Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstellen remklauw voor

mickelzzon
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jan 2015 07:53

mickelzzon 12 jun 2017 20:58

Dit zal vast vaker voorbij gekomen zijn maar ik stel de vraag toch want ik heb een uitdaging bij het afstellen van de RS505 disc brake op mijn Cube Attain GTC Pro disc. Onlangs heb ik de standaard wielen vervangen door een set Fulcrums Racing 5 DB en daarvoor moest ik de remklauwen opnieuw afstellen. Aangezien ik dat kunstje al jaren met mijn MTB doe leek me dat geen enkel probleem want ik ben daar normaal nog geen 5 minuten mee bezig.
De achterrem was geen enkel probleem, bouten los, wiel een beetje draaien, rem in knijpen en bouten weer langzaam vast draaien. Schijf liep weer lekker vrij.
Alleen de voorrem gaat minder makkelijk, althans het laten vrij lopen ging redelijk snel maar bij het aandraaien verschuift de remklauw zodanig dat de schijf fors aanloopt. Tegenhouden met de hand lukt op één plek, de onderkant, maar de bovenkant van de remklauw krijg ik niet vaster dan stevig handvast zonder dat de schijf aanloopt. Indien ik er ook maar een minieme slagje bij doe loopt de schijf direct aan. Ik heb met een lampje gekeken wat er gebeurd en ik zie de remklauw ook gewoon bewegen als ik een extra slagje wil maken, ondanks dat ik tegen de klauw aandruk om deze tegen te houden.
Ik word er inmiddels een beetje gallisch van want ik heb de boel ontvet maar die klauw blijft bewegen bij het vastzetten. De onderste bout heb ik nu op 4Nm vast zitten maar boven denk ik niet vaster dan 2. Iemand nog een suggestie om de klauw beter te fixeren op de vork zodat deze met vast draaien niet meer beweegt (behalve superlijm, vastlassen ed.)?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4602
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 13 jun 2017 07:28

Er zit toch wel een ringetje tussen de bout en de klauw?

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 13 jun 2017 09:20

Dat effect krijg je als bout en ringetje droog staan. Dus KLEIN beetje montagevet tussen boutkop en ringetje en tussen ringetje en remklauw.

mickelzzon
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jan 2015 07:53

mickelzzon 14 jun 2017 16:38

scottwilko schreef: 13 jun 2017 07:28 Er zit toch wel een ringetje tussen de bout en de klauw?
Yup, zit er gewoon tussen. Alleen niet tussen klauw en vork, wellicht dat zoiets kan helpen?

mickelzzon
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jan 2015 07:53

mickelzzon 14 jun 2017 20:03

Raymond62 schreef: 13 jun 2017 09:20 Dat effect krijg je als bout en ringetje droog staan. Dus KLEIN beetje montagevet tussen boutkop en ringetje en tussen ringetje en remklauw.
Ga ik zeker proberen ik heb nog wel van dat witte Shimano spul liggen.

Plaats reactie