Ultegra ketting
Ik heb nu op mijn racefiets iets meer dan 1500km gefietst met een shimano ultegra ketting en ik meet nu met een kettingchecker dat hij 75% versleten is.
Is dit normaal? Of slijt hij dan heel hard?
Ik maak na iedere rit de ketting schoon met een doek. En na extra vuilen ritten(regen/veel zand of stof) met de mucoff ketting reiniger.
Met droog weer gebruik ik dry wax. Met regen gebruik ik mucoff hydrodynamic chain lube.
Is dit normaal? Of slijt hij dan heel hard?
Ik maak na iedere rit de ketting schoon met een doek. En na extra vuilen ritten(regen/veel zand of stof) met de mucoff ketting reiniger.
Met droog weer gebruik ik dry wax. Met regen gebruik ik mucoff hydrodynamic chain lube.
75%?? Je bedoelt 0,75%! 1500km voor een 8v ketting (je zegt er niets over) is slecht. Voor 11v is wel snel, maar niet extreem. Dus begin eens met een KMC ketting te gebruiken. Scheelt aardig wat kms.
Zal best. Maar misschien rijd jij wel alleen in mooi weer op schoon asfalt, terwijl een ander in wind, regen, pekel en hagel over het strand en door het bos. Rijd jij met lage cadans en grote bladen/kransjes op laag vermogen, terwijl een ander met hoge beensnelheid, veel kracht en weinig tandjes de ene na de ande pre helling aanvalt.
Met andere woorden: slijtage heeft veel, héél veel meer oorzaken dan allen de afgelegde afstand.
Met andere woorden: slijtage heeft veel, héél veel meer oorzaken dan allen de afgelegde afstand.
Vorsprung durch Pedantik
Mijn cadans zit meestal tussen de 90 en 100. Gemiddelde snelheid ligt rond de 30km/h in mijn ritjes.Gebruik alleen buitenblad 52. Tenzij het stijl wordt(5%+). Sprint training regelmatig. Versnelling 52/13. +-60km/h.
Heeft dit veel effect op slijtage van de ketting?
Ik smeer niet zo veel vloeistof, alleen zodat het een beetje tussen de schakels kruipt en de ketting soepel loopt. Wel na iedere rit.
Heeft dit veel effect op slijtage van de ketting?
Ik smeer niet zo veel vloeistof, alleen zodat het een beetje tussen de schakels kruipt en de ketting soepel loopt. Wel na iedere rit.
Heeft het weer invloed op slijtage van je ketting mbt. 'uitrekken'?
Zelf ben ik ook niet echt een fan van de Ultegra ketting, normaal rij ik altijd met KMC, maar op mijn nieuwe fiets zat een Ultegra ketting en toen ik lui was en een andere fiets naar de FM had gebracht hadden ze er ook een Ultegra ketting omheen gegooid waardoor ik dus opeens 2 fietsen met Ultegra had.
Ten eerst heb ik het idee dat ze niet langer dan 100km kunnen zonder opnieuw te smeren anders begint de ketting te piepen als een nest muizen. Ten tweede was hij inderdaad een stuk eerder uitgerekt dan de KMC.
Zelf ben ik ook niet echt een fan van de Ultegra ketting, normaal rij ik altijd met KMC, maar op mijn nieuwe fiets zat een Ultegra ketting en toen ik lui was en een andere fiets naar de FM had gebracht hadden ze er ook een Ultegra ketting omheen gegooid waardoor ik dus opeens 2 fietsen met Ultegra had.
Ten eerst heb ik het idee dat ze niet langer dan 100km kunnen zonder opnieuw te smeren anders begint de ketting te piepen als een nest muizen. Ten tweede was hij inderdaad een stuk eerder uitgerekt dan de KMC.
Een ketting rekt niet (verwaarloosbaar), anders is er iets grondig mis. Een ketting wordt langer door (interne) slijtage. En ja, het weer kan daar invloed op hebben. Het beste rijd je alleen bij mooi weer, als het net geregend heeft maar de straten wel al droog zijn.
Vorsprung durch Pedantik
-
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14
In de loop van de tijd dat ik fiets bijna alle merken kettingen ( van 5 t/m 10 vitesse ) wel gehad. Mijn ervaring is dat de slechste (=snel slijten) de shimano kettingen zijn en de beste (maar ook de duurste) de Campagnolo-kettingen.
Of de een soepeler schakelt en /of geruislozer loopt maakt me niet uit. Als je terug denkt aan de 5 pignon van vroeger en het schakelen zonder indexering maak je niet druk om of de ketting 0.1 of 0.2 seconde eerder op het andere kransje ligt. Allebei is voor een toerfietsers heel snel. Het meerendeel van de door de NL-er gereden km zijn in ons vlakke land en daarbij is het aantal keren schakelen per gereden afstand minimaal.
Of de een soepeler schakelt en /of geruislozer loopt maakt me niet uit. Als je terug denkt aan de 5 pignon van vroeger en het schakelen zonder indexering maak je niet druk om of de ketting 0.1 of 0.2 seconde eerder op het andere kransje ligt. Allebei is voor een toerfietsers heel snel. Het meerendeel van de door de NL-er gereden km zijn in ons vlakke land en daarbij is het aantal keren schakelen per gereden afstand minimaal.
-
- Forum-lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 11 sep 2015 21:40
Met de laatste ultegra ketting 5400km gehaald. Daarna vervangen door een KMC ketting. Omstandigheden doen veel maar onderhoud ook... Je ketting regelmatig eens ontvetten, schoonmaken en terug smeren kan zeker geen kwaad, zeker niet na een ritje in de regen/vuil wegdek, ...