Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

krakend geluid bij krachtzetten

laulau
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 20 jul 2005 15:04

laulau 19 apr 2010 11:51

crank + BB loshalen, schoonmaken, invetten en weer goed vastzetten. Daar zou ikzelf in ieder geval mee beginnen.
Cube AMS Comp 2010

Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??

siebe
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 25 feb 2010 22:11

siebe 20 apr 2010 14:17

zou toch eens naar je wielen kijken.
als t geen pijn doet train je niet hard genoeg!!

Gebruikersavatar
chassepatate
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 okt 2009 21:55

Gebruikersavatar chassepatate 20 apr 2010 16:56

Als je de wielen er toch uit haalt, ff patten schoonmaken en klein likje vet geven...

stefvh
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 apr 2010 23:25

stefvh 30 apr 2010 23:37

Hello,

Kheb een Ridley Orion Carbon met een FSA Gossamer compact trapstel. Begint dat ding te tikken en soms te kraken dat ge er depressief van wordt en na veel lezen begonnen met wat naar oplossingen te zoeken.

1. Cups met rollagers die in de kader zitten vervangen en vervolgens trapstel goed gemonteerd en vastgezet
2. spd pedalen omgewisseld van een andere fiets ,
3. montagevet aan de bevestiging van de pedalen.
4. Boutjes van de tandwielen goed vastgezet ...
5. Achterwiel goed nagekeken, wielklem goed ingevet, cassette er afgehaald en wat vet op de body gedaan
6. Pad van de derailleur goed vastgezet allez kortom vanalles geprobeerd maar niets dat helpt.

Nu had ik de fiets op zijn kop gezet, mijn achterwiel met de hand rondom de achtervork geblokkeerd en dan lichtjes druk zetten op de traparm (niet degene waar de kettingbladen hangen) en ja ik hoor telkens een krakje of toink of klik die je door gans het carbon kader hoort gaan. Druk wegnemen van de traparm en opnieuw druk op de traparm zetten opnieuw toink of klik ...

Als ik me dan aan de andere kant zet van de fietsen het zelfde doe door druk op de traparm met de kettingbladen uit te voeren opnieuw toink ...

Kheb alles nog eens extra vastgezet maar die toink blijft. Ik heb op die FSA trappers pas nieuwe BBB bladen gemonteerd en ik hoop dat ik na dit fenomeen er van kan uitgaan indien ik het crankstel , lees 2 trappers met doorsteekas, vervang dat het zeer demotiverende gekraak weg is want dat is totaal niet leefbaar. T zou erg zijn als het toch nog iets anders is ;o((

Iemand tips qua nieuw materiaal daar ik wel van FSA ga afstappen ?

Welke Compact trapstellen zijn minder kraakgevoelig waar jullie goede ervaringen mee hebben ? Als je iets te koop hebt moogt ge ook altijd laten weten ;o)

Oh ja fiets is circa 15 maanden oud en heb circa 8750 km => zal wel geen garantie meer zijn zeker ?

Tis misschien grappig dienen Toink maar toch bedankt voor jullie tips alvast ;o))

mvg

Stef
Ridley Orion Carbon

hajomyell
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 feb 2005 18:39

hajomyell 03 jun 2010 17:52

Tja ook ik heb er last van gehad.
Crank en alles nagekeken. Toch nog kraken bij het kracht zetten.
Via dit forum ook maar eens gekeken naar de bladboutjes.
Ja hoor losgehad allen "ingevet" vastgezet en alles is weer geruisloos.

fransb
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mar 2006 17:59

fransb 07 jun 2010 16:44

je kunt dat soort verbindingen heel goed testen door voor je de boel uit elkaar gaat halen er een zooi wd40 in te spuiten (wees voorzichtig met lagers..) Als de tik/kraak dan weg is weet je waar het euvel zit en kun je het aanpakken

gurbe
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 sep 2014 15:50

gurbe 02 sep 2014 15:54

Heb het zelfde de cassette oneway koppeling slipt. Meestal is goed invetten voldoende soms nieuwe oneway soms cassette vervangen soms kassette en as vervangen oeps dat is niet goedkoop voor een tikje

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 02 sep 2014 16:38

Bij mij zat de kraak in de body. Geen vet meer aanwezig. Toch content dat de kraak na maanden op de zenuwen te werken gevonden is.

Stc
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jul 2018 21:52

Stc 08 jul 2018 21:56

Heb ook een tikkend en krakend geluid als ik kracht zet of gewoon fiets ,maakt niet uit in welke versnelling da ik zit die blijft kraken .ik heb een dura ace Di2 .lijkt of die afgesteld moet worden denk ik .gr

ooglenz
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 01 aug 2014 12:25

ooglenz 09 jul 2018 14:28

Di2, mits goed initieel afgesteld moet geen problemen opleveren. Ik denk dan eerder aan de body/derri/as etc. waar het probleem in zal zitten.

Plaats reactie