Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Minimaal niveau van Shimano groep

paulchris
Forum-lid

paulchris 17 apr 2010 15:56

shelleke81 schreef:Volgens mij is dit nou typisch een voorbeeld van een topic wat een eigen leven aan het leiden gaat... Begon met de vraagstelling over een complete groep, en we eindigen met de vraagstelling welke remmen het beste werken.... De oplossing: zo min mogelijk remmen, dan ga je des te sneller ;)
Maar even serieus en on topic: ik denk dat een tiagra groep prima kan voldoen wanneer je niet meer gewend bent. Ik rijd zelf met een 105 groep, en ik merk dat ik het leuk vind om stukje bij beetje mijn fiets te verbeteren, te tunen zeg maar. Ander zadeltje, andere zadelpen, ander wielsetje etc. Uiteindelijk zal de groep er ook aan moeten geloven denk ik en daar eindigen de mogelijkheden voor de tiagra groep.... Is voor mij het belangrijkste argument.

+1, de vraagstelling van TS ging over twee keer per week 50 km, er is geen berg voorgekomen in zijn vraag :) Voor dit doel is Tiagra natuurlijk gewoon een prima groep. En ja, natuurlijk zijn duurdere groepen beter, maar of het dus ook nodig is is vraag 2 en bovendien heel persoonlijk.
Ik weet het zeker denk ik

tiest
Forum-lid HC

tiest 17 apr 2010 21:34

litespeed schreef: 3 (6500, 6600 en Rival) Hoeveel km heb jij naar beneden gereden op een fiets met 7900? ;)

Mwaw, Downhill kilometers heb ik niet bijgehouden maar een tiental ritjes in Limburg, KBK, fietschallenge, WP. maar ook Trois Ballons ed. Dus wel een goede indruk (Ong 2500km) met de 7900

De vorm van zoals jij omschrijft "de armpjes" zijn wel degelijk veranderd. Ik ben geen technisch man zoals je weet(Als in legeringen ed)
litespeed schreef: Ik dacht meer aan het vergelijken van 7800/6600/5600. Of 7900 en 6700. Maar dan nog. Jij en anderen schetsen een enorm verschil, maar als dat verschil daadwerkelijk zo groot is, moet het toch redelijk simpel uitgelegd kunnen worden? Dat mag dan toch geen problemen geven?

Hmm, Ik heb ervaring met 6600, 7800, 5600, Rival en Force. De remblokken zijn eigenlijk overal hetzelfde want shimano maakt maar 1 type en dat is nu 7900 en die kun je overal in proppen.
Uitleggen? Je bedoelt hoe het komt dat het beter werkt? Ik ben geen technicus en weet niet veel van legeringen. Ik weet wel dat het ontwerp van de 7900 echt anders is als die van 6600 of 7800. De arm waar de kabel aan vast zit is veel korter en het scharnierpunt zit ook dichter bij.
Of uitlegeen wat er anders werkt? Die 7900 remmen zijn gewoon veel minder goed te doseren en remmen errug hard en direct.

Zullen we het er tijdens KBK gewoon ff over hebben;)

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 17 apr 2010 22:01

TiesT schreef:Zullen we het er tijdens KBK gewoon ff over hebben;)

Tot aan de Sibbergrubbe dan, want daarna zit ik zonder adem... :D

oldandslow
Forum-lid

Gebruikersavatar oldandslow 18 apr 2010 00:09

16 jaar geleden had ik een Benotto met Shimano 600, die remde zo hard en zo goed doseerbaar, je kon er een stoppie mee maken. Nu heb ik Ultegra, dat remt echt niet beter, maar dat kan ook aan mijn tamelijk ingesleten velgen liggen. Ik heb het idee dat Litespeed het nog niet zo slecht inschat en dat er meer in de marketing dan in de techniek zit. Maar dat is altijd moeilijk te verteren/accepteren door mensen die graag de laatste stand van de techniek hebben en daar de hoofdprijs voor betaald hebben. Overigens ben ik zelf ook gevoelig voor mooie technische dingetjes hoor. Maar de tiagra op de fiets van mijn vrouw is net zo goed als mijn ultegra, anders liet ik haar er de bergen niet mee afdalen op vakantie.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

