Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Hoge velg - ventielverlenger

lvp
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 jan 2010 22:41

lvp 16 apr 2010 22:48

Ik heb sinds kort een nieuwe wielset - Token C50a - die overigens heerlijk rijdt. Echter, ik heb een vraagje. Ik heb nu een binnenband met een ventiel van 60mm erin zitten. Ik heb daarvoor een ventielverlenger van KCNC gekocht zodat ik deze toch fatsoenlijk kan oppompen. Echter, daar zit een rubber ringetje bijgeleverd die je om het ventiel schuift. Weet iemand waar je deze rubberen ringetjes nog meer kan krijgen, aangezien ik verwacht dat deze binnenkort toch wel een keertje kapot zal gaan. (makkelijkste oplossing is natuurlijk 80mm ventiel erin leggen, maar toch). Wie heeft hier een tip voor?

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 17 apr 2010 01:00

Hoi,

Die rubberen O-ringetjes kon voeger wel los krijgen maar ik heb ze sinds jaren al niet meer tegen gekomen.

Je kan ze indien nodig gewoon vervangen door wat teflonband te wikkelen ter hoogte van de overgang ventiel-ventielverlenger om lekken te vermijden.

Andere oplossing is een biba te nemen met een uitschroefbare ventielkop en dan een alu verlenger van 30mm die je op je ventiel schroeft waarna je de ventielkop dan boven in de verlenger schroeft.
Zodoende kan je ook je ventiel openen en sluiten naar believen.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

lvp
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 jan 2010 22:41

lvp 21 apr 2010 22:11

Heb nieuwe binnenbanden gekocht met 80mm ventiel. Toch de makkelijkste oplossing. Blijft anders hannessen.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 20 mei 2010 20:24

Nieuwe vraag over ventielverlengers.

Ik ga met 50mm velgen rijden. Is dan 1 ventielverlenger van 43mm lang genoeg of kan ik beter meteen de 78mm ventielverlenger pakken.Ga mijn victoria cx banden rijden en ik dacht dat de ventiellengte 40mm is.

Ik wil de topeak ventielverlengers aan schaffen omdat deze niet op het ventiel blijven zitten en dan kan het ventiel wel dichtgedraaid worden.

toontje68
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 07 dec 2006 21:55

toontje68 20 mei 2010 21:31

LVP schreef:Ik heb sinds kort een nieuwe wielset - Token C50a - die overigens heerlijk rijdt. Echter, ik heb een vraagje. Ik heb nu een binnenband met een ventiel van 60mm erin zitten. Ik heb daarvoor een ventielverlenger van KCNC gekocht zodat ik deze toch fatsoenlijk kan oppompen. Echter, daar zit een rubber ringetje bijgeleverd die je om het ventiel schuift. Weet iemand waar je deze rubberen ringetjes nog meer kan krijgen, aangezien ik verwacht dat deze binnenkort toch wel een keertje kapot zal gaan. (makkelijkste oplossing is natuurlijk 80mm ventiel erin leggen, maar toch). Wie heeft hier een tip voor?


Hoi LVP,

Ik gebruik ook ventiel verlengers en die rubberen ringetjes heb ik gehaald hier bij de plaatselijke fietsenzaak waar ik mijn fiets ook gekocht heb. Deze rubbertjes zitten ook om mijn buitenkabels heen, die mijn balhoofd beschermen tegen aanraking van de kabels. Deze zijn aan weerskante taps toelopend en werken prima! Ventiel verlengers zijn wel de goedkoopste oplossing, want binnenbanden met 80 mm ventiel zijn vrij prijzig en als je veel lekt rijdt..... Suc6!

Afbeelding



Groeten Toon
S-Works Tarmac Sram E-tap Mavic Pro Carbon slc

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 20 mei 2010 21:38

LVP schreef:Heb nieuwe binnenbanden gekocht met 80mm ventiel. Toch de makkelijkste oplossing. Blijft anders hannessen.


+1, ik begrijp dat gehannes met die verlengers ook nooit zo!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 21 mei 2010 01:19

Hoi,

@Gijs:

De ventiellengte van een standaardbiba is normaliter 36mm. Vittoria hanteert 42mm als standaard.

