Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

DT swiss R20 Dicut of Mavic Ksyrium Elite 2016

Hedo
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2017 16:24

Hedo 18 mar 2017 18:32

Klopt! Ze zijn allemaal slecht.
Zie ook: http://www.roadbike.de/test/parts/laufr ... 54.9.htm#6
De torsiestijfheid is beneden de maat.

Gebruikersavatar
Foonpet
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jun 2011 20:38

Gebruikersavatar Foonpet 19 mar 2017 06:36


Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 19 mar 2017 14:09

Toch benieuwd: wát maakt dat geluid dan?
De mijne zijn vooralsnog erg stil (ik trap dan ook weer geen Tour/Giro/Vueltawaardige wattages....)
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Hedo
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2017 16:24

Hedo 19 mar 2017 15:05

Het zijn de spaken die door het uitrekken langs (met schokjes) elkaar wrijven op het punt waar ze kruisen.
Smeren helpt, maar is natuurlijk symptoombestrijding.
Ik heb een keer een testje gedaan met de wielen die we hebben.
Door het wiel tegen een muur op een harde ondergrond te zetten heb ik met een kettingsleutel het wiel belast en gevoeld hoeveel torsie er vervolgens in zat.
De DT Swiss scoren hier verreweg het slechtste. En geven dan ook het pingelende geluid.
In volgorde van slap naar stijf:
DT Swiss
Mavic Elite S
Campagnolo Scirocco
Mavic Aksium
Rigida DP18
De laatste was bijna geen beweging in te krijgen, maar zijn loodzwaar en hebben nog 36 spaken.
Alleen de DT Swiss en Rigida kunnen onder belasting geluid maken, dit zijn de enige waar de spaken bij het kruisen tegen elkaar aan lopen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16636
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 mar 2017 16:34

Hedo schreef:Klopt! Ze zijn allemaal slecht.
Zie ook: http://www.roadbike.de/test/parts/laufr ... 54.9.htm#6
De torsiestijfheid is beneden de maat.
Slecht?? Ik lees juist "sehr gut".
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Hedo
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2017 16:24

Hedo 19 mar 2017 17:02

Je hebt het onderschrift weggelaten:
'Gleiches gilt für die Torsionssteifigkeit: Unter Last verwindet sich die Hinterradnabe in Fahrtrichtung deutlich stärker als bei den Spitzenreitern in diesem zugegebenermaßen starken Konkurrenzumfeld.'

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 19 mar 2017 17:05

Maar met slechte (?) torsiestijfheid.
Ik merkte er eerlijk gezegd vorig jaar in de Alpen weing van. Dat pingelen wel, dat klopt.

Ach ja, mijn Aksiums zwabberen all over the place (ben al eerder een paar spaken verloren terwijl ik 70 kg weeg) en van mijn Zonda's is de achternaaf/body met twee jaar stuk.

Win some, lose some. Mij bevallen de DT swiss-wielen (nog) prima in elk geval
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4376
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 mar 2017 17:29

Ik heb die Dicuts ook. Rijden fijn, maar afgelopen week hoorde ik dat pingelen ook. Ik begrijp dus dat ik de spaken moet smeren bij de "kruisingen". Weer wat geleerd. Ik rijd ze overigens met mijn huidige 90Kg, met de remblokjes tamelijk strak. Ze lopen daarbij niet tegen de blokjes aan. Dus stijf zat voor mij als toerist.....

Plaats reactie