Aankoop forenzenfiets.
Beste allen,
Dit is misschien net buiten de scope van dit forum, maar aangezien er ook een woon-werk topic ergens rond zwerft, ga ik het toch proberen. O ja, het gaat een beetje een lang verhaal worden.
De situatie: na een verhuizing moet ik ongeveer 10 km fietsen naar mijn werk. Dat doe ik nu op mijn stadsfietsje, maar in mijn ogen zijn er betere alternatieven te bedenken om een goede 20 km per dag te fietsen, zeker wat betreft zithouding. De racefiets zou een alternatief kunnen zijn, maar met deze afstand is dat tijdstechnisch niet erg interessant als je de tijd om te douchen en om te kleden mee rekent.
Ik ben dus op zoek naar een dedicated commute fiets, waarbij ik net even wat sportiever kan zitten en die het liefst ook nog even wat lichter fietst dan mijn huidige apparaat. Eisen zijn: belt drive (onderhoudsvrij en geen gevaar voor smeervlekken op goede kleding), naafversnelling (onderhuidsvrij), spatborden (zie punt belt drive), bagagedrager (zodat ik geen rugtas meer heb waarbij je hele rug onder het zweet zit) en bij voorkeur verlichting.
Voor wat betreft de naafversnelling is de keuze eigenlijk al gevallen op een 11-speed Shimano Alfine. Een Rohloff naaf is natuurlijk veel mooier, maar te duur en behoorlijk overkill voor een ritje Amsterdam. Pinion is ook heel vet, maar de 18 speed is te duur en bij de 12 speed liggen de versnellingen onmogelijk ver uit elkaar. De Alfine 8 speed zou interessant zijn als ook daar de versnellingen dichter op elkaar hadden gezeten.
Op basis hiervan kom ik op de volgende mogelijkheden:
Cube Editor ( https://www.cube.eu/2017/trekking/editor/ )
Passende spatborden en bagagedrager zijn bij Cube te krijgen. Verder vind ik hem mooi, is ie lekker licht (11.5 kg maar daar komt nog wel wat bij voor de spatborden en drager) en redelijk te betalen. Die bagagedrager heeft bevestigingspunten bij de staande achtervork en op de plaats van de achteras en lijkt me dus behoorlijk stevig. Enige wat mist is een naafdynamo, maar dat is aan de andere kant ook een goede motivatie om goede verlichting te kopen die ik in de winter ook op de racefiets zou kunnen gebruiken.
Rose Black Lava 2( [url] https://www.rosebikes.nl/bike/rose-blac ... aid:822239 [\url] )
Duurder dan de Cube, maar wel helemaal compleet incl. naafdynamo. Alleen vind ik hem niet zo mooi en schijnt de bagagedrager niet heel robuust te zijn. Tevens ook een flink stukje zwaarder dan de Cube.
Canyon Commuter 8.0( [url] https://www.canyon.com/en-nl/urban/comm ... ter-8.html [\url] )
Nog duurder, ziet er wel vet uit. Alleen ziet ook daar de bagagedrager er niet heel solide uit en is de fancy stuurconstructie niet erg flexibel qua afstelling lijkt me.
Bulls Urban ( [url] https://www.12gobiking.nl/bulls-urban-1 ... oCOnXw_wcB [\url] )
Goedkoopste van de mogelijkheden. Maar nogal zwaar, ook hier lijkt de bagagedrager niet erg solide en de remmen zijn matig in vergelijk met de rest. Wielen weet ik niet, maar daarvan ik verwacht eigenlijk hetzelfde.
Andere alternatieven zijn dedicated vakantiefietsen als Gudereit of VSF. Maar die worden gelijk weer zo zwaar. Merken als Santos en Idworx zijn me te duur (maar zo'n Santos Racelite is wel heel mooi).
Voorlopig heeft de Cube mijn voorkeur of zijn er goede redenen deze niet te kiezen? Of zijn er andere aantrekkelijk alternatieven? En als ik voor de Cube ga, wat zou een goede framemaat zijn voor 1.74m lengte? Als racefiets heb ik een Rose Xeon RS, Stack 533, Reach 382, slammed 120 mm stuurpen, Maar zelfs het kleinste 46 cm frame van de Editor is nog groter (Stack 534, Reach 397). Of is dat normaal voor zo’n soort fiets?
