Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

1e keer schoenen en pedalen voor racefiets kopen

warrior4jah
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 apr 2008 00:12

warrior4jah 21 apr 2010 00:57

Als nieuwe fietser heb ik een leuke 2e hands ultegra afgemonteerde fiets gekocht.
Echter zit hier Shimano SPD op wat mij betreft vervangen mag worden voor iets wat bedoeld is voor een racefiets.

Nu zat ik te kijken op Rose en zag ik een heel aantal setjes die misschien interessant zijn.

Een aantal vragen waar ik nu tegen aan loop:
1) Welke setjes zou je een beginner aanraden? (hoeft niet perse deze site te zijn)
2) Is het aan te raden om echt naar een winkel te gaan om te passen of kan ik de gok van kopen op het internet wel nemen?
3) Waarom zijn de goedkopere schoenen vooral "fitness/toer" schoenen? Fiets het minder comfortabel of zijn de schoener juist zwaarder of minder stijf?
4) Kan ik beter meer geld in de pedalen steken of juist in de schoenen?
5) is het afstellen van de pedalen goed te doen? Of kan ik de fiets beter naar een fietsenzaak brengen?

Zijn er verder nog zaken waar ik op moet letten of aan moet denken?
Mijn fiets zelf is overigens nog niet afgesteld op mijn lichaam, maar dat verwacht ik zelf te kunnen doen met wat internet speurwerk.

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 21 apr 2010 01:04

Ik zou even langs een shimano/race dealer in de buurt gaan!
Die hebben altijd (en nu ook weer) leuke acties met een setje SPD-SL pedalen icm. raceschoenen voor ik meen €120,- Als het goed is witte pedalen...
Passen heeft mijn voorkeur als je nog niet bekend bent met een merk!
"2 maten groter nemen bij shimano" is wel heel makkelijk gezegd vind ik, dat verschilt per persoon/voet!

Jasper
mijn Flickr

stefanofly
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 22 mei 2008 16:24

stefanofly 21 apr 2010 12:11

shimano R105 voor 99 euro gekocht. Ik moest een maat groter nemen dan mijn normaal schoenmaat.

Pedalen heb ik iets die lijkt op de Shimano SPD-SL-PD-R540, prima spul voor zoveel ik kon zien!

Vergeet niet dat je nog platen voor onder je schoenen moet hebben!
Afbeelding

otje2
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:24

otje2 21 apr 2010 13:00

Die raceschoenen van ROSE (huismerk, eigen productie) komen wel erg goed uit de test (wel spuuglelijk) maar zo'n combo met shimano/look pedalen is via rose altijd te doen..retouneren kan altijd bij rose als de maat niet goed is.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 21 apr 2010 17:04

Warrior4Jah schreef: Een aantal vragen waar ik nu tegen aan loop:
1) Welke setjes zou je een beginner aanraden? (hoeft niet perse deze site te zijn)
Maakt in principe weinig uit ;).

2) Is het aan te raden om echt naar een winkel te gaan om te passen of kan ik de gok van kopen op het internet wel nemen?
Kopen op internet is niet zo'n grote gok. Gewoon even de maattabel opzoeken en kijken of je 1 of 2 maten groter moet nemen als je casual schoenen. Vaak is dit 1 maat groter en kun je ze altijd retouneren.

3) Waarom zijn de goedkopere schoenen vooral "fitness/toer" schoenen? Fiets het minder comfortabel of zijn de schoener juist zwaarder of minder stijf?
Zoek naar racefiets schoenen. Deze zijn vaak een beetje voorgevormd en hebben een zool van plastic.

4) Kan ik beter meer geld in de pedalen steken of juist in de schoenen?
Pedalen zijn zo gek duur niet. Een setje Shimano SPD-SL pedalen voor €35,- is prima. Vaak zijn deze wel in een bundel aanbieding te koop.

5) is het afstellen van de pedalen goed te doen? Of kan ik de fiets beter naar een fietsenzaak brengen?
Afstellen kun je het beste tijdens een test ritje doen. Even het materiaal meenemen en een paar keer bijstellen todat ze lekker zitten. (Pedalen hoeven niet afgesteld te worden, schoenplaatjes wel).

bdk9001
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 mar 2010 00:45

bdk9001 21 apr 2010 18:56

Een kleine aanvulling. Pedalen moeten wel degelijk afgesteld worden.

Het gaat dan om de hoeveelheid kracht die nodig is om de schoen weer uit het pedaal te krijgen. Rij je pas kort met klikpedalen dan heb je liever een 'los' pedaal, naarmate je er meer aan went zet je 'm wat 'strakker'.

Bijkomend voordeel van wat strakkere pedalen is ook dat je schoenen minder kunnen bewegen tov het pedaal

warrior4jah
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 apr 2008 00:12

warrior4jah 22 apr 2010 00:06

Dank voor de reactie allemaal! Ik zal eerst eens proberen om naar Bikeshop Amersfoort te gaan.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 22 apr 2010 01:26

bdk9001 schreef:Een kleine aanvulling. Pedalen moeten wel degelijk afgesteld worden.

Het gaat dan om de hoeveelheid kracht die nodig is om de schoen weer uit het pedaal te krijgen. Rij je pas kort met klikpedalen dan heb je liever een 'los' pedaal, naarmate je er meer aan went zet je 'm wat 'strakker'.

Bijkomend voordeel van wat strakkere pedalen is ook dat je schoenen minder kunnen bewegen tov het pedaal


Dat is een verwaardeloosbaar feit. Standaard staan ze op 'losjes'. Wat me ook veruit het beste lijkt als beginnende wielrenner. Breng die jongen dus niet op hol dat hij voor het afstellen van zijn pedalen, speciaal naar de FM moet :p.

schapje
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 aug 2006 12:03

schapje 22 apr 2010 10:32

Afstellen van een pedaal is ongeveer even moeilijk als een horloge opwinden.

Afstellen van schoenplaatjes is wat lastiger, ik besteed altijd veel tijd en aandacht aan het goed haaks en onder de bal van mijn voet krijgen van die dingen (om knieklachten te voorkomen). Daarnaast vet gebruiken voor de schroefjes zodat ze na een tijdje er ook weer af kunnen als ze versleten zijn.

sirbas
Forum-lid
Berichten: 452
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:21

sirbas 22 apr 2010 16:57

Schapje schreef:Afstellen van een pedaal is ongeveer even moeilijk als een horloge opwinden.

Wie kan dat nog tegenwoordig dan? Zeker geen ervaringsdeskundigen meer voor te vinden denk ik. ;)
Belangrijker is inderdaad je schoenplaatjes juist onder je schoen zien te krijgen. Trial and error waarvoor je niet iedere keer naar je FM gaat.

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 22 apr 2010 17:04

Jawel hoor... Een horloge opwinden/ of een wandklok opwinden stelt nie zoveel voor... ;)
mijn Flickr

adu
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 aug 2009 13:14

adu 22 apr 2010 17:35

Warrior4Jah schreef:Dank voor de reactie allemaal! Ik zal eerst eens proberen om naar Bikeshop Amersfoort te gaan.


Ga anders even naar Blom in Hoogland en vraag naar Maurits.
To short, too tall,
Doesn\'t matter, one size fits all.
Zu groß, zu Klein,
Der Schlagbaum sollte oben sein.

Plaats reactie