij ook SwissStop blokjes dus), bij de laatste bijten de remmen toch een stuk harder (was een van de eerste dingen die mij opviel...)Lcsmet schreef:Inderdaad, blokken.
Zit wel verschil in velgen (Fulcrum Quattro / Vision T35)
Ja , de combinatie velg/blok is behoorlijk bepalend.Verder zijn er kleine verschilletjes tussen remhoeven en remhendels, maar de overbrenging (ofwel MA, mechanical advantage, hoeveel verplaatsen de blokken bij een bepaalde slag)) is bij alle merken vrijwel hetzelfde, dan kan ook niet veel anders zijn, ze koken allemaal met water.
Voor doseerbaarheid is de stijfheid van de hoeven en de lengte/kwaliteit van de buitenkabel bepalend.
Voor doseerbaarheid is de stijfheid van de hoeven en de lengte/kwaliteit van de buitenkabel bepalend.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40007
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Waar komt dan het modulatieverschil tussen DA en Ult vandaan? Ult is meer aan/uit, DA doseert veel mooier. Idem voor Campa tov Ult.
Less is bore