Gravel-racers
Maar dan kan je helemaal niet meer corrigeren. Althans, dat is wat ik meestal ervaar. Om eerlijk te zijn, de situaties waar ik mijn voorwiel niet meer onder controle kan houden, zijn heel schaars... gelukkig misschien.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25
Ik heb net een setje Conti AT ride 42 gemonteerd, kost weinig en verrassend fijne winter/bagger band. Valt wel wat smaller (38 mm op 17mm velg) maar is met 430gr niet zwaar en mooi soepel. Rolt met 4 bar ook nog goed op asfalt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dan moet je harder insturensvvander schreef:Maar dan kan je helemaal niet meer corrigeren. Althans, dat is wat ik meestal ervaar. Om eerlijk te zijn, de situaties waar ik mijn voorwiel niet meer onder controle kan houden, zijn heel schaars... gelukkig misschien.
Achterwiel heb je altijd meer rolweerstand, omdat er meer gewicht om 't achterwiel rust. Als je ergens een band met minder profiel plaatst dan is het normaliter het achterwiel.
hoi
naar lang meegelezen te hebben ( waar ik veel aan heb gehad ) eindelijk de knoop doorgehakt en een paar weken terug mijn gravel bike besteld !!! het is uiteindelijk een Rose CDX Cross geworden gelijk Swalbe G-one banden in 40 mm er op gelegd en zondag de 1e tocht rondom Nijnsel ( Noord brabant ) gemaakt en ik moet toegeven ver boven verwachting zowel de fiets als de variatie echt een aanrader
Ik doe al ruim 20 jaar aan mtb en de laatste 8 jaar een racefiets erbij maar nu met de gravel bike wordt het denk toch N-1
met de Mei vakantie naar Oostenrijk eens kijken wat het daar brengt
Groet Etienne en bedank voor het vele advies wat er in dit topic te vinden is
naar lang meegelezen te hebben ( waar ik veel aan heb gehad ) eindelijk de knoop doorgehakt en een paar weken terug mijn gravel bike besteld !!! het is uiteindelijk een Rose CDX Cross geworden gelijk Swalbe G-one banden in 40 mm er op gelegd en zondag de 1e tocht rondom Nijnsel ( Noord brabant ) gemaakt en ik moet toegeven ver boven verwachting zowel de fiets als de variatie echt een aanrader
Ik doe al ruim 20 jaar aan mtb en de laatste 8 jaar een racefiets erbij maar nu met de gravel bike wordt het denk toch N-1
met de Mei vakantie naar Oostenrijk eens kijken wat het daar brengt
Groet Etienne en bedank voor het vele advies wat er in dit topic te vinden is
- Robdebruin
- Forum-lid
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 29 feb 2012 18:53
- Locatie: Hilversum
Sinds twee weken in het bezit van een Merckx Eeklo 70. Volgens de specificaties van Merckx een 100% crosser. In de praktijk ervaar ik hem als een perfecte universele racefiets voor vele doeleinden. Ik gebruik hem voor 90% woon werk verkeer. De overige 10% slecht weer, winter heide ritjes en af en toe een beetje cross country. Er zit nu gewoon een 50/34 op met 32mm Conti bandjes. De fiets van toen twee dagen oud direct meegenomen voor de Ronde van Vlaanderen. Het bleek de perfecte fiets voor de kasseien! Totaal gewicht is 8.2 kilo. Hij blijft heerlijk op snelheid en is met de schijfremmen perfect af te remmen. Wel zo lekker aangezien ik door Amsterdam heen fiets om op mijn werk te komen. Nog geen moment vermoeid geraakt door de geometrie. Dat is op mijn Supersix met hoge carbon velgen soms wel anders. Resumé, ik kan een crosser/gravel zeker aanraden. Zo'n fiets is enorm universeel en je kan er echt nog lekker gang mee maken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2011 Cannondale Super Six Ultegra
2013 Apex Terrae Campagnolo
2009 Gazelle City Lite
2013 Apex Terrae Campagnolo
2009 Gazelle City Lite
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Denk je dat je nog veel op de Supersix gaat fietsen?
Of alleen als mooiweer karretje voor (korte) ritjes langs de terrassen
Of alleen als mooiweer karretje voor (korte) ritjes langs de terrassen
- Robdebruin
- Forum-lid
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 29 feb 2012 18:53
- Locatie: Hilversum
Ha ha, dat is idd een goede vraag. De Supersix gaat zeker zijn dienst bewijzen bij de clubritjes. En idd bij mooi weer. Het verbaast hoe veelzijdig zo'n dikke Banden fiets is. Zelfs met 5 bar rolt zo'n 32 MM heerlijk.opperhoofd schreef:Denk je dat je nog veel op de Supersix gaat fietsen?
