Kettingblad voor 52 of 50
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Jans, laat het los.
Ik ben benieuwd wat de volgende vraag gaat worden nadat je een paar weken heb gereden met 52x36 en 12/25.
Maar met welke cadans rij jij in godsnaam eigenlijk en welke snelheid rij je daarmee?
Maar met welke cadans rij jij in godsnaam eigenlijk en welke snelheid rij je daarmee?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Ik heb 10speed, vandaar dat 34/13 zo vreemd klinkt voor mij, als je een 11 in de cassette hebt dan hoeft de ketting niet zo schuin. Ik rij bijna altijd met een 12/23.fred404 schreef: ↑04 jun 2017 20:30
Op 34x13 bij 100rpm~105rpm rijd ik 35kmh, dan heb ik nog 2 kransjes over naar rechts. Het verschil tussen een 52x17 of 50x17 merk ik echt wel. Jouw vergelijking gaat niet op. In mijn wedstrijdperiode reed ik soms met een 54. En 54x13 is lichter dan de 50x11 waar nu de goegemeente mee rijd.
Verder vind ik het buitenblad fijner. Met 35 km/h ben je op de grote plaat juist voorbereidt voor als het weer harder gaat.
- Sweety2008
- Forum-lid
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11
@Jans ben toch al onder behandeling bij de fysio voor mijn hernia.
Met het knakknie moet ik even dealen is niet anders. Zolang ik geen pijn heb is het niet erg alleen geeft dit een raar gevoel.
Met het knakknie moet ik even dealen is niet anders. Zolang ik geen pijn heb is het niet erg alleen geeft dit een raar gevoel.
Ghost Nivolet 6LC
- Sweety2008
- Forum-lid
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11
Cadans is tussen 50 en 60 soms 65 snelheid is 24 km/h als ik me niet vergis kan soms ook hoger zijn.
Ghost Nivolet 6LC
52 is ( 2/50 =) 4% groter dan 50.
Het effect van achter een kransje kleiner schakelen is groter. Persoonlijk fiets ik met 50-34 in de bergen en 50-36, 50-39 of 50-42 op het vlakke.
Een cassette verwisselen is ook makkelijker dan de voorderailleur omhoog zetten (en dus ook opnieuw af moet stellen) en vaak een betere kettinglijn.
Voor mij is 50x11 zwaar zat* (=zwaarder verzet dan 53x12) bij een afdaling, weet je hoes snel je dan gaat?
Het effect van achter een kransje kleiner schakelen is groter. Persoonlijk fiets ik met 50-34 in de bergen en 50-36, 50-39 of 50-42 op het vlakke.
Een cassette verwisselen is ook makkelijker dan de voorderailleur omhoog zetten (en dus ook opnieuw af moet stellen) en vaak een betere kettinglijn.
Voor mij is 50x11 zwaar zat* (=zwaarder verzet dan 53x12) bij een afdaling, weet je hoes snel je dan gaat?
From "cyclingweekly.co.uk" some marketing/expert language::
By addressing the weaknesses of both compact and standard chainsets, which fail to offer either a low enough (standard) or high enough (compact) gear ratio, it has gained a growing share of the market.
So is it time to say goodbye to the venerable compact and is the semi-compact/wide cassette king? We’ve brought together some of the industry experts to have their say on the matter.
Rotor’s head of engineering, David Martínez, thinks compact has had its day. “The compact became popular when nine-cog cassettes were the norm. Now, with 11-speed, it became logical for us to take advantage of those extra gears to increase the range.
“From a mechanical point of view, reducing the size of the smallest cassette cog results in lost efficiency. The logical way to widen gearing is through chainring size and the use of a 28-tooth cog.
“With 52/36 and 11-28t, the gear range is increased both up and down the range (compared to 50-34 and 11-25t), while maintaining adequate shifting.
“Plus, a 52/36 chainring combination is still mechanically efficient for the front derailleur.”
The experts say…
Despite being pioneers of single front ring set-ups, SRAM’s road manager Géraldine Bergeron doesn’t see the compact disappearing just yet: “Experience, terrain, fitness, riding style all factor into the gearing selection for an individual.
“In this case trends might not be the right choice. The current dominant commercial specs are a 52/36t chainset and 11-28t cassette or 50/34t and 11-32t. Compact, though losing some volume to 52/36, is not going away.”
Importantly, this seems to be a view shared by Shimano Europe’s Ben Hillsdon, “Road cycling has broadened its appeal in recent years towards Gran Fondos and sportives rather than classic road racing.
“That, combined with manufacturers looking for the widest spec to cover all types of riding, plus more riders understanding the benefits of riding at a higher cadence, has led to the increased popularity of wider cassettes.”
He summarised with a sentiment echoed by many others, “Whether a compact chainset or a wider-ratio cassette is better depends on many factors such as the route, the physical strength of the rider and the length of the ride. There is no one best solution.”
By addressing the weaknesses of both compact and standard chainsets, which fail to offer either a low enough (standard) or high enough (compact) gear ratio, it has gained a growing share of the market.
So is it time to say goodbye to the venerable compact and is the semi-compact/wide cassette king? We’ve brought together some of the industry experts to have their say on the matter.
Rotor’s head of engineering, David Martínez, thinks compact has had its day. “The compact became popular when nine-cog cassettes were the norm. Now, with 11-speed, it became logical for us to take advantage of those extra gears to increase the range.
“From a mechanical point of view, reducing the size of the smallest cassette cog results in lost efficiency. The logical way to widen gearing is through chainring size and the use of a 28-tooth cog.
“With 52/36 and 11-28t, the gear range is increased both up and down the range (compared to 50-34 and 11-25t), while maintaining adequate shifting.
“Plus, a 52/36 chainring combination is still mechanically efficient for the front derailleur.”
The experts say…
Despite being pioneers of single front ring set-ups, SRAM’s road manager Géraldine Bergeron doesn’t see the compact disappearing just yet: “Experience, terrain, fitness, riding style all factor into the gearing selection for an individual.
“In this case trends might not be the right choice. The current dominant commercial specs are a 52/36t chainset and 11-28t cassette or 50/34t and 11-32t. Compact, though losing some volume to 52/36, is not going away.”
Importantly, this seems to be a view shared by Shimano Europe’s Ben Hillsdon, “Road cycling has broadened its appeal in recent years towards Gran Fondos and sportives rather than classic road racing.
“That, combined with manufacturers looking for the widest spec to cover all types of riding, plus more riders understanding the benefits of riding at a higher cadence, has led to the increased popularity of wider cassettes.”
He summarised with a sentiment echoed by many others, “Whether a compact chainset or a wider-ratio cassette is better depends on many factors such as the route, the physical strength of the rider and the length of the ride. There is no one best solution.”