Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste racefiets <999euro

Rubberen
Forum-lid

Rubberen 06 jun 2017 15:42

Beste wielertouristen!

Even kort voorstellen;
27jaar, man, geen al te 'top' conditie. Ben woonachtig in Belgie omstreke Brugge.

Om mijn langeduur conditie te verbeteren, heb ik momenteel mijn zinnen gezet op de aanschaf van een racefiets. Ik heb dit sterk afgewogen, in de zin van een sport zoeken die ik het liefst zal doen om mijn conditie op peil te houden. Lopen vind ik persoonlijk enorm saai, en het gaat me niet snel genoeg. Ook heb ik in de nabije toekomst geen zin in knieklachten.

Momenteel doe ik al recreatief aan fitness, squash & rijden op een hometrainer.

Mijn budget hou ik bewust eerder beperkt. Ik wil namelijk graag eerst zeker weten of ik het fietsen ook op langere termijn zal volhouden.

Ik zal wellicht beginnen met kortere ritjes (30km), en langzaam opbouwen tot zelfs ritjes van 100kilometer.

Ik heb ook nog een bijkomende doelstelling; 1000kilometer fietsen in 90dagen! Dit is iets van een weddenschap met een kennis van mij.. Ik zeg dit maar omdat ik wil aangeven dat de fiets dus relatief veel zal worden gebruikt.

Wat heb ik zelf al op het oog?
btwin - 999euro - shimano500
https://nl.decathlon.be/racefiets-ultra ... 77261.html

Specialized - 999euro - Shimano Tiagra
https://www.specialized.com/be/nl/men/b ... ite/115475

Canyon - 1099euro - shimano105
https://www.canyon.com/nl/road/endurace ... l-6-0.html

Cube - 999euro - shiamano Tiagra
https://www.fiets.be/cube-attain-race

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de btwin, dit omdat naar garantie toe mij dit wel de makkelijkste keuze lijkt. Bij canyon vind ik namelijk geen enkele winkel + de fiets is eigenlijk over mijn budget. De specialized lijkt me ook iets moeilijker qua garantie. Bij de cube ligt het zo wat tussen de 2.

Wat denken jullie van het de fietsen die ik op het oog heb? Hebben jullie zelf nog aanraders?

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 06 jun 2017 16:04

Met alle respect, 1000 km in 90 dagen is niet zo veel hoor!

Ik zou persoonlijk zelf voor de Canyon kiezen, gewoon omdat ik die het mooist vind.
Afmontage is vergelijkbaar met de B'twin. Alleen voor die B'twin krijg je geen drol terug als je na een half jaar of jaar toch bedenkt dat het niks voor je is.

Blijft nadeel dat Canyon alleen online te krijgen is, wat begrijpelijk een beetje lastig is als je net begint.

Dus daarom zou ik (als ik jou was) voor de Specialized kiezen.
Om dezelfde reden als waarom ik de Canyon zou kiezen, veel mooier/hogere restwaarde.
Om die Tiagra die daar op zit tov de 105 zou ik mij geen zorgen maken, die voldoet prima voor jouw doelstellingen.
Van Specialized zitten wel links en rechts verschillende fysieke winkels waar je langs kan gaan.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Rubberen
Forum-lid

Rubberen 06 jun 2017 20:54

dropje73 schreef: 06 jun 2017 16:04 Met alle respect, 1000 km in 90 dagen is niet zo veel hoor!

Ik zou persoonlijk zelf voor de Canyon kiezen, gewoon omdat ik die het mooist vind.
Afmontage is vergelijkbaar met de B'twin. Alleen voor die B'twin krijg je geen drol terug als je na een half jaar of jaar toch bedenkt dat het niks voor je is.

Blijft nadeel dat Canyon alleen online te krijgen is, wat begrijpelijk een beetje lastig is als je net begint.

