Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Merckx

Gebruikersavatar
arnolddew
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 mei 2014 08:35
Locatie: Drachten

Gebruikersavatar arnolddew 20 mar 2017 11:31

SqueeZer schreef:
Een ander probleem is denk ik ook wel het feit dat de naam Merckx sinds de laatste tien jaar bij de jongere generaties onbekend is.

Eigen succes, sponsoring van ploegen, hier en daar eens in de Media en zelfs Film (vergis ik mij of klopt mijn jeugdherrinering dat Merckx in de film Flyers verscheen). en daarna zijn zoon die nog wat goed maakte, maar op zijn mislukt laatste Quickstep avontuur na is dat alweer een paar generaties geleden allemaal.

De jongste Merckx berijders die ik al gezien heb zijn van mijn generatie (ook al bijna 40) en als ik puur mij baseer op wie ik zie passeren met een Merckx zijn het meestal mensen van 50+ en vaak beginnen die af te haken door fysieke klachten (Oom van mijn vrouw is een fervente wielertoerist en zweert bij Merckx fietsen, paar jaar terug nog een peperdure EMX7 maar sukkelt nu met fysieke klachten en tjah .. weer een klant minder). Hoe ze dit probleem gaan aanpakken .. het terug populair maken van de naam bij de nieuwe generatie ... word denk ik hun grootste struikelblok aangezien hun huidige cliënteel gewoon uitsterft.

Dat kan het niet helemaal verklaren. Genoeg andere (Italiaanse) merken met de naam van een renner die het wel goed doen. Een icoon als Merckx zou je toch goed in de markt kunnen zetten?

Dat het de jeugd niet aanspreekt heeft meer te maken met innovatie en techniek. Deze doelgroep weet heel goed wat ze kopen. Geld ook voor 30 plussers en ouder. Hoewel ik de oude Merckx schitterend vindt (EMX 7 :like: ), zijn de nieuwe modellen wat lomp, saai en weinig innovatief. Als je de specs en prijzen vergelijkt met bijvoorbeeld een Duits online merk dan moet je wel drie keer achter je oren krabben voor dat je een Merckx koopt.

Hier zouden ze dan de slag hebben verloren. Ik denk dat het ook moeilijk concurreren is voor een kleiner merk om prijstechnisch bij te blijven.

Zou heel heel jammer zijn als dit merk strand. Zou na Museeuw de tweede Belg in korte tijd zijn.

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 20 mar 2017 11:47

SqueeZer schreef: De jongste Merckx berijders die ik al gezien heb zijn van mijn generatie (ook al bijna 40) en als ik puur mij baseer op wie ik zie passeren met een Merckx zijn het meestal mensen van 50+ en vaak beginnen die af te haken door fysieke klachten (Oom van mijn vrouw is een fervente wielertoerist en zweert bij Merckx fietsen, paar jaar terug nog een peperdure EMX7 maar sukkelt nu met fysieke klachten en tjah .. weer een klant minder). Hoe ze dit probleem gaan aanpakken .. het terug populair maken van de naam bij de nieuwe generatie ... word denk ik hun grootste struikelblok aangezien hun huidige cliënteel gewoon uitsterft.
Ik ben 20, en heb een Merckx sallanches 64 aangekocht dus ben ik een uitzondering? :lol: Uiteindelijk voor 1800 (2500 standaard prijs) met ultegra toch geen slechte prijs denk ik zo (kortingen enzo, want standaard prijs is echt te duur ja). Mij maakte het niet super veel uit wat op men fiets stond, ik vond de lijnen van de fiets mooi + had een endurance geo nodig (dan vallen al veel droomfietsen af).

de mooiste merckx van de laatste versies vind ik de Sanremo 76, ik hoop dat merckx als fietsmerk nieuw leven krijgt, in de eerste plaats zullen ze prijzen moeten laten droppen of met iets heel nieuws aankomen

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16422
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 mar 2017 11:51

havana schreef:Ik had het wel degelijk goed onthouden (ik heb een geheugen als een olifant).

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 5#p1170305



@havana, mijn antwoord toen is toch niet jouw definitie van "iemand over je heen krijgen", toch. :D
I know myself like no one else
Nothing to defend

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 20 mar 2017 12:02

Lcsmet schreef: Zolang de holding boven Merckx de rekeningen betaald is er toch niets aan de hand.
Uit jouw reactie is toch op te maken dat er wel degelijk iets aan de hand is: ligt er dus maar net aan hoelang "zolang" is. Zal vast niet eeuwigdurend zijn.... of is die holding een filantropische instelling?
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16422
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 mar 2017 12:06

gamiel schreef: Uit jouw reactie is toch op te maken dat er wel degelijk iets aan de hand is: ligt er dus maar net aan hoelang "zolang" is. Zal vast niet eeuwigdurend zijn.... of is die holding een filantropische instelling?
Er is iets aan de hand maar om nou het merk "Merckx" al dood te verklaren is heel voorbarig.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 20 mar 2017 13:32

