Automobilisten terreur
Zondag heeft mijn vriendin voor het eerst op een racefiets gereden en binnen vijf kilometer had ze haar eerste toeterende en middelvingergevende automobilist achter haar! Ik ben zo trots! Ze hoort er helemaal bij.
Maar echt een asociale wielrenner is ze niet. Ik heb haar wel moeten uitleggen dat ze met een racefiets, helm en bijpassende kleding niet meer als de vriendelijke fietser oogt die ze op de stadsfiets is. Auto's razen dicht langs je heen en als je fietssluisjes over de weg fietst krijg je ruzie middelvingers van automobilisten - Ook als je zelf prima hebt gekeken dat het kan en de auto er écht niet door gehinderd wordt. Van Strava segmenten had ze nog niet gehoord en de snelheid op het tellertje absoluut ondergeschikt aan het gewenningsproces aan de racefiets.
Haar weggedrag zal die eerste kilometers niet anders zijn geweest, de perceptie van andere weggebruikers overduidelijk wel. Het is echt bizar dat ik haar dan moet uitleggen dat je een soort paria bent op de weg. Ook als dat op zondagochtend is langs de Amstel en op de Ronde Hoep waar iedereen aan het recreëren is en automobilisten dat net zo goed weten.
Maar echt een asociale wielrenner is ze niet. Ik heb haar wel moeten uitleggen dat ze met een racefiets, helm en bijpassende kleding niet meer als de vriendelijke fietser oogt die ze op de stadsfiets is. Auto's razen dicht langs je heen en als je fietssluisjes over de weg fietst krijg je ruzie middelvingers van automobilisten - Ook als je zelf prima hebt gekeken dat het kan en de auto er écht niet door gehinderd wordt. Van Strava segmenten had ze nog niet gehoord en de snelheid op het tellertje absoluut ondergeschikt aan het gewenningsproces aan de racefiets.
Haar weggedrag zal die eerste kilometers niet anders zijn geweest, de perceptie van andere weggebruikers overduidelijk wel. Het is echt bizar dat ik haar dan moet uitleggen dat je een soort paria bent op de weg. Ook als dat op zondagochtend is langs de Amstel en op de Ronde Hoep waar iedereen aan het recreëren is en automobilisten dat net zo goed weten.
Het wegennet in België is veel teveel op koning auto gericht. Daar zit al een groot deel van het probleem. En de Belg neemt ook voor alles zijn auto. Naar de bakker die amper 500 meter verder is, de auto. Als het even kan, zouden ze vragen om op de speelplaats van een school te mogen binnenrijden om hun kind af te zetten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50
Denk niet bewust maar toch.
http://www.autojunk.nl/2017/05/golf-zie ... -het-hoofd
http://www.autojunk.nl/2017/05/golf-zie ... -het-hoofd
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
Ik rij vrijwel alleen maar soloritjes en soms met een of twee fietsmaten. Eigenlijk heb ik maar zelden last van automobilistenterreur. Soms maak ikzelf ook wel eens een foutje en dat probeer ik dan goed te maken dmv een goedbedoeld sorry-handgebaar. Ook maak ik met enige regelmaat mee dat ik geen voorrang heb en dan een soort sur-place maak om de auto te laten doorrijden. Opvallend vaak krijg ik dan een vriendelijk gebaar om zelf voor te gaan. De desbetreffende automobilist kan in zo'n geval rekenen op een onhandig hoofdknikje van mijn kant incl vriendelijke glimlach. Op de weg probeer ik altijd defensief te rijden en zo min mogelijk fratsen uit te halen.
Op het fietspad maak ik meer mee. Ook daar ga ikzelf best eens in de fout. Dan moet je een grote kerel zijn en gewoon even sorry zeggen. Eerlijk gezegd heb ik zelden problemen met grote groepen racefietsers. Voor mensen die het complete fietspad in beslag nemen heb ik een keurig belletje, zo'n Knog Oi, die ziet er nog strak uit ook. Nee, het grootste probleem zit hem in fietsers en voetgangers die totaal niet om zich heen kijken. Zomaar een fietspad opdraaien zonder eerst even naar links en naar rechts gekeken te hebben. Of wandelaars die ineens van richting veranderen. Ook dat probeer ik voor te zijn door zelf goed te anticiperen, maar er schuilt altijd gevaar. Een beetje off-topic wellicht. Ik wil alleen aangeven dat automobilisten in mijn ogen niet de meeste overlast veroorzaken.