Dus daarom zou ik (als ik jou was) voor de Specialized kiezen.
Om dezelfde reden als waarom ik de Canyon zou kiezen, veel mooier/hogere restwaarde.
Om die Tiagra die daar op zit tov de 105 zou ik mij geen zorgen maken, die voldoet prima voor jouw doelstellingen.
Van Specialized zitten wel links en rechts verschillende fysieke winkels waar je langs kan gaan.

Oké bedankt voor het advies! Ik zal binnenkort een langsgaan in een zaak waar ze specialized verdelen.

klimski
Forum-lid

klimski 06 jun 2017 22:04

Niet aan een Merckx gedacht? (Geen idee over deze fietsenmaker, gewoon Google):

http://www.fietsenwetteren.com/Eddy-Mer ... motie.html

Dan...

+1 voor de Specialized, gewoon omdat ik die het mooist vind.

Maar van enig belang is wel om na te denken over comfort. Zoek eens op dit forum naar tips over zgn endurance modellen.

En, je hebt geen rode fiets erbij... Terwijl iedereen weet dat die het snelst zijn. Neem deze (serieus een goede fiets):

https://www.12gobiking.nl/trek-emonda-alr-4-2016
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

Rubberen
Forum-lid

Rubberen 06 jun 2017 22:58

klimski schreef: 06 jun 2017 22:04 Niet aan een Merckx gedacht? (Geen idee over deze fietsenmaker, gewoon Google):

http://www.fietsenwetteren.com/Eddy-Mer ... motie.html

Dan...

+1 voor de Specialized, gewoon omdat ik die het mooist vind.

Maar van enig belang is wel om na te denken over comfort. Zoek eens op dit forum naar tips over zgn endurance modellen.

En, je hebt geen rode fiets erbij... Terwijl iedereen weet dat die het snelst zijn. Neem deze (serieus een goede fiets):

https://www.12gobiking.nl/trek-emonda-alr-4-2016

Ik vind het nogal vreemd om met een andere vent zijn naam op mijn fiets te rijden :lol:
Zal wel een vreemde tik zijn van mij..

Ik ben wel aan het zoeken naar een endurance model, ik dacht dat die van specialized daar aan voldeed? Is dit niet zo dan? Onder wat valt deze dan wel?

Die trek is niet miss maar ik ben van België, dus graag iets dichter!

klimski
Forum-lid

klimski 07 jun 2017 08:05

Haha, geen Merckx dus..

De Allez stond altijd bekend als echt een race geometrie. De Cube Attain is meer endurance. Ik zou (41 jr 92 kg, slechte rug) altijd voor een endurance model gaan...

Het advies hierboven is goed: ga eens her en der kijken en zitten/fietsen. Dan weet je meer, er zijn zo veel opties, zelfs onder de €1000.

Hier een (ietwat gedateerde) lijst met endurance modellen van veel merken:

viewtopic.php?t=74348
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

Vince!
Forum-lid

Vince! 07 jun 2017 12:06

Als stadsgenoot zou ik u de Canyon aanraadden, heb nu 1 jaar de endurance in bezit en ben er zeer tevreden over.
Binnenkort, vanaf juli dacht ik, houdt Canyon uitverkoop, misschien beter daarop wachten.
Ook ben ik destijds langsgeweest bij Vida sport te Heist, op zolder was er een ruim assortiment met 'oudere' modellen waar een fikse korting op gegeven werd.

fgrs
Forum-lid

Gebruikersavatar fgrs 07 jun 2017 12:25

Ik ben 52 met 95 kg en heb twee vestgezette rugwervels.
Vorig jaar begonnen fietsen met de Cube attain Race en helemaal geen last van de rug (Oa Ronde van Vlaanderen gereden en overal boven geraakt).
Ondertussen gebeten door de microbe en een Merckx (jawel, met een ventennaam op :D ) gekocht.

