Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Buikklachten na zwaardere inspanning?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8959
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 apr 2017 22:41

Een toerrijder kan toch ook hard en intensief fietsen als ik zie wat ik verbruik soms ;)
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

pietervh
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 apr 2017 14:56

pietervh 24 apr 2017 23:29

Ik zou wat gaan schrappen in die voeding en eerder voor natuurlijke producten gaan. Vroeger ook last gehad van m'n darmen. Ben overgestapt op isotone drank (zonder suiker) en bananen, geen suikerwafels of tabletjes meer voor mij en het probleem was opgelost. Fruit moet eerst verteerd worden voor die suikers vrijkomen en zo gaat dat veel geleidelijker in plaats van een bommetje in je lichaam te droppen. Als je vertering dan op een lager pitje staat (door minder bloeddoorstroming hebben je darmen toch de tijd om alles op te nemen. Altands dat was mijn redenering

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 25 apr 2017 08:58

Theo V schreef:Ik probeer om het half uur iets naar binnen te proppen.
Een ontbijtkoekje, daarna twee druivesuiker tabletjes, stroopwafel, druivesuiker, enz.
Mijn bidons zijn gevuld met limonadesiroop/water waarbij ik erop let dat het niet te zoet wordt.
Op wat voor tijd/afstand werk je dat allemaal naar binnen? En is dat bij intensief fietsen of 'toeren' ??

Ik vind het eigenlijk allemaal nogal erg veel, wat je naar binnen werkt, erg veel suikers ook.
Daar zou ik zelf al misselijk van worden....
Ik eet beduidend minder dan jouw. 100/120 km rijd ik makkelijk op 1 Snelle Jelle of banaan en water.

Ik fiets af en toe met iemand die ook altijd heel snel begint te eten en te doen, al die suikers wekken volgens mij ook een hongergevoel op.

Bewegen/sporten is van invloed op je darmen. Je kan vaak beter naar het toilet als je regelmatig beweegt. Waarom dit dan ontaard in diarree? Wellicht toch een voedingsstof wat een beetje te veel is voor je darmen.
Ik wil mijn vrouw wel eens vragen of ze een antwoord heeft, zij heeft oa een opleiding urotherapie gedaan, is eigenlijk meer urineweg, maar dat hangt allemaal nogal aan elkaar, die uitgangen daar vanonder. ;)
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 25 apr 2017 09:39

Ik ken wel het optreden van diarree na een langere rit (voor mij 100km+). Meestal eet ik op zo'n rit minder dan wat TS beschrijft; een snelle jelle bv. Gisteren heb ik een kleine 2 uur gefietst, met intensief klimwerk. Ik had alleen één bidon water bij me en geen voeding. De laatste km's had ik wel behoefte aan wat eten, dat moet ik er dan wel bijzeggen. Maar het is prima gelukt en geen diarree ;)
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5884
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 25 apr 2017 19:53

Ik ben een toerder maar ik probeer wel te voelen dat ik mezelf ingespannen heb.
Ik vind 4 uurtjes op de fiets meestal wel genoeg, af en toe een uitschieter.
Mijn klachten heb ik normaal gesproken niet maar dit jaar twee keer toen ik me (voor mijn gevoel) extra ingespannen had.
Mijn eetgedrag is ontstaan uit angst voor een "hongerklop", een aantal jaar geleden een keer gehad en de zoektocht naar een winkel was een ware hel.
Maar zo als ik al eerder zei zal ik er op gaan letten en misschien helpt het.

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 518
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 27 mei 2017 14:25

Even inhakend op dit topic:
Meestal rijd ik de trainingsrondjes (80-100km) op twee bidons water. Eten doe ik gewoon voor- en achteraf. Heeeel af en toe vervang ik 1 bidonnetje door Isostar als het erg warm of inspannend is.

Laatst voor de leuk 'ns een 200+-ritje gedaan waarbij ik dus 2 flesjes Isostar had meegenomen (met onderweg bijvullen). Na mijn derde bidon had ik het helemaal gehad met dat spul (misselijk, opgeblazen gevoel) en verder gereden op water, hoewel ik dat ook pas na een tijdje weer trok.

De vraag: zijn er alternatieve dorstlessers die beter vallen? Isostar is voor mij nu even klaar, maar ik wilde dit jaar nog wat meer van dit soort ritjes doen.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8959
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 27 mei 2017 15:49

Ik die er spul van de action in klein beetje voor de smaak wel samen met maltodextrine .
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 27 mei 2017 17:33

Ik gebruik ook dat spul van de Action maar dan 1 maatlepel op een bidon van 500 ml zonder verdere toevoeging.
Bij korte ritten water met een scheutje lemon of citroen dat is alles wat ik dan drink.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 27 mei 2017 18:20

High-5. Alleen maar mineralen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 27 mei 2017 20:36

Ikzelf gebruik Win2.
Ben tijdens de vorige velofolies bij elk kraam gepasseerd en geproefd van de isotone dranken.
Win2 kwam bij mij het beste over, geen plakkerig spul.
Vond het lekker en ook de repen, net marsepein dat je eet, maar hier ook: geen plakkerige mond.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 29 mei 2017 15:22

dropje73 schreef: 25 apr 2017 08:58
Ik eet beduidend minder dan jouw. 100/120 km rijd ik makkelijk op 1 Snelle Jelle of banaan en water.
Jeutje, dat is echt heel weinig.
Bij 100km fietsen verbrand je al snel ergens rond de 2000 kcal
(volgens deze site: https://www.caloriecalculator.nl/calori ... ctiviteit/
Calorieen tellen blijft altijd een beetje hocus-pocus)

In jouw banaantje zitten 124 kcal, je ben tijdens je rit dus heel erg op je reserves aan het rijden. Prima als je wilt afvallen, maar iemand die gewoon lekker een rondje hard wilt rijden zou ik zeker niet adviseren om zo weinig te eten.

Even ter illustratie wat ik vorige week heb gegeten tijdens 150km:
twee krentenbollen met kaas (na 1 uur en na 2 uur fietsen)
een banaan (na 3 uur)
een blikje red bull (na 4 uur)

750mL water met 20g suiker (af en toe een slokje verspreid over de hele rit)
750mL water

Geen last van diarree, misselijkheid, hoofdpijn of hongerklop.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 03 jun 2017 22:16

Theo V schreef: 24 apr 2017 09:31 Het is mij opgevallen dat ik na en zwaardere inspanning last krijg van buikklachten.
Afgelopen weekend ook weer, een lusje van de AGR gedaan en daarna op weg naar huis een lichte buikpijn en na een uurtje of twee diarree.
Theo, had jij nu een Dumoulin-tje, of had Dumoulin een TheoV-tje? :D
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Plaats reactie