Op het fietspad maak ik meer mee. Ook daar ga ikzelf best eens in de fout. Dan moet je een grote kerel zijn en gewoon even sorry zeggen. Eerlijk gezegd heb ik zelden problemen met grote groepen racefietsers. Voor mensen die het complete fietspad in beslag nemen heb ik een keurig belletje, zo'n Knog Oi, die ziet er nog strak uit ook. Nee, het grootste probleem zit hem in fietsers en voetgangers die totaal niet om zich heen kijken. Zomaar een fietspad opdraaien zonder eerst even naar links en naar rechts gekeken te hebben. Of wandelaars die ineens van richting veranderen. Ook dat probeer ik voor te zijn door zelf goed te anticiperen, maar er schuilt altijd gevaar. Een beetje off-topic wellicht. Ik wil alleen aangeven dat automobilisten in mijn ogen niet de meeste overlast veroorzaken.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
Eens met Herman, hoewel ik zelf niet zo'n heel erg vriendelijke en meegaande fietsweggebruiker (in de auto ben ik weer heel anders) ben heb ik eigenlijk nooit incidenten met automobilisten ook niet in Belgie, maar moet ik me vaak een weg banen door lui die breeduit rijden of gewoon midden op weggetjes en fietspaden stil gaan staan alsof de rest van de wereld niet bestaat.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Terreur is imho een te zwaar woord.
Afgelopen weekend 2 korte soloritjes zonder haast gewoon om weer even de spieren los te maken en te genieten van de vrijheid die fietsen heet.
Ik was het dorp nog niet uit of een automobilist(e) verslikte zich in de rechterbocht.
Ze dacht dat ze nog wel even langs mij kon maar werd in de krappe bocht geconfronteerd met een groter blik dan waar zij in reed, tja, als de fietser de enige uitwijkmogelijkheid is.
Een aantal kilometers verder, aan mijn kant van het fietspad en bewegend in dezelfde richting iemand in hardlooptenue. Op het moment dat ik hem wil passeren bedacht hij dat het rood van het fietspad aan de overkant groener was en stak pal voor mijn voorwiel over. Er kwam nog wel een hand omhoog, zal wel een soort sorry zijn geweest,
Nog weer wat kilometers verder, in de stad. Fietsend op een fietsstrook word ik ingehaald door een auto die vervolgens direct voor mij de gehele fietsstrook pakt en flink begint te remmen. (Brugstraat Den Bosch richting station)De auto's erachter laten geen ruimte dus ook ik moet hard remmen en uitklikken voor ik verder kan.
Het is op een weg waar mensen geen parkeerplaatsen voor hun deur hebben dus dit zal wel een gevalletje even iemand uit willen laten stappen zijn.
Op de terugweg verbaas ik mij over 2 paaltjes midden op het fietspad. (Hintham Rosmalen)
Van deze paaltjes heb ik hier al eens een foto geplaatst. Die dingen staan nogal ongelukkig in een bocht/slinger midden op een smal fietspad. Sinds afgelopen zomer waren ze weg, nu zijn ze terug. Aan de beschadigingen te zien hebben ze alweer heel wat meegemaakt.
En verder natuurlijk de ene na de andere appende fietser. Fietsers die zonder te kijken afslaan, fietsers die schrikken omdat je 'ineens' vlakbij bent. Fietsers op e-bikes die weer eens denken dat ze Remy en Remy zijn en de rest van de wereld niet bestaat.
Voetgangers en stilstaande fietsers half op fietspaden en rijbanen, het verkeer hinderend terwijl 2 stappen opzij niemand last van ze heeft en zij geen last van het verkeer.
En de plaag die steeds verder lijkt uit te vlekken, wandelaars, 2 of meer die pogen het hele fietspad in te nemen. Vroegah mocht je als voetganger bestuurders niet hinderen, dan moest je de berm in, Maar dat is blijkbaar al jaren niet meer.
En dan de grote hoeveelheid loslopende honden die gek gemaakt worden door hun baasjes op kinderspeelweiden met aangrenzend de F59.
Ok, het was rond het middaguur in het weekend, dan zijn veel mensen een beetje van hun padje lijkt het wel, Op andere tijden en naarmate we dichter richting de zomer gaan weet ik dat het minder word.
Ow, vergeet ik nog bijna de vele spookrijdende fietsers, ook al zo'n plaag aan het worden.
