gede schreef: ↑14 mei 2017 22:35
Nova schreef:Een vraag inzake het opspannen van de ketting door wiel achteruit in sleuven.
De betreffende los te zetten en terug aan te spannen moeren op de as, ik heb maand terug gehad dat het wiel loskwam (i.e. verschoof in een sleuf tijdens het rijden). Door de slijtage van de schroefdraad binnen die moeren.
Er is zoiets als "momentsleutel". Die maakt dat je iets niet teveel kan aanspannen. Natuurlijk moet de "limiet" van zo een sleutel overeenstemmen met wat mag voor het schroefdraad - geheel (maten, materialen enz). Niet te weinig, niet te veel.
Ik heb dus technische specificatie nodig voor zulke asmoeren. De draad is me dunkt (?) fijnmetrisch, ik denk M12, sleutel 15 past erop. Is er enige standaard hierin, die laat weten hoeveel Nm?
Een momentsleutel wordt op fietsen doorgaans gebruikt om carbondelen niet kapot te draaien. Een asmoer, die zet je toch gewoon lekker hard vast. Daar zie ik niemand met een momentsleutel aan beginnen. Vergeet geen rondel en kijk is of er geen tweede moer op kan, dat doen ze ook wel eens.
Maar ja, aannemen doe je toch niets, jij met al je onoverkomelijke gigantische problemen...
En nee, ik leef echt niet op utopia. Ik kom aan 15.000-20.000 km per jaar. 1 keer per 500 km of na een rit door de regen de ketting met een doek even afwrijven en dan teflonspray erover (dat spul dat je haat). Een paar keer per jaar een nieuwe ketting en 1 keer per jaar in de winter een groot onderhoud. Complexer hoeft het echt niet te zijn.
"Lekker hard vastzetten" beschadigt de schroefdraad (van de moer, niet van de as, gelukkig, wegens zo ontworpen).
Het punt / probleem is dat die moeren nogal vaak los/terug vastgezet worden, omdat ik de ketting doorheen haar uitrek/slijtageproces op spanning dien te houden.
Een momentsleutel zou dat teveel aanspannen > beschadiging kunnen reduceren / voorkomen.
Rondels vergeet ik helemaal niet, mijn fietsenmaker klaarblijkelijk wel, want hij heeft me (indertijd) 5 achterwielen geleverd met verschillende uitlijnings/montage onderdelen, en quasi nergens rondels, waardoor mijn uitvaluiteinden uitgefreesd zijn geraakt.
Daarom dat ik besloot om hem te vragen mijn 5 wielen gelijk te maken, en rondels te voorzien.
1 is gedaan, 1 is bezig. Bij deze die gedaan is, heeft hij smallere moeren gebruikt zodat hij nauwkeuriger kan uitlijnen, en rondels voorzien.
Op dat debacle van die teveel zijnde lagerkogel na, lijkt hij me voor dit wiel in de opzet geslaagd. Er zijn rondels zowel binnen als buiten de uitvaluiteinden, en hij heeft de as wat meer naar links verschoven, een nu ongevraagde plus, want ik had indertijd probleem om een fietskar te monteren door een te kort uitstekende as. en klaarblijkelijk (of toeval?) heeft hij daaraan terug gedacht.
Om deze reden, kan een tweede moer niet.
Gezien in functie van sterkte zou een bredere moer beter zijn. Het is gemakkelijker om een moer kapot te draaien die maar 5 schroefwindingen telt dan 1 die er 10 telt.
Er is trouwens nog een facet hierin: er zijn moeren met een "aangemaakt" rondeel, dat voor de grip van een oppervlakteprofiel is voorzien. De prijs is dan wel dat dit ook uitfrezen van de uiteinden veroorzaakt. Nog een ander alternatief is een veerring. Maar dito.
Ik heb het, zelfs met dit aangepaste wiel, moeilijker dan vroeger om mijn wiel vast te zetten.
Gisteren merkte ik dat mijn ketting plots veel losser hing, en bleek dat het wiel zich toch wat had bewogen.
Daarom overweeg ik momentsleutel. Eigenlijk hetzelfde principe als een fietspomp met drukmeter. Je WEET wat je doet. Meten is WETEN.
Dit is me dunkt allemaal nogal voor de hand liggend.
Een ketting met een doek afwrijven duwt zanddeeltjes tussen de schakelelementen.
Ik spoel de ketting eerst goed af, om zoveel mogelijk zand weg te krijgen.
Dan laat ik hem drogen.
Dan een druppel olie op elke schakel.
Dan rij ik een dag (bij goed weer - geen vuil).
Dan wrijf ik met een doek het overschot olie af.