PS: ik ben op de hoogte van de CDC/CDX discussie voor de Gates belts, maar Gates gaat in de toekomst alleen nog maar CDX leveren voor zover ik begrijp, dus dat heeft toch mijn voorkeur.
-edit typos-
Dit is misschien net buiten de scope van dit forum, maar aangezien er ook een woon-werk topic ergens rond zwerft, ga ik het toch proberen. O ja, het gaat een beetje een lang verhaal worden.
De situatie: na een verhuizing moet ik ongeveer 10 km fietsen naar mijn werk. Dat doe ik nu op mijn stadsfietsje, maar in mijn ogen zijn er betere alternatieven te bedenken om een goede 20 km per dag te fietsen, zeker wat betreft zithouding. De racefiets zou een alternatief kunnen zijn, maar met deze afstand is dat tijdstechnisch niet erg interessant als je de tijd om te douchen en om te kleden mee rekent.
Ik ben dus op zoek naar een dedicated commute fiets, waarbij ik net even wat sportiever kan zitten en die het liefst ook nog even wat lichter fietst dan mijn huidige apparaat. Eisen zijn: belt drive (onderhoudsvrij en geen gevaar voor smeervlekken op goede kleding), naafversnelling (onderhuidsvrij), spatborden (zie punt belt drive), bagagedrager (zodat ik geen rugtas meer heb waarbij je hele rug onder het zweet zit) en bij voorkeur verlichting.
Voor wat betreft de naafversnelling is de keuze eigenlijk al gevallen op een 11-speed Shimano Alfine. Een Rohloff naaf is natuurlijk veel mooier, maar te duur en behoorlijk overkill voor een ritje Amsterdam. Pinion is ook heel vet, maar de 18 speed is te duur en bij de 12 speed liggen de versnellingen onmogelijk ver uit elkaar. De Alfine 8 speed zou interessant zijn als ook daar de versnellingen dichter op elkaar hadden gezeten.
Op basis hiervan kom ik op de volgende mogelijkheden:
Cube Editor ( https://www.cube.eu/2017/trekking/editor/ )
Passende spatborden en bagagedrager zijn bij Cube te krijgen. Verder vind ik hem mooi, is ie lekker licht (11.5 kg maar daar komt nog wel wat bij voor de spatborden en drager) en redelijk te betalen. Die bagagedrager heeft bevestigingspunten bij de staande achtervork en op de plaats van de achteras en lijkt me dus behoorlijk stevig. Enige wat mist is een naafdynamo, maar dat is aan de andere kant ook een goede motivatie om goede verlichting te kopen die ik in de winter ook op de racefiets zou kunnen gebruiken.
Rose Black Lava 2( [url] https://www.rosebikes.nl/bike/rose-blac ... aid:822239 [\url] )
Duurder dan de Cube, maar wel helemaal compleet incl. naafdynamo. Alleen vind ik hem niet zo mooi en schijnt de bagagedrager niet heel robuust te zijn. Tevens ook een flink stukje zwaarder dan de Cube.
Canyon Commuter 8.0( [url] https://www.canyon.com/en-nl/urban/comm ... ter-8.html [\url] )
Nog duurder, ziet er wel vet uit. Alleen ziet ook daar de bagagedrager er niet heel solide uit en is de fancy stuurconstructie niet erg flexibel qua afstelling lijkt me.
Bulls Urban ( [url] https://www.12gobiking.nl/bulls-urban-1 ... oCOnXw_wcB [\url] )
Goedkoopste van de mogelijkheden. Maar nogal zwaar, ook hier lijkt de bagagedrager niet erg solide en de remmen zijn matig in vergelijk met de rest. Wielen weet ik niet, maar daarvan ik verwacht eigenlijk hetzelfde.
Andere alternatieven zijn dedicated vakantiefietsen als Gudereit of VSF. Maar die worden gelijk weer zo zwaar. Merken als Santos en Idworx zijn me te duur (maar zo'n Santos Racelite is wel heel mooi).
Voorlopig heeft de Cube mijn voorkeur of zijn er goede redenen deze niet te kiezen? Of zijn er andere aantrekkelijk alternatieven? En als ik voor de Cube ga, wat zou een goede framemaat zijn voor 1.74m lengte? Als racefiets heb ik een Rose Xeon RS, Stack 533, Reach 382, slammed 120 mm stuurpen, Maar zelfs het kleinste 46 cm frame van de Editor is nog groter (Stack 534, Reach 397). Of is dat normaal voor zo’n soort fiets?
