Wind Cycleworks
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Knap gemaakt, veel vakmanschap, maar het hoort niet thuis in het hoofdstuk racefietsen. Verplaats maar naar "Freaky" fietsen.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
WIND28: Koen's Allroader
Het hele verhaal:
http://windcycleworks.nl/post/160941151 ... -allroader
Alle fotos: https://www.flickr.com/photos/windcycle ... 1085141463
Het hele verhaal:
http://windcycleworks.nl/post/160941151 ... -allroader
Alle fotos: https://www.flickr.com/photos/windcycle ... 1085141463
Ik ben iig een voorstander van schijfremmen, met name op allroaders en crossers. Maar dat was wellicht al duidelijk
Voor dat soort fietsen hebben mechanische schijfremmen mijn voorkeur boven hydraulische. Vroeger waren mechanische de goedkope remmen op bouwmarktbarrels, maar tegenwoordig (sinds introductie van schijfremmen in cyclocross en wel/niet op de weg) zijn er gewoon hele goede mechanische schijfremmen (o.a. TRP Spyre).
De voordelen: Simpel en makkelijk in montage, afstellen en onderhoud (ook onderweg), meer keuzevrijheid in remschakelgrepen (vooral icm mechanisch schakelen), makkelijk instellen van ruimte tussen blokken en schijf en aangrijpmoment/modulatie.
De maximale remkracht zal wellicht (theoretisch) iets minder zijn dan sommige hydros, maar dat is voor race/allroad/cross helemaal niet zo belangrijk. Modulatie is ook prima. Hydro's hebben pas echt een duidelijk voordeel op de MTB in lange technische afdalingen (veel en lang remmen) waar met mechanische remmen je handen op een gegeven moment gaan verkrampen.
Wat betreft disc mounts: 'klassieke' ISO mounts werken gewoon prima en passen technisch vaak het beste/mooiste op een stalen frame. Postmount heb ik een paar keer gebruikt, maar voegt niet veel toe. De nieuwe trend is flatmount. Het voornaamste voordeel daarvan is dat de remklauw zich mooi in het hoekje tussen de chainstay en seatstay laat proppen. Maar dat is vooral een esthetisch argument en verder technisch niet beter. Hier speelt ook weer mee dat wat beter werkt op een carbon frame (of wat de marketingafdeling je wilt laten geloven) niet persee de beste oplossing is voor een stalen frame. Op een stalen voorvork heeft ISO mijn duidelijke voorkeur (remkrachten verdeeld over een veel groter deel van de lengte van de vork). Ook is de beschikbaarheid van losse flatmount remklauwen nog een beperkende factor (met name mechanisch).
Wat betreft steekassen: Voor road/allroad/CX gaan schijfremmen op mijn fietsen ook prima samen met 'gewone' snelspanners (uitgebreide eigen ervaring). Maar steekassen hebben verder geen nadelen. Klein voordeel is dat de positie van de schijf tov remblokjes iets constanter is bij demonteren van wiel. Voor frames met steekassen gebruik ik graag modulaire dropouts waarbij zowel steekassen als gewone snelspanners mogelijk zijn.
Bij deze dan nog een closeup van de kroon:
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Een echte kroon!
Maak joe woar
Mijn vork kan ook nog wel mee, hoor, DeLange63.
Maar deze vork vind ik echt schitterend! Eens kijken wanneer ik 300,- / 350,- ga stukslaan voor puur en alleen looks en ruimte voor 2 bidonhouders......
Maar deze vork vind ik echt schitterend! Eens kijken wanneer ik 300,- / 350,- ga stukslaan voor puur en alleen looks en ruimte voor 2 bidonhouders......
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Is het ontwerp van de klant. En zoals altijd blijken smaken nogal te verschillen ...