Edit: moet er wel bij vertellen dat ik een andere set wielen onder gestoken heb (fulcrum zero)

Black_64
Forum-lid

Gebruikersavatar Black_64 07 jun 2017 13:47

dropje73 schreef: 06 jun 2017 16:04 ... Alleen voor die B'twin krijg je geen drol terug als je na een half jaar of jaar toch bedenkt dat het niks voor je is.
Ik heb zopas mijn 1 jaar oude B'twin verkocht en kan je vertellen dat er veel reacties op waren.
Deze fietsen scoren heel goed in de reviews. En een goede service in de Decathlon.
Waaronder een levenslange garantie op het frame.
Mijn fiets was goed onderhouden en heb hem verkocht voor de helft van de aankoop prijs.

Welk merk je ook koopt, ga voor de Shimano 105.
Deze werkt soepel en goed.
Dit zal later een beter verkoops argument zijn dan het merk zelf. (in deze prijs klasse waar je uit zoekt)

Canyon is voor mij geen aanrader. Alles online en zeker niet probleemloos.
Specialized Roubaix SL4 Sport 2017

luud
Forum-lid

luud 07 jun 2017 14:29

Waarom geen tweedehands? Als je geluk hebt dan kun je er een vinden met een paar honderd kilometer voor een paar honder euro goedkoper.

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 07 jun 2017 15:59

Black_64 schreef: 07 jun 2017 13:47
dropje73 schreef: 06 jun 2017 16:04 ... Alleen voor die B'twin krijg je geen drol terug als je na een half jaar of jaar toch bedenkt dat het niks voor je is.
Ik heb zopas mijn 1 jaar oude B'twin verkocht en kan je vertellen dat er veel reacties op waren.
Deze fietsen scoren heel goed in de reviews. En een goede service in de Decathlon.
Waaronder een levenslange garantie op het frame.
Mijn fiets was goed onderhouden en heb hem verkocht voor de helft van de aankoop prijs.

Welk merk je ook koopt, ga voor de Shimano 105.
Deze werkt soepel en goed.
Dit zal later een beter verkoops argument zijn dan het merk zelf. (in deze prijs klasse waar je uit zoekt)

Canyon is voor mij geen aanrader. Alles online en zeker niet probleemloos.
50 % in 1 jaar vind ik dan eigenlijk best behoorlijk veel, maar goed.....

Zo zie je maar, ieder zijn mening. Als je online geen probleem vind is Canyon een mooi alternatief. zien er (vaak) goed uit en (relatief) goede prijzen en imago (ongrijpbare term ik weet het) is goed.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 07 jun 2017 16:20

Rubberen schreef: 06 jun 2017 22:58

Ik vind het nogal vreemd om met een andere vent zijn naam op mijn fiets te rijden :lol:
Zal wel een vreemde tik zijn van mij..

Ik ben wel aan het zoeken naar een endurance model, ik dacht dat die van specialized daar aan voldeed? Is dit niet zo dan? Onder wat valt deze dan wel?

Die trek is niet miss maar ik ben van België, dus graag iets dichter!
Je hebt deze tik ook met automerken? Zou je een Ferrari, Porsche of Lamborghini ook weigeren om die reden? ;)

Specialized (wie verzint zo'n debiele naam eigenlijk :mrgreen: ) heeft op het moment eigenlijk alleen de Diverge als instap endurance fiets en die is aardig aan de prijs.

De Cube Attain en de Giant Contend zijn volgens mij de beste opties voor Endurance instappers op dit moment. Een goede aanbieding bij een plaatselijke fietsenmaker kan altijd nog aantrekkelijker zijn.
Laat je niet afschrikken door Tiagra, dat is tegenwoordig echt goede kwaliteit en zo ongeveer de standaard op fietsen van 1000 euro. Slechts een enkel model of aanbieding biedt nog 105 voor dat geld. Persoonlijk zou ik in jouw geval de service van de lokale fietsenmaker en de mogelijkheid goed te testen prefereren boven de allerbeste deal.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie