Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

DDX
Forum-lid HC

DDX 26 apr 2017 20:07

JoostG schreef: @ DDX, doen! Dit is dikke fun en een hele mooie afwisseling met de weg.
Linkje wat je poste geeft 'sold out' aan, op welke manier heb jij hem besteld/in juiste kleur gekregen ?

En algemeen: als ik stack en reach van mijn racefiets neem, kan ik dat dan 1op1 overnemen naar zo'n fiets voor maat of... ?

etienne
Forum-lid

etienne 26 apr 2017 21:16

heel herkenbaar die bovenstaande verhalen ben nu een maand onderweg met de gravel en wordt alleen maar enthousiaster gisteren avond vanuit Best naar het dak van Brabant lekker over de weg daarna 6 x heuvel op en af ( af met iets meer beleid dan de mtb maar omhoog lekker licht !!) en daarna uit fietsen op de terugweg

ook al de mtb route oirschot , best en nijnsel gereden gaat allemaal prima maar vooral de afwisseling tussen verhard en waar je maar in wilt ...erg gaaf de race fiets gaat binnen kort in de verkoop eind van het jaar eens goed nadenken over de mtb ??

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 26 apr 2017 21:22

DDX schreef:
JoostG schreef: @ DDX, doen! Dit is dikke fun en een hele mooie afwisseling met de weg.
Linkje wat je poste geeft 'sold out' aan, op welke manier heb jij hem besteld/in juiste kleur gekregen ?

En algemeen: als ik stack en reach van mijn racefiets neem, kan ik dat dan 1op1 overnemen naar zo'n fiets voor maat of... ?
Ik heb de stack en reach zoveel mogelijk gekopieerd van mijn racer en dat bevalt prima.
o'7o

JoostG
Forum-lid

JoostG 26 apr 2017 21:50

Ik heb ook de geo van mijn normale racer aangehouden. Ik heb wel een stuurpen van een cm korter genomen: voor de bossen en woon-werk lijkt het mij fijner iets minder gestrekt te zitten.

Sold out? Twee dagen geleden stond er nog $ 409,00. Ik zou Chris Mei van Velobuild een mailtje sturen. Anders kan je aankloppen bij Workswell. Die bieden het model ook aan.

Kleur is een kwestie van doorgeven wat je in gedachte hebt. Dan volgen er een aantal mailtjes om te fine tunen en dan is het wachten op de doos voor het resultaat :winkthumb:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

RRon
Forum-lid

Gebruikersavatar RRon 27 apr 2017 09:15

Vandaag mijn crosser voorzien van andere wielen waar ik op de weg mee wil voor duurtrainingen. Originele wielen hebben 33mm Racing Ralph met 11-28 cassette en de nieuwe wielen voorzien van 28mm Conti's met 11-25 cassette. De fiets was voorzien bij aankoop met een Ultegra 1x11 aandrijving, 40 tands voorzijde, nu ook weer teruggebracht naar de originele 2x11 met 36/46 aan voorzijde.

Afbeelding

Afbeelding

Volgende klusje is het inkorten van de voorvork, die is mij te lang aan de bovenzijde!

Maruss
Forum-lid

Maruss 27 apr 2017 13:21

DDX schreef:

Welke maat zoek je?
ik heb nog een nieuw XL frame in mat zwart. Deze heb ik gekocht samen met die van mezelf voor een vriend. Helaas heeft hij een ongeluk gehad en gaat hem niet gebruiken.

RKN
Forum-lid

RKN 27 apr 2017 13:51

TL@ schreef:
Yep, die full monty spreekt me wel aan (jammer genoeg zonder vork, dus die zou ik dan nog moeten zoeken)
Die vork kun je gewoon meebestellen ;)

Makkelijk
Forum-lid

Makkelijk 27 apr 2017 15:09

Ik overweeg ook een gravelracer, niet er naast maar als vervanging van mijn racer. Ik vraag me af hoeveel het me in de praktijk nou uit maakt, zolang het soepel rolt ben ik blij. Een echte N-1 van de MTB zie ik nog niet, daarvoor is de voorvering me te belangrijk.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 27 apr 2017 16:41

Maruss schreef:
DDX schreef:

Welke maat zoek je?
ik heb nog een nieuw XL frame in mat zwart. Deze heb ik gekocht samen met die van mezelf voor een vriend. Helaas heeft hij een ongeluk gehad en gaat hem niet gebruiken.
Je hebt PB :D
Afbeelding

robitero
Forum-lid

robitero 28 apr 2017 15:11

Makkelijk schreef:Ik overweeg ook een gravelracer, niet er naast maar als vervanging van mijn racer. Ik vraag me af hoeveel het me in de praktijk nou uit maakt, zolang het soepel rolt ben ik blij. Een echte N-1 van de MTB zie ik nog niet, daarvoor is de voorvering me te belangrijk.
Ik rij zelf op een Ridley X-trail en gebruik hem voornamelijk als woon- werkfiets. Heerlijke fiets voor het hele jaar. Ik rij op challange gravel grinder banden en deze bevallen mij prima. Voornamelijk op de weg, maar ook zandpaden, modder en stukjes single track geen probleem. Laatst heb ik een toertocht gereden van 100km op de X-trail. Er was een groepje racers die mij snelheid reden dus prima om aan te haken. Een gravelbike is breder inzetbaar dan een racer. Hoe soepel het rolt is afhankelijk van je banden keus denk ik. Echter ik heb er recent wel een racer naast gekocht. Gewoon omdat ik het mooi vind maar ook omdat het een andere discipline is.

beeb
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar beeb 28 apr 2017 18:41

DDX schreef:

Exact hetzelfde frame is ook hier te koop: http://bike.plus/. Als frame of als hele fiets, met veel maatwerk mogelijkheden wat betreft paintjob (zelfs custom "wrap" zoals je bij sportautos wel eens ziet) en afmontage. Wel duurder dan direct uit Taiwan natuurlijk, want er zit dan een extra schakel tussen. Die extra schakel doet dan wel alle communicatie met de fabriek voor je, en al het andere wat je wilt dat ze voor je doen. Ook geen kans op verrassende importheffingen van de douane. En nog steeds goedkoper dan menig ander aanbieder, want het is een standaard gekopieerd design, dus hebben ze er zelf geen R&D voor hoeven doen. Wat je er van vindt dat het design grotendeels schaamteloos van Open gepikt is, dat is verder aan jou.

Maten blijven altijd moeilijk, want persoonlijk. Wat jij fijn vindt op de weg vind je misschien wel niet fijn in het bos. En hoeveel ga je precies in het bos en hoeveel op de weg? Waar wil je meest "los" gaan? Ga je in het bos ook technische mountainbikepaden doen, of vooral rechte (gravel/schelpen/zand/kassei/klinker)paden? En krijg je snel last (van bijvoorbeeld rug, schouders of knieen) als je houding anders is? Etcetera, etcetera.

Over het algemeen zou ik persoonlijk zeggen, voor een gravel racer: Zelfde maat frame (afgerond naar boven als dat nodig is), kortere stuurpen en zadel wellicht iets lager. Door die twee factoren (stuurpenlengte en zadelhoogte) zit je vanzelf iets meer rechtop en heb je meer "controle" over de fiets. Precies wat je nodig hebt dus... Maar dat is puur mijn mening.
===========================

Free your mind and your ass will follow

===========================

wouterf
Forum-lid

Gebruikersavatar wouterf 28 apr 2017 19:50

1.443,-? Damn. Gave fiets maar voor dat geld zou ik nog wel drie keer om me heen kijken naar alternatieven.

Plaats reactie