Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Sporthorloge

The_speedaway
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2017 16:47

The_speedaway 31 mar 2017 17:16

Ik wil een nieuw sporthorloge aankopen, maar hij moet enkele vereisten hebben, zoals :
Lopen
Fietsen
Maar ook indoor, dus als ik binnen op de tacx fiets heb ik graag een calorienmeting, idem als ik bv ga squashen.
Gps meting
Ingebouwde hartslagmeter

Bij opzoekwerk is de garmin vivoactive hr wel eentje die kan, alleen kan ik nergens vinden of deze ook indoor kan opmeten ?
Heeft iemand deze ? Of andere voorkeuren ?

scoloo
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 jul 2015 18:01

scoloo 31 mar 2017 17:42

Ik heb de Vivo HR. Ben er heel erg blij mee maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik hem alleen gebruik als dagelijks horloge en vindt hem ideaal voor mijn rust hartslag. Er zit gewoon een functie op voor fiets binnen. Dat is denk ik wat je bedoelt toch? Ook kan je gewoon zelf een functie toevoegen. Ik kan hem echte iedereen aanraden. De enkele keer dat ik toch mijn Edge vergeet zet ik gewoon mijn vivoactive aan en dat werkt perfect.
Biking is Living!

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 31 mar 2017 17:53

What makes the boat go faster?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2381
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 31 mar 2017 18:00

Forerunner 230/235 kan dat ook. Dcrainmaker heeft een uitgebreide review. Ik heb zelf onlangs de 230 op MP gescoord, ik wilde een garmin met IQ apps. Hou er rekening mee dat ingebouwde HF meer batterij vreet.

camille27
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 apr 2015 20:38

camille27 31 mar 2017 18:21

Ik heb de forerunner 35. Bevalt uitstekend en is super licht.

swannie
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 okt 2016 14:39

swannie 31 mar 2017 18:40

Garmin Fenix 3! En met de 5 die er aan komt kan je wsl nog een koopje doen!

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 750
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 31 mar 2017 22:00

Ik heb de vivoactive HR.
Koppelt probleemloos met mijn Tacx Neo.

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 01 apr 2017 07:49

Ik heb de Polar M400 en ben daar nu al 2 jaar heel tevreden van (heb deze quasi dagelijks op mijn pols)
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2381
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 01 apr 2017 09:32

Ben toch bang dat veel reacties incl de mijne in de categorie "wij van wc-eend adviseren" gaat vallen.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4639
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 apr 2017 18:47

Tsja hoeveel geld wil je uitgeven aan dat horloge? dat blijft altijd de eerste vraag. Een betere deal voor je geld als de aangegeven Vivoactive zal je waarschijnlijk niet vinden. Maar in datzelfde segment heb je meerdere opties, zoals de polar m400 en de forerunner 35 en 235. Hoewel deze laatste iets minder fiets gegevens tonen.
Ga je meer uitgeven dan kan het niet op, en heeft elke functie zijn prijs. Zo is er net een FR935 van Garmin gepresenteerd die zo'n beetje alles wel kan behalve routebegeleiding met een koers. Ook daar is echter een oplossing voor met de Garmin Fenix 5X, alleen is die prijs behoorlijk hoog.

rton
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 dec 2010 13:12

rton 02 apr 2017 08:42

The_speedaway schreef:Ik wil een nieuw sporthorloge aankopen, maar hij moet enkele vereisten hebben, zoals :
Lopen
Fietsen
Maar ook indoor, dus als ik binnen op de tacx fiets heb ik graag een calorienmeting, idem als ik bv ga squashen.
Gps meting
Ingebouwde hartslagmeter
I hope not spoil this party, maar persoonlijk zouden een caloriemeting en ingebouwde hartslagmeter (ik neem aan dat je hier zo'n optische sensor bedoelt) twee eisen zijn die ik onmiddelijk zou laten vallen bij de selectie voor een sporthorloge.

Een betrouwbare meting van energieverbruik is gewoon niet mogelijk zonder ademgas analyse (zolang aeroob) of bij aanname van een overall efficiënte met een vermogensmeter (en dan dus alleen op de fiets). Ondanks alle claims van fabrikanten van hartslagmeters, is een betrouwbare meting van energieverbruik op basis van hartslagmeting alleen maar mogelijk als je de mazzel hebt precies op het regressielijntje dat is geprogrammeerd in het apparaat te vallen. Klein voorbeeld: stel het seizoen vordert, je raakt beter getraind en je gaat meer vermogen leveren (en dus ook meer energie verstoken) bij gelijke hartslag. Hoe gaat een hartslagmeter dit oppikken?

Ik volg diverse hardlopers op Strava die een horloge met hartslagmeting via optische sensor hebben. Als ik dat vergelijk met mijn HR band, dan lijken die hartslag traces echt helemaal nergens op. Vanuit de hartslag grafieken zijn bijvoorbeeld met geen mogelijkheid intervallen te destilleren, terwijl dat bij meting met HR band geen enkel probleem is. Hartslagen zijn ook heel erg variabel bij de optische methode. Dit is allemaal bij intensief gebruik (70-120 km/week). En goed beschouwd kan de combinatie van een optische sensor, zweet en beweging ook eigenlijk niet goed gaan.

Ik heb zelf twee Garmins: Een Edge 500 voor op de fiets (hartslag, snelheid, cadans en de mogelijkheid tot koppelen van een vermogensmeting) en een Garmin FR 230 (hartslag en tempo). Die laatste kan ik als horloge aanraden, meer geavanceerde modellen hebben alleen maar meer gadgets (VO2 max meting, EPOC etc.) die leuk klinken, maar die je met een hartslagmeter gewoon niet kan meten.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39689
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 apr 2017 10:04

De nieuwe optisch hartslagmeters worden wel beter en beter. Kijk maar eens naar de grafieken bij de test van de nieuwe Garmin 935 bij DCRainmaker. Dan zit het toch wel behoorlijk dicht bij elkaar.
Puur hartslag dan, want al die afgeleide waardes zijn puur sommetjes.
Less is bore

Plaats reactie