Alles over vakanties op én met de fiets

Racefietsen en mountainbiken in regio Zillertal (Oostenrijk)

WielrennerYouri
Forum-lid

WielrennerYouri 07 mar 2017 18:32

Dag mede-fietsers,

Na mijn eerdere vraag over een mogelijke fietsvakantie in Spanje, heb ik dit keer een andere optie opengesteld. Ik zou wellicht graag op fietsvakantie willen naar Oostenrijk. Na enig zoekwerk, rekening houdende met het feit dat ik niet verder dan ongeveer 950 kilometer zou willen rijden, kwam ik uit bij de regio Zillertal. Ik heb hier het een en ander over gelezen in een ander topic, maar ik zou jullie graag om wat specifieke informatie willen vragen omtrent 3 onderwerpen.

Cols
Welke specifieke cols bevinden zich in deze regio? (zowel MTB als racefiets cols)
Zijn de cols te doen in een rondje, of zijn dit voornamelijk doodlopende cols?

Routes
Aansluitend op de vorige vraag: Heeft iemand toevallig een route voor MTB of racefiets in deze regio, het liefste met zoveel mogelijk hoogtemeters?

Campings
Zijn er in de regio Zillertal échte fietscampings te vinden waar het vol zit met fietsers? Het type campings dat je kan vinden in Le Bourg d'Oisans.

Ik hoop op jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Youri
Fietser uit Hoeven (Noord-Brabant)

https://www.strava.com/athletes/5914856

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 07 mar 2017 19:45

Afgelopen twee jaar in Fugen op de camping "Hell" gestaan, echt een schitterende camping, prachtig, heel netjes.

Waren er samen met het gezin van mijn fietsmaat, en allemaal de mtb's mee.

Ik ben in de twee weken iets van 6 keer op de mtb op pad gegaan. Het barst daar aan alle kanten van de (soms echt steile) onverharde paden.
Hebben er erg genoten.

Op de racefiets zou je door het dal kunnen gaan, daar liggen allemaal fietspaden door het dal heen.
Maar ik vind dat als je in zo'n gebied bent dat je leuker met de mtb kan fietsen dan met de race.

Of er echt specifieke fietscampings zijn weet ik niet. Je ziet wel overal erg veel mensen op mtb's.

Wij hebben geen vaste routes gevolgd, mijn maat heeft een Mio en daar op ingesteld 'mtb' en vervolgens surprise-me routes gedaan. Leuk over allerlei hobbeldebobbel weggetjes naar boven en vaak verhard weer naar beneden (of soms hele stukken onverhard)

Lekker steil bij vlagen, ik zou je schijfremmen aan raden (maatje had een klapband door de hitte van de velgremmen, toen we eens achter een auto hingen)
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

FryskBloed
Forum-lid

FryskBloed 07 mar 2017 21:23

Camping Hofer in Zell am Ziller is ook netjes. Prijzig (ik betaalde begin juli 19,80 per nacht voor 1 persoon in een tentje) maar wel met gratis internet. Echte "fietscampings" ben ik in Oostenrijk nog niet tegengekomen trouwens.

tochtje naar de Zillergrund Staumauer vond ik erg leuk, neem je fototoestel mee want de dam van het stuwmeer is indrukwekkend! Rondje Zillertaler Höhenstraße daarentegen viel we wat tegen, vooral door het slechte asfalt.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 07 mar 2017 22:15

Nee joh, de Zillertaler Höhenstrasse is een must-do. Die kun je van vijf kanten beklimmen: Ried, Kaltenbach, Asschau, Zell am Ziller en Hippach. Stuk voor stuk moorddadige klimmen. Volgens mij is de klim vanuit Asschau richting de Melchboden het zwaarst. Maar welke je ook neemt, bereid je voor op kilometerslang percentages tussen de 11 en 16%. De stukjes 10% voelen als een weldadig warm bad.

Verder heb je daar het rondje Rohrberg/Gerlosberg. Iets korter, maar ook hier loopt de weg kaarsrecht omhoog. Aan het eind van het dal vind je enkel zijdalen. Daar is het mooi fietsen. Op zich biedt het Zillertal fietsplezier genoeg.

Fietscampings vind je hier niet. Nergens trouwens in Oostenrijk. Ze zijn daar sowieso meer mtb-minded. Racefietsen zie je niet veel. Ik heb twee keer op camping Aufenfeld gestaan. Prima camping, maar geen fietssfeer dus.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 07 mar 2017 22:42

En aan de andere kant van de snelweg kramsach naar Brandenberg hele rustig weg.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 08 mar 2017 07:51

Herman_N schreef:Nee joh, de Zillertaler Höhenstrasse is een must-do. Die kun je van vijf kanten beklimmen: Ried, Kaltenbach, Asschau, Zell am Ziller en Hippach. Stuk voor stuk moorddadige klimmen. Volgens mij is de klim vanuit Asschau richting de Melchboden het zwaarst. Maar welke je ook neemt, bereid je voor op kilometerslang percentages tussen de 11 en 16%. De stukjes 10% voelen als een weldadig warm bad.

Verder heb je daar het rondje Rohrberg/Gerlosberg. Iets korter, maar ook hier loopt de weg kaarsrecht omhoog. Aan het eind van het dal vind je enkel zijdalen. Daar is het mooi fietsen. Op zich biedt het Zillertal fietsplezier genoeg.

Fietscampings vind je hier niet. Nergens trouwens in Oostenrijk. Ze zijn daar sowieso meer mtb-minded. Racefietsen zie je niet veel. Ik heb twee keer op camping Aufenfeld gestaan. Prima camping, maar geen fietssfeer dus.
Aufenfeld is een massa-camping toch?

Niet mijn kopje thee...
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

wouter.z
Forum-lid

wouter.z 09 mar 2017 20:29

Kijk eens op deze site voor routes https://www.zillertal.at/en/tips/summer ... outes.html

Heb zelf de laatste 3 jaar de Zillertal bike challenge gereden op de MTB, erg leuk. In Mei ga ik weer een lang weekeinde fietsen op de MTB.

Er zijn ook een aantal routes richting stuwmeren die op de race te fietsen zijn, het stilluptal is erg mooi.

Plaats reactie