Om hier bij aan te haken, is het niet zo dat je zelfs achteruitgang krijgt als je steeds te hard rijd en steeds verzuurd, aangezien je dan je eigen spieren kunt gaan afbreken?Keezx schreef: ↑02 jun 2017 18:18In het algemeen is het waar dat meer en harder trainen tot betere prestaties leidt, maar dat geldt bij duursporten niet voor altijd voluit trainen.
Afhankelijk van de trainingsfilosofie zal er een flink deel van het trainingsvolume bij veel lagere intensiteit dan 100% van de omslag plaats moeten vinden.
Details zijn alom online te vinden.
Verzuring
-
- Forum-lid
Danny091283 schreef: ↑02 jun 2017 18:28
Om hier bij aan te haken, is het niet zo dat je zelfs achteruitgang krijgt als je steeds te hard rijd en steeds verzuurd, aangezien je dan je eigen spieren kunt gaan afbreken?
Het afbreken van spieren om energie vrij te maken is het ultime wat een lichaam zal doen.
Door vaak je glycogeen op te soeperen zul je echt je spieren niet af gaan breken maar wijs en fijn is het niet om vaak met een hongerklop thuis te komen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid
Bij mij is toch geen hongerklop lijkt me zo?
Overigens heb ik nog nooit echt honger of trek gehad op de fiets
Overigens heb ik nog nooit echt honger of trek gehad op de fiets
Dat krijg je ook niet , maar wil niet zeggen dat je ruim in de energie zit, als ja dat krijgt is het te laat....
De ene keer zit je tank wat voller als de andere keer , dat is wel te sturen maar dan moet je mogelijk je voedingspatroon daar wat op aanpassen.
De ene keer zit je tank wat voller als de andere keer , dat is wel te sturen maar dan moet je mogelijk je voedingspatroon daar wat op aanpassen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Precies. Echt onzin om zonder verdere informatie van de betrokkene iemand een schildklieronderzoek aan te praten. De dokter ziet je aankomen. Probeer het maar eens uit.Zorro schreef: ↑02 jun 2017 17:31 Pfff, dat bloedonderzoek e.d. gaat ver over het randje. Eerst eens gewoon wat nauwkeuriger letten of er iets van een factor kan zijn die de hongerklop kan verklaren en dan verder.
Hollen naar de huisarts kan altijd nog maar is zoooo voorbarig en niet nuttig in dit geval.
Hypochonder kun je altijd nog worden.
-
- Forum-lid
Zo duur is het onderzoek overigens niet, maar heb nog nooit een aanleiding gehad om TSH en FT4 te laten meten. Beetje gek ja.
In het verleden was wel mijn ijzer aan de lage kant, maar niets geks ofzo.
In het verleden was wel mijn ijzer aan de lage kant, maar niets geks ofzo.
Klok.. Klepel... Een zoogdier vergist niet.Fietsen?altijd schreef: ↑02 jun 2017 09:34 Je rijd idd gewoon te hard als je geen verzuring wilt. Ok aan het eind van de rit mag dat wel maar niet te snel want dan blaas je je op.
Als je aerobe dissimilatie hebt dan breek je dus de glycogeen af. Je hebt een energie voorraad die is vast gelegd onder andere in CP en ATP. De CP is maar heeeel kort en de ATP is alsware voller. Heb je aerobe dissimilatie dan houd je meer ATP over want je breekt af met zuurstof en een deel van de energie wordt weer omgezet via ADP naar ATP.
Met anaerobe dissmilatie gebruik je geen zuurstof waardoor er melkzuur (en ethanol) vrij komt en je veel minder ATP hergebruikt. Eigenlijk is dit gewoon een soort gisting.