PS: ik ben op de hoogte van de CDC/CDX discussie voor de Gates belts, maar Gates gaat in de toekomst alleen nog maar CDX leveren voor zover ik begrijp, dus dat heeft toch mijn voorkeur.
-edit typos-
Laatst gewijzigd door rton op 24 mei 2017 07:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Cube is een no-nonsense merk. Met de Gates CDC riemen heb ik in mijn gezin al ruim 6 jaar probleemloze ervaring. De hele fietsindustrie is collectief bezig ons aan de schijfremmen te helpen en dus een compleet andere fiets te verkopen. Ze doen maar. Ik zie niet in welke toegevoegde waarde dat heeft voor een woon-werk fiets. Dat over de schijfremmen. De Canyon ziet er extreem uit en lijkt voor woon werk verkeer minder geschikt. Bovendien kun je de zit in Koblenz uitproberen, niet bij de fietsenmaker om de hoek.
De geometrie waarden stack and reach van de Cube zijn niet een op een met die van een racefiets te vergelijken. Door de vormgeving van het stuur zal de zithouding toch een stuk relaxter zijn dan op de racefiets. In de stad wel zo handig. Ook de kortere stuurpen draagt daar aan bij. Toch maar eerst de zit uitproberen.
De geometrie waarden stack and reach van de Cube zijn niet een op een met die van een racefiets te vergelijken. Door de vormgeving van het stuur zal de zithouding toch een stuk relaxter zijn dan op de racefiets. In de stad wel zo handig. Ook de kortere stuurpen draagt daar aan bij. Toch maar eerst de zit uitproberen.
- alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
Ik heb voor dat zelfde doel en voor de tochtjes samen met mijn vrouw een Koga F3 5.1 S, een erg fijne fiets, maar met derailleur. De F3 6.0 is met beltdrive en 11 speed Shimano Alfine naaf.
Ik heb zelf sinds een paar maand een Cube Editor en er ook direct spatborden en ook een standaard laten zetten. Ik vind het een heerlijke fiets en vooral de Alfine 11 naaf in combinatie met de Gates belt is erg fijn.
Ik heb ook proefgereden met een Alfine 8 naaf maar vond het verschil met de 11 toch behoorlijk.
Ik heb ook proefgereden met een Alfine 8 naaf maar vond het verschil met de 11 toch behoorlijk.
@Klimmer
Van wat ik heb begrepen van de hele Gates belt discussie is dat CDC idd duurzamer zou zijn. Maar voor zover ik nu gezien heb levert alleen Santos die nog op nieuwe fietsen. Daarnaast heb ik begrepen dat Gates heeft aangegeven te stoppen met CDC, dus ivm verkrijgbaarheid van onderdelen heb ik dan een voorkeur voor CDX. Of klopt mijn informatie niet?
Voor wat betreft schijfremmen: los van of het nodig is of niet, dit is waarmee deze klasse fietsen worden geleverd. Ik weet dat dedicated merken als Santos/Idworx etc nog wel velgremmen leveren (zeer waarschijnlijk met zeer goede reden), maar zoals gezegd liggen die buiten mijn budget.
Tenslotte de framemaat: waar ik me eigenlijk vooral over verbaasde is die stack/reach verhouding van de Cube. Die is vergelijkbaar met mijn racefiets, terwijl ik daar toch wel diep op zit. Maar dan moet idd de andere stuurvormgeving dat allemaal compenseren. Zijn er vuistregels voor framematen voor dit segment fietsen?
@alliance_o
Die Koga ziet er ook mooi uit, alleen wel aan de zware kant. Hoe bevalt die drager? Vanuit simpel engineering oogpunt zou ik namelijk denken dat een constructie waarbij er ook een bevestiging zit bovenaan de staande achtervork veel steviger is dan een constructie zoals hier. Of ben ik nu erg aan het overdrijven?
@BLC
Een standaard, daar had ik ook nog niet aan gedacht. Waar heb je hem gekocht? En icm lichaamsmaten, welke framemaat heb je genomen?
Van wat ik heb begrepen van de hele Gates belt discussie is dat CDC idd duurzamer zou zijn. Maar voor zover ik nu gezien heb levert alleen Santos die nog op nieuwe fietsen. Daarnaast heb ik begrepen dat Gates heeft aangegeven te stoppen met CDC, dus ivm verkrijgbaarheid van onderdelen heb ik dan een voorkeur voor CDX. Of klopt mijn informatie niet?
