Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

cassette 12-27

nvz
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2009 15:06

nvz 20 apr 2010 00:34

Hi,

Ik ga de dolomieten marathon fietsen. Ik heb een cannondale caad 9 met ultegra SL compact met achter cassette 12-27. Zijn dit de juiste tandwielen?

Het is de eerste keer dat ik echt de bergen in ga, dus ik heb geen ervaring met de tandwielverhoudingen en de bergen.

Ik hoor het dan ook graag.

Alvast bedankt!

Niels
Niels v Zon

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 20 apr 2010 00:39

De 12-27 is het lichts beschikbare verzet (hoewel voor de nieuwe Shimano groepen ook een cassette met een 28t te krijgen is). Je zou dus met je compact en die cassette i.c.m met een redelijke fietsconditie prima uit de voeten moeten kunnen in de Dolomieten!

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 20 apr 2010 00:40

het is een veel voorkomend tandwielcombinatie in de zware cyclo's. Als je sterk genoeg bent en niet al te zwaar (wat betreft verhouding vermogen/lichaamsgewicht) dan moet je een eind kunnen komen met deze combinatie..... Geloof dat Shimano ook een 28 in zijn gamma heeft inmiddels.

Ik zelf rijdt dan wel eens de Marmotte en die Alp d'Huez is dan een ware killer aan het eind, ben dan maar al te blij als je dan nog een paar tandjes over hebt.... In mijn geval is dan een 29 echt geen overbodige luxe, vooral niet met mijn gewicht van 90kg. Zorg in ieder geval dat je goed bent afgetraind, dus zo weinig mogelijk vet meesjouwt of andere overbodige kilo's.

En ga aub ruim vantevoren trainen in de bergen.... Doe de Waalse Pijl mee op 15 mei of de Trois Ballons ergens in juni. In de bergen gebruik je toch net weer even andere spieren dan op het vlakke....

Succes met je voorbereidingen! Het wordt zowieso een mooie tocht voor je. Fietsen in de bergen is nou eenmaal het mooiste wat er is.

fw
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 29 jun 2008 22:22

fw 20 apr 2010 01:35

Ligt een beetje aan je conditie. Ik heb ook nog nooit in de bergen gefietst maar heb laatst wel de ronde van vlaanderen gefietst (niet zulke lange klimmen maar wel pittig) en daar kwam ik met 34-27 overal zonder afstappen boven. Binnenkort de alpe d'huez en daar ben ik nu echt niet meer bang voor.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 20 apr 2010 01:42

In uitgeruste toestand kom je met die 34-27 overal wel boven, of het nou de galibier is of de koppenberg...... Het wordt interessanter als je in vermoeide toestand ergens wilt boven komen, dan is (in mijn geval althans) die 29 echt een uitkomst..... (een atb-triple is nog beter). Conditie, lichaamsgewicht, vermogen, vermogen tot afzien, goed eten en drinken, je klim plannen en inschatten, alles komt samen in de bergen..... daarom is het ook zo mooi!

Plaats reactie