Uitgaande van de laagste waarde heb je dan 36mm + 40mm = 76mm wat meer als voldoende is voor een velg van 50mm.
Je hebt dus 26mm minimum over om een pompkop te bevestigen.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3092
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 21 mei 2010 01:50

Gebruik voor mijn cosmic carbone wielen (51 mm als ik me niet vergis) 60 mm ventielen. Past prima, minder geklapper dan met 80 mm en is nog wat goedkoper ook. En geen gedoe met lekkende ventielverlengers.

Koop je dure wielen ga je toch niet zitten klooien met van die dingen omdat een goed passend bandje Eur 3 duurder is. Of begrijp ik het nu niet helemaal ?

toontje68
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 07 dec 2006 21:55

toontje68 21 mei 2010 02:05

jsparie schreef:Gebruik voor mijn cosmic carbone wielen (51 mm als ik me niet vergis) 60 mm ventielen. Past prima, minder geklapper dan met 80 mm en is nog wat goedkoper ook. En geen gedoe met lekkende ventielverlengers.

Koop je dure wielen ga je toch niet zitten klooien met van die dingen omdat een goed passend bandje Eur 3 duurder is. Of begrijp ik het nu niet helemaal ?


Heb je helemaal gelijk in... Heb af en toe lekkage gehad ;-)
S-Works Tarmac Sram E-tap Mavic Pro Carbon slc

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 21 mei 2010 02:31

Hoi,
jsparie schreef:Gebruik voor mijn cosmic carbone wielen (51 mm als ik me niet vergis) 60 mm ventielen. Past prima, minder geklapper dan met 80 mm en is nog wat goedkoper ook. En geen gedoe met lekkende ventielverlengers.

Koop je dure wielen ga je toch niet zitten klooien met van die dingen omdat een goed passend bandje Eur 3 duurder is. Of begrijp ik het nu niet helemaal ?


3 euro * hoeveel lekke bibas?

De bedoeling van de verlenger is niet alleen dat je er geld mee uitspaart maar ook dat je als je ergens een nieuwe biba nodig hebt omdat je door je reserve zit ook om het even welke biba (qua ventiellengte dan) kan plaatsen.

Persoonlijk vind ik verlengers helemaal geen geklooi. Maar goed, ik rij voornamelijk tubes en hoge velgen en dan kan je er gewoonweg niet om heen.
Zelden of nooit een probleem met een verlenger gekend maar wel spijt dat ik bibas heb liggen met een ventiellengte die ik in wezen niet meer nodig heb.

't Is maar hoe je het bekijkt.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3092
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 22 mei 2010 02:30

fdegrove schreef:Hoi,
jsparie schreef:Gebruik voor mijn cosmic carbone wielen (51 mm als ik me niet vergis) 60 mm ventielen. Past prima, minder geklapper dan met 80 mm en is nog wat goedkoper ook. En geen gedoe met lekkende ventielverlengers.

Koop je dure wielen ga je toch niet zitten klooien met van die dingen omdat een goed passend bandje Eur 3 duurder is. Of begrijp ik het nu niet helemaal ?


3 euro * hoeveel lekke bibas?

De bedoeling van de verlenger is niet alleen dat je er geld mee uitspaart maar ook dat je als je ergens een nieuwe biba nodig hebt omdat je door je reserve zit ook om het even welke biba (qua ventiellengte dan) kan plaatsen.


Tsja weet niet hoeveel lekken banden jij heb, maar ik heb er gelukkig niet veel meer. Vindt het met de moderne banden erg meevallen. Het tweede argument zit wel wat in natuurlijk. Maar ja, hoe vaak komt dat dan voor ?? Bij tubewielen is het wellicht anders omdat je daar zelf de lengte van het ventiel moeilijker kunt bepalen. Dan moet je wel aan de verlengers.

Maar anders zou ik toch zeggen koop een paar bandjes met lang ventiel in de aanbieding en je kunt weer tijden vooruit. Volgens mij heb ik bij die toko in Bergen op Zoom een tijdje geleden 3 conti binnenbanden 60 mm voor een tientje gekocht. Daar kun je geen arremoe voor lijden.

fdgrove hoop wel dat ik je ventielverlenger dan even mag lenen als ik toch een keer zonder bandjes lang ventiel langs de kant kom te staan.....

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 22 mei 2010 03:16

Hoi,
fdgrove hoop wel dat ik je ventielverlenger dan even mag lenen als ik toch een keer zonder bandjes lang ventiel langs de kant kom te staan.....
Je mag van mij zelfs een wiel hebben zolang er maar een volgwagen is.:)

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie