Klopt! Ze zijn allemaal slecht.
Zie ook: http://www.roadbike.de/test/parts/laufr ... 54.9.htm#6
De torsiestijfheid is beneden de maat.
DT swiss R20 Dicut of Mavic Ksyrium Elite 2016
Het zijn de spaken die door het uitrekken langs (met schokjes) elkaar wrijven op het punt waar ze kruisen.
Smeren helpt, maar is natuurlijk symptoombestrijding.
Ik heb een keer een testje gedaan met de wielen die we hebben.
Door het wiel tegen een muur op een harde ondergrond te zetten heb ik met een kettingsleutel het wiel belast en gevoeld hoeveel torsie er vervolgens in zat.
De DT Swiss scoren hier verreweg het slechtste. En geven dan ook het pingelende geluid.
In volgorde van slap naar stijf:
DT Swiss
Mavic Elite S
Campagnolo Scirocco
Mavic Aksium
Rigida DP18
De laatste was bijna geen beweging in te krijgen, maar zijn loodzwaar en hebben nog 36 spaken.
Alleen de DT Swiss en Rigida kunnen onder belasting geluid maken, dit zijn de enige waar de spaken bij het kruisen tegen elkaar aan lopen.
Smeren helpt, maar is natuurlijk symptoombestrijding.
Ik heb een keer een testje gedaan met de wielen die we hebben.
Door het wiel tegen een muur op een harde ondergrond te zetten heb ik met een kettingsleutel het wiel belast en gevoeld hoeveel torsie er vervolgens in zat.
De DT Swiss scoren hier verreweg het slechtste. En geven dan ook het pingelende geluid.
In volgorde van slap naar stijf:
DT Swiss
Mavic Elite S
Campagnolo Scirocco
Mavic Aksium
Rigida DP18
De laatste was bijna geen beweging in te krijgen, maar zijn loodzwaar en hebben nog 36 spaken.
Alleen de DT Swiss en Rigida kunnen onder belasting geluid maken, dit zijn de enige waar de spaken bij het kruisen tegen elkaar aan lopen.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16636
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Slecht?? Ik lees juist "sehr gut".Hedo schreef:Klopt! Ze zijn allemaal slecht.
Zie ook: http://www.roadbike.de/test/parts/laufr ... 54.9.htm#6
De torsiestijfheid is beneden de maat.
![Afbeelding](http://www.roadbike.de/sixcms/media.php/6/thumbnails/RB-0714-Laufrad-Test-DT-Swiss-R20-Dicut-Tabelle.jpg.5631572.jpg)
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Je hebt het onderschrift weggelaten:
'Gleiches gilt für die Torsionssteifigkeit: Unter Last verwindet sich die Hinterradnabe in Fahrtrichtung deutlich stärker als bei den Spitzenreitern in diesem zugegebenermaßen starken Konkurrenzumfeld.'
'Gleiches gilt für die Torsionssteifigkeit: Unter Last verwindet sich die Hinterradnabe in Fahrtrichtung deutlich stärker als bei den Spitzenreitern in diesem zugegebenermaßen starken Konkurrenzumfeld.'
Maar met slechte (?) torsiestijfheid.
Ik merkte er eerlijk gezegd vorig jaar in de Alpen weing van. Dat pingelen wel, dat klopt.
Ach ja, mijn Aksiums zwabberen all over the place (ben al eerder een paar spaken verloren terwijl ik 70 kg weeg) en van mijn Zonda's is de achternaaf/body met twee jaar stuk.
Win some, lose some. Mij bevallen de DT swiss-wielen (nog) prima in elk geval
Ik merkte er eerlijk gezegd vorig jaar in de Alpen weing van. Dat pingelen wel, dat klopt.
Ach ja, mijn Aksiums zwabberen all over the place (ben al eerder een paar spaken verloren terwijl ik 70 kg weeg) en van mijn Zonda's is de achternaaf/body met twee jaar stuk.
Win some, lose some. Mij bevallen de DT swiss-wielen (nog) prima in elk geval
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Ik heb die Dicuts ook. Rijden fijn, maar afgelopen week hoorde ik dat pingelen ook. Ik begrijp dus dat ik de spaken moet smeren bij de "kruisingen". Weer wat geleerd. Ik rijd ze overigens met mijn huidige 90Kg, met de remblokjes tamelijk strak. Ze lopen daarbij niet tegen de blokjes aan. Dus stijf zat voor mij als toerist.....