Ja ik durf ook wel te stellen dat een fiets boven de 3500 of 4000 Euro eigenlijk overkill is. Ja dan krijg je een geweldig frame. Ja dan krijg je een mooie groep en geweldige wielen. Maar waarvoor is het echt nodig?
Sterker nog. Als je een fiets gaat opbouwen en je kiest een fiets op performance (even geometrie en looks daargelaten), dan zou je eerste prio moeten zijn -> Een goed frame, dan wielen en dan groep. Maar in de praktijk zie je het vaak andersom.
We zijn geen profs. We rijden met een fiets van boven de 5000 Euro wel met fietsen waar profs mee rijden.
En ja een goede fiets levert seconden of misschien wel minuten tijdswinst op. Maar hoeveel van ons rijden echt nog ritten waar elke seconde of elke minuut telt.
Maar daarnaast heb je ook nog de factor. Niet omdat het moet, maar omdat het kan

Ik vind het ook gaaf om een mooie fiets te rijden. En gelukkig merk ik ook nog wel het verschil tussen een mooie fiets en een mindere. Maar een groot aantal mensen merken het verschil zelfs niet. Dan is het helemaal zuur als je veel te veel geld hebt betaald voor een fiets.
En met mijn testrit bedoel ik niet een spijkerbroek en op je normale schoenen. De fietsen die bij een FM staat hebben meestal zelfs geen pedalen. Dus hij vind het helemaal niet erg als je met een sportbroek aan komt en je eigen pedalen bij hebt.
Wat zou je willen testen bij een lange testrit... De meeste FM's zijn bang dat je juist dingen gaat testen, zoals off road en zo, die hij niet wil dat je gaat testen met zijn nieuwe fiets omdat hij hem nog moet verkopen.
Maar goed, er zijn nog steeds heel grote FM's waar je wel langere tijd kunt testen. Die hebben genoeg fietsen. Hier in de buurt zit cc5311, Daar kun je wel langere tijd een fiets meenemen (en een grotere keus testmodellen), maar dat is meer een uitzondering.
groeten,
Rob