michael2757
Forum-lid

michael2757 18 apr 2010 13:10

Ik heb ook de Tiagra op m,n rode koga Flyer, en hij bevalt me goed. Ik heb wel een betere 9 t ultegra cassette en TA kettingbladen laten monteren. Ik ben een kmvreter en rij door weer en wind en dat ene kransje extra mis ik niet echt. Kwa vervanging van onderdelen ben ik gewoon minder kwijt dan die 10t 105 en Ultegra groepen. En slijten doen 105 en Ultegra net zo onder de omstandigheden van laatste winter (misschien ietsje minder hard).
Ik vind de meerprijs t.o.v Ultegra te groot, vooral omdat de Tiagra mij toch in positieve zin heeft verrast. Ik zal bij vervanging hooguit tot 105 opwaarderen als 9 speed niet meer te verkrijgen zou zijn.
Ga toch fietsen...

jvdd73
Forum-lid

jvdd73 20 apr 2010 19:12

als je twee keer per week fiets heb je shimano 105 10 speed wel nodig.niet lager gaan.

eelcoz

eelcoz 20 apr 2010 19:16

jvdd73 schreef:als je twee keer per week fiets heb je shimano 105 10 speed wel nodig.niet lager gaan.

Want?

corniel
Forum-lid HC

corniel 20 apr 2010 20:18

Een tweede keer in de week doet je Tiagra-groep het niet. Staat in de kleine lettertjes...

fatmodul
Forum-lid

fatmodul 21 apr 2010 11:57

Onlangs van een 8 jaar oude Tiagra naar een Ultegra gegaan. Nu moet ik eerlijk zeggen dat die Ultegra beter remt, en het kan best zijn dat de kabelloop wat beter geworden is, de armpjes wat handiger gemaakt en vooral betere blokken.
Maar met die Tiagra heb ik al die jaren vele kilometers gemaakt, in koersen, toertochten en in het hooggebergte, en kon er altijd op vertrouwen en veilig tot stilstand komen. Kortom, met een Tiagra van 8 jaar later zul je er alleen maar op vooruit gaan :)

jodink
Forum-lid

jodink 21 apr 2010 19:15

Ik zit op een specialezed Allez die volledig tiagra is afgemonteerd. Doe ongeveer 100 - 150km per week. de groep schakelt altijd perfect. Een ander fiets hier thuis Tarmac met 105 montage remt alleen iets agressiever. schakelen merk ik eigenlijk geen verschil. Ik zou dan ook voor en goed frame gaan en de groep straks een keer upgraden als deze aan vervanging toe is..
Ik fiets nooit sneller dan mijn bescherm engel kan vliegen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 21 apr 2010 20:58

Knuppel-hoenderhok: waarom komen er bij metingen van TOUR verschillende remwegen tevoorschijn bij verschillende remmensets? Kan de recente test niet vinden, hier 2004: http://www.rollisports.de/downloads/bremsentest.pdf
Less is bore

perik
Forum-lid

perik 21 apr 2010 21:10

Daniel1975 schreef:Knuppel-hoenderhok: waarom komen er bij metingen van TOUR verschillende remwegen tevoorschijn bij verschillende remmensets? Kan de recente test niet vinden, hier 2004: http://www.rollisports.de/downloads/bremsentest.pdf

Dit staat er bij de 105 remmen:
Tour test schreef:Die im Vergleich zur Dura-Ace deutlich niedrigere
Bremskraft geht im Wesentlichen auf
das Konto der Beläge, deren Standfestigkeit
jedoch gut ist. Einziges Manko: Die Bremsschuhe
lassen sich nicht ausrichten. Tauscht
man die Beläge gegen Dura-Ace-Beläge, hat
man eine preiswerte und fast gleichwertige
Alternative zur Top-Gruppe.
Oftewel, het verschil (qua remkracht) zit hem in de gebruikte remblokjes.

Plaats reactie