Klok... Klepel... CO2 maakt je bloed wel zuurder, en bij verlaging van de pH verschuift je zuurstofdissociatiecurve van hemoglobine naar rechts, maar dan hebben we ook wel gehad wat er klopt aan je verhaal.Pieter883 schreef: ↑02 jun 2017 12:54 Als het al verzuring is waar jij last van hebt gok ik dat het eerder bloedverzuring is dan spierverzuring. Spierverzuring komt voornamelijk voor door op hoge intensiteit inspanning te leveren waardoor je geen tijd hebt voor aerobe verbranding. Dit is dus in jou geval onwaarschijnlijk. Bloedverzuring krijg je als je langere tijd hoge concentraties CO2 (bijproduct van verbranding) vanuit je spieren naar je longen wil transporteren. Dit transporteren gaat door CO2 om te zetten in H+ en HCO3- in je bloed. Dit H+ is nu net zuur. Als je bloed iets zuurder wordt veranderd de vorm van bepaalde eiwitten een heel klein beetje. Bijvoorbeeld de eiwitten waarmee wij zuurstof transporteren worden hier door beinvloed. Normaal geven deze de heldere rode kleur aan bloed, als zij wat zuurder zijn worden ze een beetje paarser. Als deze eiwitten een andere vorm hebben gekregen zijn zij minder goed in staat om zuurstof te transporteren waardoor uiteindelijk je dus minder zuurstof in je spieren krijgt en je prestatie achteruit gaat. Doormiddel van training, of het slikken van EPO, kun je meer van deze eiwitten krijgen waardoor het vervoer van zuurstof beter gaat.
Omdat je spieren niet de enige organen zijn die zuurstof verbruiken, kan het zijn dat tijdens een rit na een stevige maaltijd (actieve spijsvertering) of tijdens periodes van stress net na werk (overactief sympatisch neurosysteem) dit proces sneller tot prestatievermindering leid dat anders.
Bloedverzuring? Spierverzuring? Bij inspanning stijgt het lactaat in je spier en bloed, en worden beide zuurder. Het CO2-gehalte zal gedurende langere inspanning niet veel stijgen, dat bereikt snel een bepaald niveau en hou je daarna op peil door ademhaling.
-
- Forum-lid
Klok... Klepel... Lezen! Ik zeg helemaal niet dat het gisting is.athhretjt schreef: ↑02 jun 2017 21:08Klok.. Klepel... Een zoogdier vergist niet.Fietsen?altijd schreef: ↑02 jun 2017 09:34 Je rijd idd gewoon te hard als je geen verzuring wilt. Ok aan het eind van de rit mag dat wel maar niet te snel want dan blaas je je op.
Als je aerobe dissimilatie hebt dan breek je dus de glycogeen af. Je hebt een energie voorraad die is vast gelegd onder andere in CP en ATP. De CP is maar heeeel kort en de ATP is alsware voller. Heb je aerobe dissimilatie dan houd je meer ATP over want je breekt af met zuurstof en een deel van de energie wordt weer omgezet via ADP naar ATP.
Met anaerobe dissmilatie gebruik je geen zuurstof waardoor er melkzuur (en ethanol) vrij komt en je veel minder ATP hergebruikt. Eigenlijk is dit gewoon een soort gisting.
Maak joe woar
Maar wel een soort. En dat is het niet. Ook niet een heel klein beetje. En CP is heel kort? ATP voller? Wat betekent dat in hemelsnaam. CP maakt weer ATP van ADP. Kortom, je lijkt er echt niks van te begrijpen.Fietsen?altijd schreef: ↑02 jun 2017 23:22Klok... Klepel... Lezen! Ik zeg helemaal niet dat het gisting is.athhretjt schreef: ↑02 jun 2017 21:08Klok.. Klepel... Een zoogdier vergist niet.Fietsen?altijd schreef: ↑02 jun 2017 09:34 Je rijd idd gewoon te hard als je geen verzuring wilt. Ok aan het eind van de rit mag dat wel maar niet te snel want dan blaas je je op.
Misschien in plaats van naar eten naar je vocht kijken. Afgelopen dagen is het best warm geweest. Je geeft zelf aan dat je veel zweet, dus misschien in plaats van allerlei theorieën over ATP en andere stoffen te gaan lanceren, kan het gewoon zijn dat je afgelopen dagen meer vocht verloren bent.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor.
-
- Forum-lid
Te weinig vocht heb ik 1x gehad, dan kom je ook echt niet meer vooruit. Sindsdien let ik daar extra goed op en heb of een sportdrank met electrolyten of water met een electrolyten tabletje.
Het is denk ik een combinatie van wat mindere dagen, te hard van stapel en misschien toch te weinig gegeten.
Het is denk ik een combinatie van wat mindere dagen, te hard van stapel en misschien toch te weinig gegeten.