Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe disc endurance racer , budget € 5000

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16642
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 apr 2017 15:07

daniel1975 schreef:Niet helemaal eens; op papier paste de Sworks Tarmac sl3 mij ook perfect. In praktijk vond ik het een rotding.
Ik kan je volgen hoor maar vraag is of je dat met een test van pakweg een uur, en meestal is het maar een rondje op de parking, met 100% zekerheid had kunnen vaststellen.

Wat wel zou kunnen is dat je een fiets huurt voor een week, dan kan je mogelijk al iets meer vaststellen maar dan zou je er al op kassei, klinkers, in de regen, zon, bergop en bergaf mee moeten rijden wat ook niet voor iedereen vanzelfsprekend is.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 41008
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 apr 2017 15:25

Een rondje van 2 uurtjes had het voor mij al opgelost.
Less is bore

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 09 apr 2017 20:16

Testen werkt echt wel. Maar een halve dag is lang. de meeste fietsenmakers hebben geen testfietsen. Dan geven ze dus een splinternieuwe mee uit de showroom. Maar om dan een fiets van 5k mee te geven voor een halve dag is een groot dilemma. Als ze dat een paar keer doen dan kunnen ze de fiets niet meer als nieuw verkopen.

Maar testen werkt toch ook als schoenen testen. Als je ze aandoet en je loopt een stukje merk je meteen of ze goed zijn of niet. Bij een testrit van een pasr kilometer merk je veel. Je voelt bij de eerste trap al hoe snel je fiets is. Je merkt direct al de handling. Dus dan weet je veel hoor.

Gr Rob

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 09 apr 2017 21:45

Het testen om uit te vinden of je een "klik" heb met de fiets kan alleen als je deze een paar uurtjes echt kan uitproberen. Maar eventje met je gewone kleren en zonder fietsschoenen een rondje over de parkeerplaats heeft helemaal geen zin.
No pain no gain, no guts no glory!

jappiex
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 10 apr 2017 06:47

Liketoride schreef: Voor wat betreft de zure reactie over het kopen van een illusie...vaak een jaloerse reactie van paupers...ga lekker ergens anders je frustratie botvieren of zoek een goede baan, zodat je het ook kan betalen!
Ik weet waarover ik praat. Al mn fietsen duurder dan mn auto. Maar laten we nou niet doen alsof dat nodig is of veel beter is. Voor minder geld koop je evenveel plezier. Dus koop iets wat je mooi vind en waar je een goed gevoel bij hebt, en zorg vooral dat je er veel plezier van krijgt.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 10 apr 2017 07:03

Ik bedoel, je krijgt voor dit geld een fiets met een geometrie waar vrijwel iedereen goed zijn houding op kan vinden, je krijgt hoe dan ook een zeer goede groep erop, meer remkracht dan je ooit nodig zult hebben, steekassen die je niet nodig zult hebben. Als Fiets je fietst test is het resultaat 7.9 of 8.0. Kortom, koop iets moois en leuks. Persoonlijke ervaring is dat bandjes het grootste verschil maken, dat is eenvoudig vervangbaar danwel uit te onderhandelen bij de koop.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 41008
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 apr 2017 08:55

Liketoride schreef:
Voor wat betreft de zure reactie over het kopen van een illusie...vaak een jaloerse reactie van paupers...ga lekker ergens anders je frustratie botvieren of zoek een goede baan, zodat je het ook kan betalen!..
Ah gossie.....meneer heeft ook een goede baan gevonden. Maar kan niet op fatsoenlijk niveau omgaan met reacties van anderen. Om je uit de droom te helpen; je koopt een illusie. Weliswaar een waar je heel blij van kunt worden, maar nog steeds een illusie.
Less is bore

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 10 apr 2017 09:50

Ja ik durf ook wel te stellen dat een fiets boven de 3500 of 4000 Euro eigenlijk overkill is. Ja dan krijg je een geweldig frame. Ja dan krijg je een mooie groep en geweldige wielen. Maar waarvoor is het echt nodig?

Sterker nog. Als je een fiets gaat opbouwen en je kiest een fiets op performance (even geometrie en looks daargelaten), dan zou je eerste prio moeten zijn -> Een goed frame, dan wielen en dan groep. Maar in de praktijk zie je het vaak andersom.

We zijn geen profs. We rijden met een fiets van boven de 5000 Euro wel met fietsen waar profs mee rijden.

En ja een goede fiets levert seconden of misschien wel minuten tijdswinst op. Maar hoeveel van ons rijden echt nog ritten waar elke seconde of elke minuut telt.