Er is iets aan de hand?
donarrie schreef:Fiets.nl geeft ook wel een erg eenzijdig beeld van de financiële gezondheid van EMX..... dat is wel schadelijk voor het bedrijf

Het forse verlies is volgens het bedrijf te wijten aan afschrijvingen, meldt Het Laatste Nieuws. Die komen voort uit voorraden en uit de stopzetting van een sponsorcontract met de wielerploeg Quick-Step, waarop 2,5 miljoen euro wordt afgeschreven. Lichtpunt is dat de omzet licht toenam tot 9,4 miljoen euro, 'dankzij een betere prijzenmix'

BTW toevallig is het bericht ook niet meer te vinden bij fiets.nl.....
Ze schrijven nog steeds af op een sponsorcontract wat al vijf jaar geleden gestopt is en dan niet een klein beetje, maar 2,5 miljoen op een omzet van 9,4 miljoen. Dan praat je over meer dan 25% van de omzet...
Verder komt het verlies uit de voorraad, oftewel ze produceren misschien wel fietsen, maar ze verkopen er niet genoeg, waardoor de magazijnen volstaan.

Dat lijkt me wel meer dan dat er "iets" aan de hand is, daarbij vergeleken was de V&D een kerngezond en springlevend bedrijf...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 20 mar 2017 21:08

arnolddew schreef:
SqueeZer schreef:
Een ander probleem is denk ik ook wel het feit dat de naam Merckx sinds de laatste tien jaar bij de jongere generaties onbekend is.

Eigen succes, sponsoring van ploegen, hier en daar eens in de Media en zelfs Film (vergis ik mij of klopt mijn jeugdherrinering dat Merckx in de film Flyers verscheen). en daarna zijn zoon die nog wat goed maakte, maar op zijn mislukt laatste Quickstep avontuur na is dat alweer een paar generaties geleden allemaal.

De jongste Merckx berijders die ik al gezien heb zijn van mijn generatie (ook al bijna 40) en als ik puur mij baseer op wie ik zie passeren met een Merckx zijn het meestal mensen van 50+ en vaak beginnen die af te haken door fysieke klachten (Oom van mijn vrouw is een fervente wielertoerist en zweert bij Merckx fietsen, paar jaar terug nog een peperdure EMX7 maar sukkelt nu met fysieke klachten en tjah .. weer een klant minder). Hoe ze dit probleem gaan aanpakken .. het terug populair maken van de naam bij de nieuwe generatie ... word denk ik hun grootste struikelblok aangezien hun huidige cliënteel gewoon uitsterft.

Dat kan het niet helemaal verklaren. Genoeg andere (Italiaanse) merken met de naam van een renner die het wel goed doen. Een icoon als Merckx zou je toch goed in de markt kunnen zetten?

Dat het de jeugd niet aanspreekt heeft meer te maken met innovatie en techniek. Deze doelgroep weet heel goed wat ze kopen. Geld ook voor 30 plussers en ouder. Hoewel ik de oude Merckx schitterend vindt (EMX 7 :like: ), zijn de nieuwe modellen wat lomp, saai en weinig innovatief. Als je de specs en prijzen vergelijkt met bijvoorbeeld een Duits online merk dan moet je wel drie keer achter je oren krabben voor dat je een Merckx koopt.

Hier zouden ze dan de slag hebben verloren. Ik denk dat het ook moeilijk concurreren is voor een kleiner merk om prijstechnisch bij te blijven.

Zou heel heel jammer zijn als dit merk strand. Zou na Museeuw de tweede Belg in korte tijd zijn.
Ik vind dat hij wel een punt heeft . Misschien zijn de Merckx rijders in Nederland allemaal jong , maar als je op Vlaamse wegen kijkt , zijn de Merckx berijders voor het overgrote deel 40,50,60 + en ik denk dat deze mensen uit een soort van traditie voor het merk kiezen .Dat heeft de jeugd niet .
Als uitsmijter een plaatje van mijn 90's Merckx , die -nog altijd- fantastisch rijdt

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2511
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 21 mar 2017 09:25

mooie fiets Sillah. Een Team SC?

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 21 mar 2017 18:20

Kiekeboe schreef:mooie fiets Sillah. Een Team SC?
Dank U . Neen het is een MXL, rijdt super !

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 25 mar 2017 19:05

bijna elke wedstrijd bij de elite zonder contract kom ik wel wat Merckx fietsen tegen hoor.

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 25 mar 2017 21:47

In de topcompetitie rijden 4 teams op Merckx, waarvan er 3 zo'n beetje de overwinningen verdelen. De huidige fietsen zijn zéker innovatief en lopen ook zeker niet achter de feiten aan.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Dennvdam
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2016 17:26

Dennvdam 27 mar 2017 20:49

Ik ben 26 jaar en rij op een Merckx. Dus ook de jeugd kiest voor Merckx ;).

Nu even iets anders. Daarnet bij het kuisen van de fiets dit tegen gekomen:
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben van plan woensdag eens naar de fm te gaan. Maar wou tegen even jullie mening.

Plaats reactie