DDX schreef:JoostG schreef:
@ DDX, doen! Dit is dikke fun en een hele mooie afwisseling met de weg.
Linkje wat je poste geeft 'sold out' aan, op welke manier heb jij hem besteld/in juiste kleur gekregen ?
En algemeen: als ik stack en reach van mijn racefiets neem, kan ik dat dan 1op1 overnemen naar zo'n fiets voor maat of... ?
Exact hetzelfde frame is ook hier te koop:
http://bike.plus/. Als frame of als hele fiets, met veel maatwerk mogelijkheden wat betreft paintjob (zelfs custom "wrap" zoals je bij sportautos wel eens ziet) en afmontage. Wel duurder dan direct uit Taiwan natuurlijk, want er zit dan een extra schakel tussen. Die extra schakel doet dan wel alle communicatie met de fabriek voor je, en al het andere wat je wilt dat ze voor je doen. Ook geen kans op verrassende importheffingen van de douane. En nog steeds goedkoper dan menig ander aanbieder, want het is een standaard gekopieerd design, dus hebben ze er zelf geen R&D voor hoeven doen. Wat je er van vindt dat het design grotendeels schaamteloos van Open gepikt is, dat is verder aan jou.
Maten blijven altijd moeilijk, want persoonlijk. Wat jij fijn vindt op de weg vind je misschien wel niet fijn in het bos. En hoeveel ga je precies in het bos en hoeveel op de weg? Waar wil je meest "los" gaan? Ga je in het bos ook technische mountainbikepaden doen, of vooral rechte (gravel/schelpen/zand/kassei/klinker)paden? En krijg je snel last (van bijvoorbeeld rug, schouders of knieen) als je houding anders is? Etcetera, etcetera.
Over het algemeen zou ik persoonlijk zeggen, voor een gravel racer: Zelfde maat frame (afgerond naar boven als dat nodig is), kortere stuurpen en zadel wellicht iets lager. Door die twee factoren (stuurpenlengte en zadelhoogte) zit je vanzelf iets meer rechtop en heb je meer "controle" over de fiets. Precies wat je nodig hebt dus... Maar dat is puur mijn mening.