Of alleen als mooiweer karretje voor (korte) ritjes langs de terrassen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2011 Cannondale Super Six Ultegra
2013 Apex Terrae Campagnolo
2009 Gazelle City Lite
2013 Apex Terrae Campagnolo
2009 Gazelle City Lite
Mooi ding, complimenten.Robdebruin schreef:Sinds twee weken in het bezit van een Merckx Eeklo 70. Volgens de specificaties van Merckx een 100% crosser. In de praktijk ervaar ik hem als een perfecte universele racefiets voor vele doeleinden. Ik gebruik hem voor 90% woon werk verkeer. De overige 10% slecht weer, winter heide ritjes en af en toe een beetje cross country. Er zit nu gewoon een 50/34 op met 32mm Conti bandjes. De fiets van toen twee dagen oud direct meegenomen voor de Ronde van Vlaanderen. Het bleek de perfecte fiets voor de kasseien! Totaal gewicht is 8.2 kilo. Hij blijft heerlijk op snelheid en is met de schijfremmen perfect af te remmen. Wel zo lekker aangezien ik door Amsterdam heen fiets om op mijn werk te komen. Nog geen moment vermoeid geraakt door de geometrie. Dat is op mijn Supersix met hoge carbon velgen soms wel anders. Resumé, ik kan een crosser/gravel zeker aanraden. Zo'n fiets is enorm universeel en je kan er echt nog lekker gang mee maken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik kan je ook aanraden om er eens een keer wat MTB routes mee te pakken, heel goed te doen in NL. Of misschien bedoelde je dat al met "cross country"...
Canyon Aeroad 8.0 Di2
Cannondale CAADX
Cannondale CAADX
Ik ben een beetje aan het kijken naar een gravelfiets (zoiets waar je alle kanten mee uit kan, in de winter op de weg, light-MTB, crossen, parijs-Roubaix,...)
Mijn oog is gevallen op de Mango Point AR (moet schijfremmen hebben)
Nu heb ik een vraagje naar de geo toe. Op mijn TCR zit ik perfect, dus ik ga uit van die maten.
De TCR heeft een stack van 581 + conische spacer van 1.5mcm, dat geeft 596mm, de Mango komt op 610mm. Iets hoger dus, dat gaat geen problemen geven (indien wel kan een -17° pen dat wel oplossen)
De reach is iets lastiger, de TCR heeft 402mm (met een 13cm stuurpen) en de Mango slechts 389mm, zou die cm korter een probleem geven (een 14cm pen zou wat overkill zijn, denk ik)
Ik raak nu wanneer ik uit het zadel klim soms al (lichtjes) het stuur met mijn knieën (op steile puisten waar je aan het stuur moet trekken)
Dus, zou het gaan met deze reach?
Tweede vraag: zou ik een gaatje kunnen boren in het frame om DI2 te plaatsen? Volgend jaar (of zo) komt er een nieuwe Ultegra DI2 voor mijn Giant en de huidige DI2 gaat dan naar de winerfiets.
Mijn oog is gevallen op de Mango Point AR (moet schijfremmen hebben)
Nu heb ik een vraagje naar de geo toe. Op mijn TCR zit ik perfect, dus ik ga uit van die maten.
De TCR heeft een stack van 581 + conische spacer van 1.5mcm, dat geeft 596mm, de Mango komt op 610mm. Iets hoger dus, dat gaat geen problemen geven (indien wel kan een -17° pen dat wel oplossen)
De reach is iets lastiger, de TCR heeft 402mm (met een 13cm stuurpen) en de Mango slechts 389mm, zou die cm korter een probleem geven (een 14cm pen zou wat overkill zijn, denk ik)
Ik raak nu wanneer ik uit het zadel klim soms al (lichtjes) het stuur met mijn knieën (op steile puisten waar je aan het stuur moet trekken)
Dus, zou het gaan met deze reach?
Tweede vraag: zou ik een gaatje kunnen boren in het frame om DI2 te plaatsen? Volgend jaar (of zo) komt er een nieuwe Ultegra DI2 voor mijn Giant en de huidige DI2 gaat dan naar de winerfiets.
Als 1,5 cm minder diep komt te zitten dan kan die 13mm minder reach waarschijnlijk wel. Het is ook wel prettig om niet te diep te zitten op een gravelracer. Sowieso bestaan er bijna geen lange, lage gravelracers.
Een 13cm stuurpen is nog steeds niet ideaal op de wat meer technische stroken. Mijn voorkeur zou dan ook uitgaan van een nog wat langer frame. Een Pinnacle Arkose in maat L is nog wat langer en hoger (voor de headset is in ieder geval een 10mm conische spacer te krijgen).
Een 13cm stuurpen is nog steeds niet ideaal op de wat meer technische stroken. Mijn voorkeur zou dan ook uitgaan van een nog wat langer frame. Een Pinnacle Arkose in maat L is nog wat langer en hoger (voor de headset is in ieder geval een 10mm conische spacer te krijgen).
Campagnolo Ultra Dork
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Je kan, zoals al gezegd beter langer zitten (grote wielbasis) en een kortere stuurpen pakken. 130mm vind ik wel een erg lange stuurpen, weet je zeker dat je een gravelracer wil?