Alles over vakanties op én met de fiets

Alpe D'huez, Mont Ventoux én vakantie

nistelrooi
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jul 2009 10:36

nistelrooi 07 jun 2010 15:19

Afgelopen vrijdag terug gekomen van 12 dagen Frankrijk. Geweldige periode gehad. Zowel de Alpe d'huez als de Mont Ventoux per fiets beklommen. De col de la croix de fer per auto: prachtige beklimming. De Galibier was nog dicht.

De Alpe D'huez viel niet mee. Dinsdag aangekomen en, in afwijking van de oorspronkelijke planning, besloten meteen te gaan beklimmen. Geen warming up, niet meer gegeten en 28 graden. Veel te snel gestart en na 3 bochten volledig kapot. Wilde serieus afstappen maar uiteindelijk, op aanmoediging van mijn vriendin, toch gered tot de tourfinish. 1 uur 29 minuten en 56 seconden. Ik ben erg geschrokken toen ik de foto's van mezelf terug zag ;-)

Na de Alpe d'huez heb ik gezworen de Ventoux te laten voor wat hij was. 's morgens dacht ik daar al iets genunceerder over. Twee dagen later was ik al weer om. Deze keer wel beter voorbereid. 7 uur opgestaan, goed ontbeten en goede warming up gedaan. Klokslag 9 uur aan het fonteintje in Bedoin. Rustig aan begonnen en al snel genoeg de eerste (Duitse) wielrenners ingehaald. Toen na de bocht bij St. Esteve het bos in. Viel me niet tegen en voor mijn gevoel al veel sneller dan verwacht het bordje "sommet a 11 km". Bijna op de helft dus en weer een groepje wielrenners in het vizier. Goed voor de moraal. Na 1 uur en 23 minuten bij het Chalet, veel sneller dan verwacht. Een windjack aangeschoten want het werd wel erg fris en het maanlandschap in. Het begin leek wel vlak maar al snel genoeg nam het stijgingspercentage flink toe. De laatste twee kilometer zijn echt harken, niet in de laatste plaats door de felle mistral. Na 2 uur en 2 minuten kom ik uiteindelijk bij het Observatoire aan. Ik voel me nog wonderbaarlijk goed. Een wereld van verschil in ieder geval met de Alpe d'huez..

Ik kan nu al niet meer wachten om weer terug te gaan..

eelcoz

eelcoz 07 jun 2010 15:25

[quote="Nistelrooi"]
De Alpe D'huez viel niet mee. Dinsdag aangekomen en, in afwijking van de oorspronkelijke planning, besloten meteen te gaan beklimmen. Geen warming up, niet meer gegeten en 28 graden. Veel te snel gestart en na 3 bochten volledig kapot. [/quote]

Dit zou ik niet weer doen als ik jou was. Een paar jaar geleden ging ik met een fietsvriend voor het eerst naar Limburg om te gaan 'klimmen'. Vervolgens zo vanuit het hotel in Valkenburg koud de Cauberg opgeramd. Halverwege stond ik volkomen geparkeerd en ik heb er de rest van de dag last van gehad. Sindsdien begin ik NOOIT meer met koude spieren aan een klim. Ik ken de fysiologie erachter niet, maar voor m'n gevoel is het niet al te best voor je lichaam om zonder warming up een berg op te rijden.

nistelrooi
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jul 2009 10:36

nistelrooi 07 jun 2010 15:28

Helemaal mee eens. Heb ook ontzettende last van mijn spieren gehad. Nog steeds eigenlijk. Zal me geen tweede keer meer gebeuren...

eelcoz

eelcoz 07 jun 2010 15:29

Overigens vind ik het 'mentaal' wel van grote klasse dat je door bent gereden naar boven.

nistelrooi
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jul 2009 10:36

nistelrooi 07 jun 2010 15:41

Dat is toch echt de verdienste van mijn vriendin. Was wel grappig overigens. Zij reed met de auto steeds vooruit om foto's te maken en zo. Bij bocht twee zei ik tegen haar dat ik nog verder ging tot bocht één en dan af zou stoppen; de tourfinish haal ik zeker niet meer. Rijdt zij vervolgens vrolijk door tot de tourfinish en stopt niet meer in de tussentijd. Tja, toen had ik weinig keus..

alexd
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 24 nov 2009 17:44

alexd 07 jun 2010 17:43

Afgelopen week ook op fietsvakantie, heerlijke week gehad, bijna vergelijkbaar programma. Was na alle training en voorbereiding (ook met dank aan deze site) goed te doen. Bij mij was de ervaring van zwaarte wel omgekeerd.
De Alpe d'Huez viel me mee, het weer was prima en ik kwam in 1.04 boven. Bij de Mont Ventoux hadden we een hotel in Sault en eerst begonnen met de klim tot aan Chalet Reinard, daarna naar Bedoin en naar de top. In het tweede deel in het bos werd het wel erg warm en had ik het zeer zwaar. Bij Reinard mezelf weer gevonden en door kunnen gaan. Uiteindelijk tevreden in 1.53 boven.
Zie mijn weblog voor een uitgebreid (foto)verslag van de hele week:
http://alexanderfietst.blogspot.com
In de winter in het bos en in de zomer op een berg. Prachtig die Alpe d'Huez en Mont Ventoux. Kijk ook in mijn weblog: http://alexanderfietst.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

nistelrooi
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jul 2009 10:36

nistelrooi 07 jun 2010 18:01

Mooi verslag op je weblog! Ik zal ook eens kijken of ik nog wat foto's kan vinden..

klaas-kippegaas
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36

klaas-kippegaas 08 jun 2010 18:51

[quote="Nistelrooi"]Dat is toch echt de verdienste van mijn vriendin. Was wel grappig overigens. Zij reed met de auto steeds vooruit om foto's te maken en zo. Bij bocht twee zei ik tegen haar dat ik nog verder ging tot bocht één en dan af zou stoppen; de tourfinish haal ik zeker niet meer. Rijdt zij vervolgens vrolijk door tot de tourfinish en stopt niet meer in de tussentijd. Tja, toen had ik weinig keus..[/quote]

whaahahahaha, had mijn vriendin kunnen zijn :)

karakter hoor, knap dat je het toch hebt afgemaakt!!

Alpe Dhuez is 1e keer rustig starten, eerste 3 a 4 bochten kun je je echt op verkijken....




vergelijking van eelcoz m.b.t. koud starten op de Alpe/Cauberg gaat overigens nergens over, die paar minuten op de Cauberg kun je geen klimmen noemen....
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1829
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 08 aug 2010 02:51

Een vriend en ik hebben ook de Alpe en Mont Ventoux in 1 week gedaan.
Ik ben ook een verslagje gaan schrijven, dit liep echter een beetje uit de hand.
Het verslagje werd een verslag.
Ik weet dat hier complete verhalen op prijs worden gesteld,
maar omdat het verslag eigenlijk zo lang is geworden ook nog aangevuld met foto's,
heb ik zelfs een weblogje (of hoe heet zoiets) aangemaakt.
Daar kun je dus een verslag lezen van een weekje Alpen en de prachtige Mont Ventoux.
De verblijfsplaatsen waren prima bevallen.

Hieronder de link:

http://detoeristentempotrapper.blogspot.com/

Bikers are not alone

Plaats reactie