Er zijn wegen waar ik het mij kan voorstellen dat je even een stukje tegenstroom rijd maar ik kom mensen tegen die al minstens enkele kilometers tegen het verkeer rijden om dat ze geen zin hebben om de grote weg (N65 Den Bosch Tilburg) over te steken.
En wie dat fietspad kent, dat is niet overal even breed en zeker niet berekent op 2 fietsers die elkaar tegemoet komen.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16488
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Om dit nu onder automobilisten terreur te rangschikken gaat mij wat ver, dit is een ongeluk met heel zware gevolgen.i-mac schreef: ↑15 mei 2017 17:42Het wegennet in België is veel teveel op koning auto gericht. Daar zit al een groot deel van het probleem. En de Belg neemt ook voor alles zijn auto. Naar de bakker die amper 500 meter verder is, de auto. Als het even kan, zouden ze vragen om op de speelplaats van een school te mogen binnenrijden om hun kind af te zetten.
De bestuurster van de auto had de overstekende dames niet gezien.
Een foto bij het artikel.KASTERLEE / RETIE - Een auto reed maandagmiddag op de N19 in Kasterlee in op een fietsgroep van twaalf vrouwen uit Retie. Suzie P. (65) en Jet J. (76) overleefden de klap niet. Vier andere fietssters raakten gewond. Twee van hen vechten nog voor hun leven in het ziekenhuis.
Wat een prachtige dag had moeten worden voor de leden van fietsgroep Blue Ladies uit Retie, is gisteren dramatisch geëindigd. Toen de vrouwen kort na de middag de Turnhoutsebaan in Kasterlee overstaken, reed een auto op hen in. De 65-jarige bestuurster had de groep van twaalf gepensioneerde vrouwen te laat opgemerkt.
De klap werd twee fietssters fataal: Jet J. en Suzie P.. Het dramatische is dat deze laatste op bijna dezelfde manier is verongelukt als haar zus ..in 1990.
Het verschrikkelijke ongeval doet de discussie over de beveiliging van drukke kruispunten opnieuw oplaaien. De gemeente Kasterlee heeft vorig jaar een dossier bij de provinciale verkeerscommissie ingediend voor verkeerslichten op de plaats van het ongeval. In juni zou de commissie samenkomen om te beslissen hoe ze het kruispunt veiliger zou maken.
Bron: GVA
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Wat een drama.....
Hoe kun je nu ooit een groep van 12 fietsers over het hoofd zien?
Als ik de leeftijden ook zo zie zal het niet een compact groepje geweest zijn van rijders die in elkaars wiel zitten.
Hoe kun je nu ooit een groep van 12 fietsers over het hoofd zien?
Als ik de leeftijden ook zo zie zal het niet een compact groepje geweest zijn van rijders die in elkaars wiel zitten.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Het gaat om dit kruispunt:
https://www.google.nl/maps/@51.2662954, ... 312!8i6656
Als er dan een busje of vrachtwagen in het rechtsaf vak rijdt dan dekt die mooi het zicht af, zowel voor de auto als voor de fietsers.
Het past in dit soort situaties niet om te snel te oordelen zonder alle feiten te weten.
Ik oordeel ook niet, ik vraag het mij af hoe het kan....afrit13 schreef: ↑16 mei 2017 10:32Het gaat om dit kruispunt:
https://www.google.nl/maps/@51.2662954, ... 312!8i6656
Als er dan een busje of vrachtwagen in het rechtsaf vak rijdt dan dekt die mooi het zicht af, zowel voor de auto als voor de fietsers.
Het past in dit soort situaties niet om te snel te oordelen zonder alle feiten te weten.
PS; als het zicht afgedekt wordt, vanuit de auto op de fietsers, hebben de fietsende dames ook geen zicht op eventuele aankomende auto's, dan zouden zij ook niet over moeten gaan steken.
Maar inderdaad, het is een drama, hoe het ook gelopen is...
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
Heeft natuurlijk met terreur niks te maken, gewoon iemand die zat te slapen achter het stuur.
Je kan alles nog zo dichtspijkeren met maatregelen, maar als iemand niet oplet houdt het op, een zelfrijdende auto had dit beter gedaan....
Je kan alles nog zo dichtspijkeren met maatregelen, maar als iemand niet oplet houdt het op, een zelfrijdende auto had dit beter gedaan....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig