Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste racefiets <999euro

bikerke
Forum-lid

bikerke 07 jun 2017 18:26

Of je nu met tiagra zal rijden, of met 105, maakt voor u momenteel minder uit.
Waar ik wel zou op letten, is dat de fiets de juiste geometrie heeft.
Ik zou in uw geval ook bij de plaatselijke handelaar aankopen.
En wat ik ook zou doen, is de wielen wisselen voor een beter setje.
De wielen in racefietsen zijn meestal minder van kwaliteit dan de rest van de afmontage.
Dus, koop u een aluminium fiets (merk is minder belangrijk) die past, met tiagra en betere wielen (vb fulcrum 4)
en je hebt een probleemloze fiets voor jaren plezier.

PietEvers
Forum-lid

PietEvers 12 jun 2017 10:28

Ik heb zelf onlangs de zelfde zoektocht gedaan. Ook ik zocht een fiets voor niet te veel geld. Via google kwam ik hier terecht; http://www.goedkopefietskopen.nl/top-5- ... -modellen/ . Aan de hand van die lijst heb ik gewoon gekeken welke er bij mij in de buurt te koop stonden bij een fietsenwinkel. Ik heb uiteindelijk een proefritje gedaan op die Giant en de Sensa Sora. Die laatste is het dan ook geworden, vanaf het moment dat ik er op stapte voelde het goed en dat was bij die Giant niet zo (alsof die fiets moeite had met mijn gewicht van 95kg+, voelde niet degelijk).

Maar in ieder geval wat ik wil zeggen; ik denk dat de afmontage etc niet zo heel veel uit maakt, ik denk dat het comfort en de geometrie van het frame het belangrijkst zijn.

Ik ben in ieder geval zeer blij met mijn fiets!

Rubberen
Forum-lid

Rubberen 26 jun 2017 18:44

Ondertussen heb ik het advies van jullie opgevolgd, en verschillende fietsenmakers bezocht.

Ik heb toch op redelijk wat fietsen gereden, en mij keuze is VANDAAG gevallen op de ridley fenix aliminuim. Vond deze onmiddellijk heerlijk zitten en rijden, in een comfi houding. Binnen +/- 2 weken zou deze geleverd worden.

https://www.ridley-bikes.com/be/nl/bike ... matte.html

(Wel met shimano 105 gemonteerd)

Bedankt voor jullie advies! Het heeft zeker helpen mijn keuze te bepalen :)

Nu had ik wel nog een vraag over race schoenen.. Ik heb mijn oog laten vallen op de btwin schoenen in decathlon. Zijn er zaken waar ik speciaal moet op letten?

https://nl.decathlon.be/fietsschoenen-9 ... 90041.html

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 26 jun 2017 19:19

Schoenen moet je passen. Je tenen moeten wel kunnen bewegen maar meer ook niet. Je teen mag niet tegen de voorkant komen maar het is fijn als ze wat krap lijken te zitten. Pas erop dat ze nergens knellen. Het lijkt allemaal wat conflicterend en dat is het ook.
Prijs (kwaliteit) is véél minder belangrijk dan pasvorm.
Neem echt even de tijd om te passen, helemaal de eerste keer.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 26 jun 2017 20:34

PietEvers schreef: 12 jun 2017 10:28 Ik heb zelf onlangs de zelfde zoektocht gedaan. Ook ik zocht een fiets voor niet te veel geld. Via google kwam ik hier terecht; .....goedkopefietskopen.nl/top-5-goede-goedkope-racefietsen-beginners-2017-modellen/ . .............
Allemaal fietsen met Tourney/Claris/Sora afmontage.
Deze zou ik laten staan.
Voor 1000 Euro moet je echt minimum een fiets met degelijk alu frame met Tiagra/105 afmontage kunnen kopen.
Om je een idee te geven, hier een Merida (Alu frame en Mix/Ultegra 11-speed afmontage) voor 949 Euro.
Of een Thompson (Alu frame en full 105 afmontage) voor 969 Euro.
I know myself like no one else
Nothing to defend

alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 28 jun 2017 21:12

Fietsschoenen moeten tijdens het passen niet het gevoel geven krap te zitten, want tijdens het fietsen zetten je voeten uit en worden schoenen te klein. Er wordt niet voor niets altijd geadviseerd fietsschoen één of twee maten groter te nemen als je gewone schoenen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 28 jun 2017 22:08

Je neemt een fietsschoen (of bij voorkeur een paar) één of twee maten groter omdat die Italianen en Japanners die schoentjes zo allejezus klein maken. Een maatje 42 Shimano of Sidi pas ik met geen mogelijkheid in terwijl dat voor normale schoenen toch echt mijn maat is.
Campagnolo Ultra Dork

Joskovic
Forum-lid

Gebruikersavatar Joskovic 29 jun 2017 16:15

Ernie C. schreef: 28 jun 2017 22:08 Je neemt een fietsschoen (of bij voorkeur een paar) één of twee maten groter omdat die Italianen en Japanners die schoentjes zo allejezus klein maken. Een maatje 42 Shimano of Sidi pas ik met geen mogelijkheid in terwijl dat voor normale schoenen toch echt mijn maat is.
Dit inderdaad. Ik heb smalle voetjes en rijd nu met Giro Empire's, 2 maten groter dan mijn 'nette' schoenen. 1 Maat groter kwam ik in, maar zaten werkelijk knellend strak en moest ik terug sturen. Mijn ervaring is ook dat ze nog iets naar je voet zetten in de eerste ritten. Dus net als met nieuwe straatschoenen heb ik ze ook iets 'in moeten fietsen'.

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 29 jun 2017 18:49

Rubberen schreef: 26 jun 2017 18:44 Ondertussen heb ik het advies van jullie opgevolgd, en verschillende fietsenmakers bezocht.

Ik heb toch op redelijk wat fietsen gereden, en mij keuze is VANDAAG gevallen op de ridley fenix aliminuim. Vond deze onmiddellijk heerlijk zitten en rijden, in een comfi houding. Binnen +/- 2 weken zou deze geleverd worden.

https://www.ridley-bikes.com/be/nl/bike ... matte.html

(Wel met shimano 105 gemonteerd)

Bedankt voor jullie advies! Het heeft zeker helpen mijn keuze te bepalen :)
.....
Mooie fiets gekozen! De mooiste van alle fietsen die er in dit draadje voorbijkomen.

hayes

hayes 29 jun 2017 21:22

Mooie fiets als eerste fiets!

Schoenen zijn idd persoonlijk. Ik verkies touring schoenen met een minder stijve zool. Zit me beter en er valt iets beter mee te stappen omdat de plaatjes een beetje verzonken liggen. Ruim genoeg kiezen is ook mijn advies. Zeker als je in herfst/lente en misschien winter ook gaat fietsen. Dan moet je dikke kousen of twee paar boven elkaar kunnen aandoen.

Ik heb schoenmaat 44 en maat 46 Shimano schoenen, maat 45 Northwave.

gene
Forum-lid

gene 30 jun 2017 09:25

Goede keuze van fiets. Budget van 999 € niet overschreden?
Met MTB schoenen kan ook op de racefiets, voordeel is dat je dan geen hinder hebt van de plaatjes om te stappen.

Plaats reactie