Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies frame - Lange benen, kort bovenlichaam

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 06 apr 2017 20:18

ypuh schreef:
wouterf schreef:
wknaap schreef:Kijk ook eens naar de positie van het zadel, die kan soms wat naar voren.
Mijn frame is 57 cm en horizontaal ook ongeveer 565 cm.
Zelf ben ik 184 met 90 bbl.
Zadel naar voren is nooit de oplossing. Zadelpositie tov trapas is de basis van waaruit je de positie naar voren bepaald.
............. Er zijn dus verschillende wegen die naar Rome leiden m.b.t. fietsafstelling.

Overigens ben ik ook gedoemd tot het gebruik van endurance frames met 1.86m en 91.5cm BBL.........
Als je je bij een goede bikefitter laat opmeten en deze geeft je ook de reden mee waarom hij je op "zijn" manier op de fiets zet en hij geeft ook nog eens alternatieven dan kan je achteraf zelf of het een en ander fine tunen.

Ps: ik heb een bbl van 94 cm voor 187 cm lengte, een operatie aan de rug en nekhernia, een fiets met racegeometrie " kan ik wel helemaal vergeten :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 09 apr 2017 22:06

@svisschers, Dit is wel heel erg veel promotie voor je eigen bedrijf. Er is hier al heel veel geschreven over bikefitters. Jammer dat ze het vaak niet zo met elkaar eens zijn.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 09 apr 2017 22:31

Da's onvermijdelijk, het is iets wat nooit een exacte wetenschap zal worden.
Als iemand hier inhoudelijke argumenten zonder flauwekul naar voren brengt vinnik het best, z'n website bezoek ik toch niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Kaaschef
Forum-lid

Kaaschef 09 apr 2017 22:51

tinoh schreef:Ad 1 helaas zijn wij langbeners aangewezen op de fietsen in Endurance categorie. Zoek daar maar even op, is een heel topic over geschreven. Canyon endurance....
Zit naar de Canyon te kijken, nu ben ik 1.88 met 90 bbl. op de canyon site zit je met een lengte van 1.88 precies op een L of XL. Wat zou dan met mijn beenlengte een betere keus zijn, ik ga voor comfort en makkelijke zithouding.

Dus met lange benen een groter frame of juist niet omdat anders stuur te ver weg zit met relatief korter bovenlichaam?

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 09 apr 2017 23:30

Zoiets kan je niet zomaar met de natte vinger zeggen.
Proefzitten (op iets met de gewenste setback van het zadel) geeft wat meer duidelijkheid want je armlengte b.v. speelt ook mee.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Hupie
Forum-lid

Hupie 10 apr 2017 11:22

Hallo Martijn, ik heb zelf hetzelfde probleem in vrij extreme mate: 85 cm BBL bij lichaamslengte van 1,76. Een bikefitting doen is zowiezo een goed idee. Ik heb dit zelf niet gedaan. ik ben op basis van mn oude fiets, die ook niet de juiste maat was (te groot), gaan rekenen en uitproberen.

Ik kwam bij de Canyon Endurace terecht in maat S. Deze heeft een iets kortere reach en iets hogere stack dan de gemiddelde racefiets, zonder dat het qua looks een echte endurance fiets wordt. En er zit voldoende ruimte op om met de stuurspacers de stack nog hoger of lager te maken. De zadelstand maakt trouwens ook erg veel uit. Ik had ook last van rug en schouders en juist door iets dieper te gaan zitten verdwenen die bij mij. Dit soort zaken kan goed bij een dynamische bikefitting naar voren komen.

Succes!!

runcyclerun
Forum-lid

runcyclerun 10 apr 2017 12:34

Poeh er is al veel geschreven maar toch ook mijn 2 cents. Ik ben 1.83 met een BBL van 92 cm. Ook lastig want ik heb niet van die lange armen en mijn bovenlichaam is ook niet lang. Ik heb nu 4 fietsen allemaal in een andere maat. Ze lijken wel op elkaar qua geometrie maar toch.

Mijn Cube Editor zit eigenlijk het minst lekker vreemd genoeg. Daar kwam ik gisteren eigenlijk pas achter na mijn lange rit op de racefiets van de dag daarvoor. Vreemd, want het zadel van de racefiets is niet erg prettig,

Dus begon ik eens te meten en te vergelijken. Ik zou me niet blind staren op een reach of hoogte. Er is blijkbaar zoveel te rommelen met zadel hoogte versus stuur hoogte en hoek etc.

Met een fietsmeting kom je op zich een heel eind maar als ik de getalletjes van mijn eigen fietsmeting vergelijk met de fietsen die ik hier heb dan weet ik het ook niet meer. Zodra de hoeken nét even anders zijn, voelt alles al anders.

Heb je al voldoende veranderd en geprobeerd met de huidige fiets? En dan elke keer 1 ding zodat je weet wat we en niet helpt? Stuur hoek OK? Zadelpositie OK? Heb je altijd die pijn gehad of is dat recent? Na hoeveel tijd?

Plaats reactie