trapas vervangen
Welk merk is het frame? Er zijn maar heel weinig merken die ITA gebruiken (o.a. DeRosa, Pina, Merckx, Colnago), verreweg de meeste grote merken gebruiken BSA.
-
- Forum-lid
- Berichten: 628
- Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56
7 jaar geleden is de mirage bracket vervangen door deze centaur bracket omdat deze van mirage niet meer te verkrijgen was. Als ik het goed begrijp moet ik mijn rechter cup niet meer verwijderen en enkel de lagers vervangen. Linkse cup is rechtse draad en kan ik probleemloos verwijderen. Toch zou ik nog met zekerheid willen willen weten welke draad de rechter cup heeft voor het geval ik eens de krankstellen zou willen vervangen en een volledig nieuw bracket moet steken.Keezx schreef:Ik vat het even samen door de vloed aan berichten.
Is het bracket 68 mm breed, rechtsom los.
Is het bracket 70 mm breed, linksom los.
Ik heb overigens wel eens een 70 mm BSA bracket gezien, maar da's niet normaal....
BTW, dat plaatje van Hollandbikeshop is een Centaur as, bij een originele Mirage as zit de rechtercup vast aan de patroon.
Zo'n Centaur as is te reviseren met nieuwe lagers, kosten 10 a12€
Laatst gewijzigd door spiritwetteren op 30 mar 2017 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?
Eventueel met een endoscopie-camera bijv. die van de Lidl of Conrad van binnenuit de schroefdraad bekijken. Misschien heeft iemand deze zelfs even te leen.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 628
- Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56
Ik denk dat ik er uit ben. Even gemeten en kom op 68 mm. Zodus BSA 115,5 mm met linkse kant rechtse draad en rechts dan linkse draad. Allen bedankt voor de tips.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?
Ik zou sowieso die rechtercup eruit draaien , want na 7 jaar kan die behoorlijk vast gaan zitten, zelfs als er vet o.i.d. toegepast is.spiritwetteren schreef: 7 jaar geleden is de mirage bracket vervangen door deze centaur bracket omdat deze van mirage niet meer te verkrijgen was. Als ik het goed begrijp moet ik mijn rechter cup niet meer verwijderen en enkel de lagers vervangen. Linkse cup is rechtse draad en kan ik probleemloos verwijderen. Toch zou ik nog met zekerheid willen willen weten welke draad de rechter cup heeft voor het geval ik eens de krankstellen zou willen vervangen en een volledig nieuw bracket moet steken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Geen Shimano.Jan-Willem89 schreef:Hallo,
Ik zie door de bomen het bos niet meer dus daarom hier maar de vraag.
Op mijn fiets zit een campagnolo mirage triple groepset. Nu is de trapas (vierkante as) versleten (speling en kraakt) dus wil ik die vervangen. Door welke trapas kan ik deze vervangen? Ik las ook elders op het forum dat het mogelijk is er een shimano trapas op te zetten? Zo ja welke?
Alvast super bedankt!
Jan-Willem
De beste is Campagnolo Centaur, Google voor de laagste prijs.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 21 okt 2015 15:55
Dank voor alle reacties! Het wordt dus een campagnolo centaur trapas 115.5mm. Op de trapas staat iets van 68*24 dus zal wel een bsa zijn. Maar ga het eerst nameten uiteraard.
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 21 okt 2015 15:55
hmm ben toch weer vastgelopen. Ik zag op de trapas 36x24 staan dus ITA en heb die bestelt maar zie nu dat er 36x24F staat? Is dat hetzelfde als 36x24T?
En dan het grootste probleem dat de trapas er niet uit wilt.. Ben bij een behulpzame FM langs geweest en hij heeft even lopen stoeien met een tool om de trapas los te maken maar de tanden van die tool waren al aardig versleten dus kreeg hij hem niet los.
Nu een hele brutale vraag of iemand in omgeving delft parktool bbt-4 of vergelijkbaar heeft liggen om de trapas los te maken? (gereedschap kopen vind ik niet erg maar de nieuwe trapas heeft weer ander gereedschap nodig...)
En dan het grootste probleem dat de trapas er niet uit wilt.. Ben bij een behulpzame FM langs geweest en hij heeft even lopen stoeien met een tool om de trapas los te maken maar de tanden van die tool waren al aardig versleten dus kreeg hij hem niet los.
Nu een hele brutale vraag of iemand in omgeving delft parktool bbt-4 of vergelijkbaar heeft liggen om de trapas los te maken? (gereedschap kopen vind ik niet erg maar de nieuwe trapas heeft weer ander gereedschap nodig...)
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 21 okt 2015 15:55
Ben ik weer, het is gelukt!
Ik heb er uiteindelijk toch voor gekozen om de parktool te kopen. Probleem bij het losdraaien van de trapas is dat de tool snel wilt kantelen waardoor je er bijna geen kracht op kan zetten. Maar toen ik even aan het klooien was viel me op dat door dit design van de tool je de crank er weer op kan zetten Daardoor klem je de tool mooi in en kan je goed kracht uitoefenen op de moer van de trapas en is het loshalen een fluitje van een cent
Nieuwe trapas erop ging ook soepel dus weer helemaal mooi!!
Ik heb er uiteindelijk toch voor gekozen om de parktool te kopen. Probleem bij het losdraaien van de trapas is dat de tool snel wilt kantelen waardoor je er bijna geen kracht op kan zetten. Maar toen ik even aan het klooien was viel me op dat door dit design van de tool je de crank er weer op kan zetten Daardoor klem je de tool mooi in en kan je goed kracht uitoefenen op de moer van de trapas en is het loshalen een fluitje van een cent
Nieuwe trapas erop ging ook soepel dus weer helemaal mooi!!
Geldt ook voor cassette-afnemers: snelspanner erdoor steken. Bij een holle trapas kun je vaak ook met een snelspanner (en eventueel een ringetje ertussen) volstaan.Jan-Willem89 schreef:[…] viel me op dat door dit design van de tool je de crank er weer op kan zetten Daardoor klem je de tool mooi in en kan je goed kracht uitoefenen […]
Vorsprung durch Pedantik