Maar daarnaast heb je ook nog de factor. Niet omdat het moet, maar omdat het kan :) Ik vind het ook gaaf om een mooie fiets te rijden. En gelukkig merk ik ook nog wel het verschil tussen een mooie fiets en een mindere. Maar een groot aantal mensen merken het verschil zelfs niet. Dan is het helemaal zuur als je veel te veel geld hebt betaald voor een fiets.

En met mijn testrit bedoel ik niet een spijkerbroek en op je normale schoenen. De fietsen die bij een FM staat hebben meestal zelfs geen pedalen. Dus hij vind het helemaal niet erg als je met een sportbroek aan komt en je eigen pedalen bij hebt.

Wat zou je willen testen bij een lange testrit... De meeste FM's zijn bang dat je juist dingen gaat testen, zoals off road en zo, die hij niet wil dat je gaat testen met zijn nieuwe fiets omdat hij hem nog moet verkopen.

Maar goed, er zijn nog steeds heel grote FM's waar je wel langere tijd kunt testen. Die hebben genoeg fietsen. Hier in de buurt zit cc5311, Daar kun je wel langere tijd een fiets meenemen (en een grotere keus testmodellen), maar dat is meer een uitzondering.

groeten,
Rob

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 10 apr 2017 13:38

De behoefte van de consument om fietsen te testen is natuurlijk reëel: Als er écht geen verschil zou zijn, zou elk verkooppraatje dus daadwerkelijk onzin zijn. Als we dat eenmaal realiseren, gaan heel wat merken omvallen ;).

Maar ik snap ook dat de impact voor een fietsenwinkel te groot is: Een showroommodel laten testen maakt het ding daarna minder makkelijk toonbaar en verkoopbaar. Dat risico zou dus niet bij de individuele/kleine fietsenwinkel moeten liggen maar bij de merken zelf, desnoods in combinatie met de fietsenwinkels. De testdagen en de pools van testfietsen tonen aan dat daar wel op wordt ingespeeld, maar nog altijd verbaast het mij dat dat middel nog veel te weinig wordt gepushed: Een goede fiets verkoopt zich toch vanzelf als je er op rijdt?

Bij deze een oproep aan de fietsenbranche (winkels en toeleveranciers) om de handen inelkaar te slaan en door te gaan met het initiatief van testdagen en actiever de testfietsen uit de pool inzetten en verspreiden. Dat is de manier om meerwaarde te tonen t.o.v. de dozenschuivers en directtoconsumer modellen.

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 10 apr 2017 14:36

+1.

Een van de opties om het bij de distributeurs te leggen. Maar die willen geen direct klantcontact. Dus dat is ook weer moeilijk. Het is gewoon moeilijk, maar zeker wensbaar. Het probleem t.o.v. Auto's is dat je naast de modellen ook nog meerdere maten moet hebben per model...

gr
Rob

Gebruikersavatar
Eddy Spaghetti
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 16:34
Locatie: Gem. Utrechtse Heuvelrug

Gebruikersavatar Eddy Spaghetti 11 apr 2017 11:12

Zo'n initiatief als De Fietser in Ede van Accell waar je o.a. Koga, Ghost en Van Nicholas kan uitproberen is een stap in de goede richting. Ben benieuwd of we daar binnenkort ook Cervelo en Focus kunnen bewonderen...

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9274
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 11 apr 2017 12:12

wouterf schreef:De behoefte van de consument om fietsen te testen is natuurlijk reëel: Als er écht geen verschil zou zijn, zou elk verkooppraatje dus daadwerkelijk onzin zijn. Als we dat eenmaal realiseren, gaan heel wat merken omvallen ;).

Maar ik snap ook dat de impact voor een fietsenwinkel te groot is: Een showroommodel laten testen maakt het ding daarna minder makkelijk toonbaar en verkoopbaar. Dat risico zou dus niet bij de individuele/kleine fietsenwinkel moeten liggen maar bij de merken zelf, desnoods in combinatie met de fietsenwinkels. De testdagen en de pools van testfietsen tonen aan dat daar wel op wordt ingespeeld, maar nog altijd verbaast het mij dat dat middel nog veel te weinig wordt gepushed: Een goede fiets verkoopt zich toch vanzelf als je er op rijdt?

Bij deze een oproep aan de fietsenbranche (winkels en toeleveranciers) om de handen inelkaar te slaan en door te gaan met het initiatief van testdagen en actiever de testfietsen uit de pool inzetten en verspreiden. Dat is de manier om meerwaarde te tonen t.o.v. de dozenschuivers en directtoconsumer modellen.
Mantel valt bij sommige onder dozenschuiver maar heeft een testdag achter de rug met heel veel fietsen.
Roelofs in Arnhem Goossens in Velp ook,er kan beter een topic gemaakt worden waar en wanneer zijn er test dagen.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Plaats reactie