Hallo iedereen,
Na lang meelezen nu mijn eerste post omdat ik er zelf echt niet uitkom...
Onlangs heb ik een nieuwe Kona Penthouse gekocht, prachtige fiets! Deze fiets heeft een 2x8 Claris groep. Ik heb deze omgebouwd naar een 1x10 setup met een vlak stuur. Daarbij heb ik de volgende nieuwe, ongebruikte onderdelen gebruikt:
- Alfine 39t crank (kettinglijn ergens tussen tandwiel 5 en 6 in)
- 105 5700 korte kooi derailleur (10 speed)
- Tiagra 10 speed thumb shifter
- Ultegra 12-23 cassette
- Ketting KMC X10.93 10s
Ik heb alles geinstalleetrd met nieuwe kabels (binnen/buiten). Tot dusver ben ik heel tevreden met het resultaat, en erg fijne woon werk fiets met close ratio versnellingen. Het schakelen met de thumb shifter vind ik wel wat zwaar gaan. Zwaarder in ieder geval dan de Alfine 8 op mijn andere fiets en de Altus 8 op de fietsen van de kinderen. Maar ook weer niet zo zwaar dat ik er niet mee kan leven.
Tot dusver dus erg tevreden maar...
Tot nu toe heb ik het schakelen nog niet goed ingeregeld gekregen. Ik heb de derailleur zorgvuldig uitgelijnd met het grootste en kleinste tandwiel (met de stelschroefjes). Daarna heb ik geprobeerd de boel te finetunen met de kabelstelschroef. Heb daarbij meerdere handleidingen gevolgd die ik online heb gevonden (die eigenlijk allemaal hetzelfde stramien volgen).
Zonder de kabel bevestigd aan de derailleur gaat het schakelen superlicht, nergens enige weerstand te voelen. Ook de derailleur laat zich soepel op en neer bewegen.
Het opschakelen (van kleine naar grote tandwielen) gaat nog het beste. Meestal zonder overslaan maar de ketting ratelt wel wat meer op sommige tandwielen dan dat ik zo willen. Bij terugschakelen (van groot naar klein) wil hij regelmatig niet schakelen. Als ik dat corrigeer met de kabelstelschroef gaat het opschakelen weer niet goed... Ik heb nu de middelste 3-4 tandwielen zo goed mogelijk afgesteld omdat ik daar het meeste gebruik van maak maar ik hoop nog steeds dat ik het goed afgesteld krijg... Voor zover ik heb kunnen terugvinden zouden alle onderdelen compatible moeten zijn met elkaar.
Ik ben door mijn ideeën heen, iemand suggesties?
Thx!
Erik
105 achterderailleur schakelt slecht
Ik vermoed weerstand van de binnenkabel in de buitenkabel. Vaak is vervangen van de buitenkabel voldoende.
Stellen van een AD begint altijd met het richten van het pat. Je kunt alles goed doen en gloednieuwe onderdelen gebruiken, maar als het pat krom is vergeet het dan maar....
De kabels zijn gloednieuw, maar ik zal kijken of ik ze voor de zekerheid kan vervangen. De pat zit in het frame geïntegreerd. Het is een nieuwe fiets en met de Claris setup schakelde hij prima. Uiteraard kan de pat alsnog krom zijn maar dat lijkt me sterk... Dat kan ik laten checken bij een fietsenmaker denk ik?
Ja. Een lange inbus in de derailleur steken geeft ook een aardige indicatie.
-
- Forum-lid
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49
Indien het een tiagra 4700 rapidfire shifter is, is deze niet compatible met een 105 derailleur.
Tiagra derailleur monteren en je probleem is opgelost
Tiagra derailleur monteren en je probleem is opgelost
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Dat had ik intussen ook gevonden... En ik maar denken dat alle 10 speed compatible was... Thx voor het meedenken hoe iedereen, ik ga op zoek naar een passende derailleur dan wel shifter.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14
Bij Campagnolo wel maar blijkbaar bij Shimano niet , wat me overigens niet vreemd overkomt.ErikvanD schreef: En ik maar denken dat alle 10 speed compatible was...
Alleen de 4700 is niet meer compatible, en dat is van de nieuwe serie de enige overgebleven 10 speed. Balen, want zo verlies je de compatibiliteit met Dura Ace, Ultegra, 105 en Tiagra componenten van vorige series. (En verdient Shimano toch weer iets meer voor producten die net een klein beetje minder zijn)
(En dan zijn de MTB 10 speed constructies ook nog net iets anders)
(En dan zijn de MTB 10 speed constructies ook nog net iets anders)
Vandaag een nieuwe 4700 derailleur gemonteerd en de fiets schakelt als boter! Dus de 105 kan MP op en ik kan weer lekker fietsen! Thx voor de input.