Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 28 mar 2017 23:02

deaanwezige schreef:Als ik nu even de zadelpen buiten beschouwing laat, waar zouden jullie dan voor kiezen?

Endurace CF 8.0 met Shimano 105 + DT Swiss R24 spline wielen
of
Endurace CF 7.0 SL met Shimano Ultegra + Mavic Aksium wielset (en 100 euro duurder)
let ook op verschil zadelpen en zadel, verder is t maar net waar jouw voorkeur naar gaat .

Zou er sowieso zelf andere wielset in steken ( heb stevige set nodig) , dus dan de cf8.0 nemen en voor 100 euro meer dan ultegra etc erop, maar de volgende zou weer anders kiezen ....

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 29 mar 2017 06:53

Ik heb 2 jaar geleden voor dezelfde keuze bestaan en toen voor de 7.0SL gekozen. Er vinden bij mij toch andere wielen in en zou een andere zadelpen monteren (meer setback).

In beide gevallen en goede keuze maar had het gevoel dat ik met de 7.0SL meer waar voor mijn geld had.

Geen moment spijt van gehad.

Afbeelding

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 29 mar 2017 07:54

Mijn advies zou zijn om voor 105 te gaan. Want dat lijkt me prijs technisch de beste keuze.

Ik vind (en ja schiet me maar lek) de Ultegra een heerlijke groep die er prachtig uitziet. Dus ik zou persoonlijk voor de ultegra gaan als ik mocht kiezen tussen de twee.

Rij zelf overigens de endurace CF SL 9.0 Ultegra Di2 in maat M en die bevalt super. Ik heb alleen wat pech gehad met de conti's en dat was niet de eerste keer, dus nu maar eens andere el cheapo bandjes eronder gezet om te kijken of dat lekbestendiger is. Ik reed die op 5.5 bar bij 76 kg om die eerdere vraag ook nog te beantwoorden

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 29 mar 2017 08:39

Ik zou dus altijd voor Ultegra gaan. Gevoel in schakelwerk is echt een stap beter dan 105 (5800 vs 6800). Minder speling en dus een directer gevoel.

Maar ga het verschil zelf voelen. Vanuit een boekje een keuze maken is niet slim.

brouney
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 apr 2007 20:44

brouney 29 mar 2017 11:15

deaanwezige schreef:Als ik nu even de zadelpen buiten beschouwing laat, waar zouden jullie dan voor kiezen?

Endurace CF 8.0 met Shimano 105 + DT Swiss R24 spline wielen
of
Endurace CF 7.0 SL met Shimano Ultegra + Mavic Aksium wielset (en 100 euro duurder)
Ik zou voor 8.0 gaan. Betere wielen en het verschil tussen Ultegra en 105 is niet groot. Zie bijv. http://road.cc/content/buyers-guide/201 ... no-ultegra.

Effect van betere wielen > effect van verschil Ultegra vs 105

deaanwezige
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mar 2017 13:16

deaanwezige 29 mar 2017 13:27

Allen bedankt voor de nuttige feedback.

Ik heb vandaag de knoop doorgehakt en het is de CF 7.0 SL geworden (met Ultegra).

Met wat ik over de wielen heb ik kunnen vinden lijkt het me dat ze elkaar niet zo veel ontlopen. Beide zijn instapmodellen waar je geen topprestaties van moet verwachten. Waarschijnlijk zal ik ze dus over een tijdje toch willen vervangen door een betere set (Fulcrum bijvoorbeeld, daar lees ik veel goeds over).

En Ultegra of 105? Tja, ik denk dat het een verstandige keuze is om voor de 105 te gaan. Het kwaliteitsverschil met Ultegra is volgens velen miniem. En bij schade zijn onderdelen goedkoper te vervangen.

Maar goed, zoals zo vaak gaat niet om verstandige keuzes alleen. Emoties spelen ook een rol. Met Ultegra heb je natuurlijk wel een, uh, Ultegra fiets...
En die extra 100 euro, die ben ik over een tijdje weer vergeten. Plus dat later, als ik misschien van de fiets af wil, een Ultegra afgemonteerde fiets een hogere restwaarde heeft en makkelijker verkoopt dan een 105. (maak ik mezelf nu wijs)

Wat uiteindelijk de doorslag heeft gegeven was de zadelpen. Als de verende pen van de 8.0 niet laag genoeg zou kunnen dan had ik een probleem. Canyon wilde dan wel een andere naleveren maar hoe dat dan financieel afgehandeld zou worden werd niet duidelijk. Evenmin als welk zadelpen het dan zou worden. Een beetje vaag dus. Ik vermoedde dat ze me gewoon een andere pen wilden verkopen en dat ik de verende pen zou houden.

Wat ik nu doe is het volgende: Ik bestel de verende zadelpen er gewoon los bij (nu in de aanbieding, 119 euro). Bevalt hij niet dan stuur ik hem terug, bevalt hij wel, dan heb ik een kleine budget-overschrijding maar wel best-of-both-worlds. Bijkomend voordeel is dat ik ook beide pennen op m'n gemak kan vergelijken. Misschien is de standaard pen wel goed genoeg.

jenssss
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 aug 2015 12:27

jenssss 29 mar 2017 13:58

deaanwezige schreef:Allen bedankt voor de nuttige feedback.


En Ultegra of 105? Tja, ik denk dat het een verstandige keuze is om voor de 105 te gaan. Het kwaliteitsverschil met Ultegra is volgens velen miniem. En bij schade zijn onderdelen goedkoper te vervangen.
Bij schade vervang je gewoon met een onderdeel die op dat moment in je budget past.
Gaat je ultegra-achterderailleur kapot en wil je daar niet de nodige euro's voor op tafel leggen, dan koop je gewoon een 105-achterderailleur.
Wil je gek doen? Koop dan een DuraAce als je Ultegra stuk gaat.
Alles is cross compatible...

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16449
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 mar 2017 14:12

deaanwezige schreef:............ Misschien is de standaard pen wel goed genoeg.
En waarom zou je dan niet gewoon starten met de standaard pen en pas als deze niet voldoet de "verende" er bij kopen?
I know myself like no one else
Nothing to defend

deaanwezige
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mar 2017 13:16

deaanwezige 29 mar 2017 14:38

@jensss: Ah, dat wist ik niet, daar had ik nog niet aan gedacht. Goed om te weten, dan vervalt het 'bezwaar' tegen Ultegra.

@Lcsmet: Omdat ik ze dan direct van begin af aan kan vergelijken. Misschien is de standaard pen best goed, maar de verende pen nog veel beter. En ik kan de verende pen gewoon terugsturen als ik hem niet wil.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 29 mar 2017 14:52

Gefeliciteerd met je aankoop. Als als je hem in elkaar hebt zitten, graag een fototje :-)

Welke kleur?

deaanwezige
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mar 2017 13:16

deaanwezige 29 mar 2017 16:50

De Zwarte.
Jammer genoeg zijn de mooiste kleuren voor de duurste modellen gereserveerd. (verschil moet er zijn).

Wat is eigenlijk de kwaliteit van de Continental Grand Prix 4000s II banden? Is dat wat?
Momenteel rij ik op 28mm Schwalbe One en die bevallen uitstekend. Met 5.5 bar voor en 6.0 bar achter heb je maximaal comfort en toch een hele lage rolweerstand.

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 29 mar 2017 19:26

Ik zie eigenlijk alleen maar vragen, opmerkingen en ervaringen over de carbon versies. Iemand ervaring met de alu versies, bijv. de Endurance 7.0 AL Disc?

Plaats reactie