Voor wat betreft schijfremmen: los van of het nodig is of niet, dit is waarmee deze klasse fietsen worden geleverd. Ik weet dat dedicated merken als Santos/Idworx etc nog wel velgremmen leveren (zeer waarschijnlijk met zeer goede reden), maar zoals gezegd liggen die buiten mijn budget.
Tenslotte de framemaat: waar ik me eigenlijk vooral over verbaasde is die stack/reach verhouding van de Cube. Die is vergelijkbaar met mijn racefiets, terwijl ik daar toch wel diep op zit. Maar dan moet idd de andere stuurvormgeving dat allemaal compenseren. Zijn er vuistregels voor framematen voor dit segment fietsen?
@alliance_o
Die Koga ziet er ook mooi uit, alleen wel aan de zware kant. Hoe bevalt die drager? Vanuit simpel engineering oogpunt zou ik namelijk denken dat een constructie waarbij er ook een bevestiging zit bovenaan de staande achtervork veel steviger is dan een constructie zoals hier. Of ben ik nu erg aan het overdrijven?
@BLC
Een standaard, daar had ik ook nog niet aan gedacht. Waar heb je hem gekocht? En icm lichaamsmaten, welke framemaat heb je genomen?
- alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
Bagagedrager is echt stevig genoeg, Het lijk of hij slechts onderaan vast zit, maar dat is schijn. De achterdrager van de KOGA F3 serie is gemonteerd door middel van een verborgen constructie aan de onderzijde van het spatbord en zit zo aan de staande vork vast. De kabel voor het achterlicht is geïntegreerd in de achterdrager.
Laatst gewijzigd door alliance_0 op 24 mei 2017 09:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb zelf een 62 geloof ik maar ben ook 1,90m.
Ik heb hem gekocht bij Bikezone. Heb daar meerdere fietsen gekocht en ben zeer tevreden over de service.
De spatborden die ze er bij mij op hebben gezet zijn vaste van SKS en ook matzwart die perfect bij de kleur van de fiets passen. Ik heb er geen bagagedrager op.
Ik heb hem gekocht bij Bikezone. Heb daar meerdere fietsen gekocht en ben zeer tevreden over de service.
De spatborden die ze er bij mij op hebben gezet zijn vaste van SKS en ook matzwart die perfect bij de kleur van de fiets passen. Ik heb er geen bagagedrager op.
Ik heb deze: https://www.12gobiking.nl/cube-travel-sl-2017. Rij ik met normale kleren 9 km naar het werk mee, en soms einde van de dag in fietspak een blokje om. Ik vind een bagagedrager echt ideaal omdat ik een laptop en kelding mee moet zeulen. En boor mij voldoet de alfine 8 prima. En die tandriem,? echt een superuitvinding.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40165
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zie ik nu goed dat ze allemaal schijfremmen hebben?? Idioterie zeg..... zeker op een commuter voldoet een setje velgremmen uitstekend en onderhoudsarm/vrij.
Wel een onderhoudsarme beltdrive monteren en vervolgens schijven monteren. Koekoek.
Wel een onderhoudsarme beltdrive monteren en vervolgens schijven monteren. Koekoek.
Less is bore
Ik heb de Cube Hyde Pro, versie zonder schijfremmen. Verder heeft dit model een ketting in plaats van een riem, en een Nexus 8 naaf. Voor de rest nagenoeg vergelijkbaar met de Editor. Prijs woog zeker mee bij aanschaf: fiets was zeker de helft van de prijs t.o.v. de Editor. Voor forens- en stadverkeer is het een prima fiets. Nexus 8 werkt prima, alhoewel het gat tussen de 5e en 6e versnelling groot is.
Voordeel van beide fietsen is dat deze redelijk kaal worden geleverd, waardoor je naar eigen wens een passende bagagedrager, spatborden, slot, standaard en verlichting kan kiezen. Ik heb ook het achterlijk brede en rechte stuur vervangen door een licht gebogen stuur in combinatie met een langere stuurpen.
