Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Reparatievraag

wim732
Forum-lid

wim732 11 mar 2017 16:07

Middag,

Weet niet of de vraag in het juiste topic wordt gestart, maar ik probeer het toch maar.

De vraag is als volgt.
1 januari ben ik aangereden door een auto. Ik had schade van ongeveer 1100 euro (voornamelijk wielen en lakschade) Ook was een ijzer plaatje afgeknapt waar je wielen in worden geplaatst bij je achter brug. alles is netjes uitgekeerd. (geen persoonlijke schade)

de reparatie aan de achter brug werd door mijn locale FM (in overleg met de herstellen) op ca 60 euro.

de fiets is net terug van de achter brug reparatie en het ijzeren plaatje was er aan vast gelijmd. Toen ik het wou bekijken en dus het wiel er uit haalde viel het ijzeren plaatje er weer af. Een slechte reparatie dus. Mijn FM heeft gelijk weer contact opgenomen met de reparateur en die vertelde de verkeerde lijm te hebben gebruikt. Hij moet dus weer terug.

Nou heb ik een paar vragen.

- is lijmen van zo'n reparatie acceptabel? ik twijfel sterk namelijk.
- is het frame dan evt total los als dit de enige oplossing is?
- Kan ik evt aanspraak maken bij de verzekering dat de schade toch hoger is uitgevallen dan gedacht?

Ik hoop een duidelijk beeld te hebben weg gezet in de situatie waar ik in zit.

alvast bedankt voor de reacties.

vr gr wim

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 11 mar 2017 18:11

Wat voor materiaal frame is het? Staal is wel te repareren, alu en carbon zou ik niet aan beginnen. Een derailleurpad vervangen is vaak ook nog wel prima, maar volgens mij gaat het hier echt om de wielhouders? Dat is één van de meest belaste (en kritische) delen van het frame. Als er ooit iets mis gaat dan zal het waarschijnlijk ook goed mis gaan en in dat geval keer de verzekering niet uit was het is een nieuwe/eenzijdige schade.

Zelf heb je het vermoeden waarschijnlijk allang, maar ik zou voor een nieuw frame gaan.

(Sowieso zou het belachelijk zijn mocht je daar maar €60 voor gekregen hebben van de verzekeraar, een krasje is in mijn ogen al meer waard en mijn frames kosten nog geen €500).

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 11 mar 2017 18:22

Een metalen pad(t) oid dergelijks kun je niet lijmen op een breuk, zo werkt lijm niet.

Heb je een foto van het onderdeel en kun je dat hier even plaatsen, dit is lastig praten.

lawnmower
Forum-lid

lawnmower 11 mar 2017 18:45

Volgens mij gaat het niet om een pat maar om een overlay. Die zitten er bij veel merken af-fabriek ingelijmd dus teruglijmen hoeft geen probleem te zijn, mits goed gedaan en de overlay niet beschadigd is.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

wim732
Forum-lid

wim732 11 mar 2017 20:50

Het gaat idd om een carbon frame.
Het is een Carrera erakle.
Ik zit even te kijken op mijn telefoon maar heb zo even geen foto.
Het gaat niet om het achterpad, aangezien die aan de buitenland zit. aan de andere kant van het achterpad is een ijzeren plaatje. daar waar het wiel invalt.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 mar 2017 20:53

Gaat om een uitvalpat lijkt me? Dropouts ook wel geheten...

wim732
Forum-lid

wim732 11 mar 2017 21:02

in het volgende topic is er een foto te zien waar ook het plaatje mist, echter heb ik het idee dat ze daar niet weten wat het probleem is.

Maar voor de beeldvorming heb ik het zelfde probleem.

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=78946

alien
Forum-lid

alien 12 mar 2017 07:00

wim732 schreef:Ik zit even te kijken op mijn telefoon maar heb zo even geen foto.
Dan sta je maar even op van de bank en ga je die maken.
Vorsprung durch Pedantik

wim732
Forum-lid

wim732 12 mar 2017 09:22

euhm slimpie.. als ik fiets hier had, had ik zeker een foto van gemaakt.

Frame ligt namelijk bij de FM

baron062
Forum-lid

baron062 12 mar 2017 10:23

wim732 schreef:in het volgende topic is er een foto te zien waar ook het plaatje mist, echter heb ik het idee dat ze daar niet weten wat het probleem is.

Maar voor de beeldvorming heb ik het zelfde probleem.

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=78946
Ik denk niet dat daar een plaatje gezeten heeft. Het ligt constructietechnisch niet voor de hand dat boutkopjes half door plaatjes gaan mijns inziens.

Kan je bij je FM niet een fotootje vragen?

Heb je afgesproken dat eventuele onzichtbare schade ook later nog vergoed wordt? Vooral bij carbon kan dit vervelend nawerken.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 12 mar 2017 10:53

Daar heeft zeer zeker geen plaatje gezeten, bij eikels die het zo ver laten komen zou zo'n plaatje beter zijn....
Een los plaatje vastlijmen met epoxy mag geen probleem zijn, dat gebeurt in de fabriek ook.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

paul1
Forum-lid

Gebruikersavatar paul1 12 mar 2017 12:43

Recent heb ik dit bij Carrera Erakle van fietsmaat ook geconstateerd.
Betreft metalen plaatje (hoefijzervorm), dat aan binnenzijde dropout bevestigd is. Dit om te voorkomen dat carbon bij inklemmen beschadigd raakt. Fm heeft dit weer vastgelijmd. Tot op heden geen problemen.
Indien dit beschermplaatje er niet zit, zal je dropout gaan uitslijten, zoals je op foto kunt zien.

Plaats reactie