Ik vraag mij af of een riemaandrijving werkelijk veel voordelen heeft. Met een klein kettingscherm (precies groot genoeg om nette broeken schoon te houden) en een antiroest ketting (KMX Z1X EPT Narrow) rijd ik probleemloos de winter door. Door alleen maar af en toe een doek over de ketting halen en licht invetten, gaat deze al twee jaren mee. Kosten nieuwe ketting zijn overigens minder dan 15 euro.
Ik heb ook nog nul keer last gehad van verminderd remvermogen door v-brakes, maar ik hoef er ook niet in stromende regen mee de alp af
Voordeel van beide fietsen is dat deze redelijk kaal worden geleverd, waardoor je naar eigen wens een passende bagagedrager, spatborden, slot, standaard en verlichting kan kiezen. Ik heb ook het achterlijk brede en rechte stuur vervangen door een licht gebogen stuur in combinatie met een langere stuurpen.
Ik vraag mij af of een riemaandrijving werkelijk veel voordelen heeft. Met een klein kettingscherm (precies groot genoeg om nette broeken schoon te houden) en een antiroest ketting (KMX Z1X EPT Narrow) rijd ik probleemloos de winter door. Door alleen maar af en toe een doek over de ketting halen en licht invetten, gaat deze al twee jaren mee. Kosten nieuwe ketting zijn overigens minder dan 15 euro.
Ik heb ook nog nul keer last gehad van verminderd remvermogen door v-brakes, maar ik hoef er ook niet in stromende regen mee de alp af
Jawel hoor; ultimo 2018 wordt de productie van CDC onderdelen stopgezet. Zonde. Santos heeft in de praktijk aangetoond dat CDX riemen snel slijten.rton schreef: ↑24 mei 2017 08:21 @Klimmer
Van wat ik heb begrepen van de hele Gates belt discussie is dat CDC idd duurzamer zou zijn. Maar voor zover ik nu gezien heb levert alleen Santos die nog op nieuwe fietsen. Daarnaast heb ik begrepen dat Gates heeft aangegeven te stoppen met CDC, dus ivm verkrijgbaarheid van onderdelen heb ik dan een voorkeur voor CDX. Of klopt mijn informatie niet?
Ik ken ze niet, in elk geval.
O ja, dat kan natuurlijk ook. Zo'n constructie zou dan best wel eens vaker kunnen voorkomen, iets om op te letten.De achterdrager van de KOGA F3 serie is gemonteerd door middel van een verborgen constructie aan de onderzijde van het spatbord en zit zo aan de staande vork vast
Op de Cube site kan je ook passende spatborden krijgen, zijn dat toevallig gewoon die SKS'en voor zover je weet? Anders is het iig fijn dat er meerdere opties zijn die werken.De spatborden die ze er bij mij op hebben gezet zijn vaste van SKS en ook matzwart die perfect bij de kleur van de fiets passen.
Die Travel SL is in principe alles wat ik zou willen als die met 11 speed naaf geleverd zou worden. Gemiste kans wat mij betreft.Ik heb deze: https://www.12gobiking.nl/cube-travel-sl-2017.
Ja, een schijfremmendiscussie!Zie ik nu goed dat ze allemaal schijfremmen hebben?? Idioterie zeg..... zeker op een commuter voldoet een setje velgremmen uitstekend en onderhoudsarm/vrij.
Wel een onderhoudsarme beltdrive monteren en vervolgens schijven monteren. Koekoek.
Volgens mij heeft de Hyde Pro precies hetzelfde frame als de Editor, alleen zitten er wat minder luxe onderdelen op. Dat prijsverschil is fors, maar ik weet nu al dat ik me ga ergeren aan die gaten in de versnellingsverhoudingen. Nu heb ik een Nexus 7 speed naaf, waarvan de verhoudingen redelijk vergelijkbaar zijn met de Alfine 8 en ik zit altijd te flipperen tussen 4 en 5.Ik heb de Cube Hyde Pro, versie zonder schijfremmen. Verder heeft dit model een ketting in plaats van een riem, en een Nexus 8 naaf. Voor de rest nagenoeg vergelijkbaar met de Editor. Prijs woog zeker mee bij aanschaf: fiets was zeker de helft van de prijs t.o.v. de Editor. Voor forens- en stadverkeer is het een prima fiets. Nexus 8 werkt prima, alhoewel het gat tussen de 5e en 6e versnelling groot is.
Losse belt ready frames zijn niet erg goed verkrijgbaar toch (in combinatie met een goede prijs)? Anders zou zelf opbouwen ook nog een mogelijkheid zijn.