Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Wat is nou echt het verschil tussen staal en aluminium

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 16 jun 2017 13:43

GerB schreef: 15 jun 2017 14:02 Bedankt voor alle antwoorden!

Kan ik dan voorzichtig concluderen dat het verschil meer tussen de oren zit c.q. een modedingetje is dan dat het echt uitmaakt? Profs daargelaten natuurlijk, maar ik ben ook zeker geen prof.
Niet alleen een voorzichtige conclusie :winkthumb:
Het is voor mensen met een objectieve benadering of anders geformuleerd "met een grote realiteitszin" de meest juiste conclusie.

ilikebike
Forum-lid

ilikebike 16 jun 2017 15:57

Het verschil is te vergelijken met een appel en een peer.

GerB
Forum-lid
Contact

GerB 16 jun 2017 16:50

ericpeters schreef: 15 jun 2017 21:56
GerB schreef: 15 jun 2017 14:02 Kan ik dan voorzichtig concluderen dat het verschil meer tussen de oren zit c.q. een modedingetje is dan dat het echt uitmaakt?
Dat kun je concluderen maar dan heb je het fout.
Quarantanove schreef: 16 jun 2017 13:43 Niet alleen een voorzichtige conclusie :winkthumb:
Het is voor mensen met een objectieve benadering of anders geformuleerd "met een grote realiteitszin" de meest juiste conclusie.
Dusss.... :lol:

Titanio schreef: 15 jun 2017 13:30 Twee opmerkingen:
1. het verschil tussen een oud(er) en en nieuw frame zit hem vooral in toegenomen stijfheid van het nieuwe frame. een nieuw frame voelt merkbaar strakker aan;
2. het monteren van een nieuw crankstel hoeft je de kop niet te kosten. Als het frame nog in goede staat is en de fiets je nog bevalt, is de fiets het altijd waard
Als ik het zo lees gaat een nieuw frame voor mij an sich niet zoveel uitmaken. Leuk voor de heb, maar ik ga niet ineens een bak PR's neerzetten dankzij het frame...

Stel nu: ik zet een ander crankstel en misschien ook een andere cassette op mijn fiets, een Ultegra compact setje bijvoorbeeld, en ik laat het frame eens opnieuw spuiten. De wielen zijn nog prima (Mavic S.U.P. Ceramic) en shifters e.d. ook. Is dat een beetje doenbaar voor de gemiddelde fietsenmaker en iemand enig idee op hoeveel arbeidsloon ik zou moeten rekenen voor zoiets?

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 16 jun 2017 22:03

Spuiten is wel prijzig. Kun je beter een alu beestje kopen met 105.
Maak joe woar

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 17 jun 2017 17:05

Als het frame nog goed is, zou je kunnen kijken naar een mooie wielset of nieuwe groepset. Dan heb je wat te kopen, zegmaar.

Ik ben van carbon naar staal gegaan en ik moet zeggen; dit bevalt mij prima!
Ja, mijn carbon frame (Giant van Belkin, dus niet de minste) met hoge carbon wielen is sneller. Maar mijn stalen karretje is met ruimte voor 42mm banden een stuk comfortabeler. De beleving op de fiets is voor mij er stukken op vooruit gegaan ondanks de lagere snelheid.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

GerB
Forum-lid
Contact

GerB 19 jun 2017 09:01

Thanks. Ik heb inmiddels wat verder gezocht, een nieuw compact crankstel en cassette van Ultegra is ongeveer € 250,- inclusief ketting, montage, afstelling etc.

Verder is het spuiten wel ff een dingetje... Daar moet ik even verder over nadenken. Via een bekende van me kan ik het frame wel laten stralen en opnieuw laten spuiten, maar dan ben ik zo een ± € 500,- kwijt, en dan hoef ik nog niet eens de arbeid te betalen. Nadeel van een stalen frame is natuurlijk wel weer dat de lak volledig dekkend moet zijn omdat je anders roestvorming krijgt en verder van huis bent. Er zitten nu na een paar schuivers in de afgelopen jaren wel wat flinke krassen op, dus eigenlijk is dat nog belangrijker dan de rest.

alien
Forum-lid

alien 19 jun 2017 09:55

Dat is flink aan de prijs, en dan moet je je nog wel even afvragen of degene die dit moet gaan uitvoeren verstand heeft van fietsframes lakken. Dat is namelijk nog geen sinecure.
Vorsprung durch Pedantik

alien
Forum-lid

alien 19 jun 2017 09:58

Oh, en stralen van een dunwandig stalen fietsframes is ook nog wel een dingetje.
Vorsprung durch Pedantik

Joskovic
Forum-lid

Gebruikersavatar Joskovic 19 jun 2017 10:29

De prijs van het spuiten ligt ook veel aan het design natuurlijk. Is het een of meerdere kleuren? Voor het spuiten van een kleur plus aanbrengen van eenvoudige decals, kreeg ik bij de gevestigde namen van framelakkers quotes rond de 400 euro all in.

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 19 jun 2017 10:53

Vat ik het goed amen als ik zeg:
- dat je het best belangrijk vindt dat je fiets er een beetje strak uitziet.
- zelf sleutelen niet echt je ding is
- je vindt dat je nu echt compact wilt gaan fietsen?
- geld in deze een serieus thema is?

Dan is het topic veranderd in help mij bij het zoeken naar een nieuwe fiets.
Dan moet je gaan zoeken op marktplaats of https://www.rosebikes.nl/bike/rose-pro- ... aid:821333. Het gaat hier in ieder geval niet meer over een alu/staal dilemma.

GerB
Forum-lid
Contact

GerB 19 jun 2017 12:01

sloeren schreef: 19 jun 2017 10:53 - dat je het best belangrijk vindt dat je fiets er een beetje strak uitziet.
Na, gaat me meer om roestbescherming. Heel strak ziet het er nu ook niet uit.
- zelf sleutelen niet echt je ding is
Ligt eraan wat het is en of ik het gereedschap heb.
- je vindt dat je nu echt compact wilt gaan fietsen?
Mja, de tandwielen gaan denk ik nog ongeveer 1 seizoen mee. Als het dan toch vervangen moet gaan worden, dan liever compact idd.
- geld in deze een serieus thema is?
Geld is voor mij altijd een serieus thema... Ik heb een gezin te onderhouden en mijn vrouw volgt momenteel een opleiding die alleen maar geld kost ipv dat het wat oplevert. Kan prima, maar ik heb niet de luxe om even een paar duizend euro op tafel te leggen voor een hobby als dat ook met een paar honderd euro af kan.
Dan is het topic veranderd in help mij bij het zoeken naar een nieuwe fiets.
Dan moet je gaan zoeken op marktplaats of https://www.rosebikes.nl/bike/rose-pro- ... aid:821333. Het gaat hier in ieder geval niet meer over een alu/staal dilemma.
Nou, staal-alu is nog zeker wel een dingetje hoor. Maar wel als onderdeel van de rest van de discussie; als aluminium nou echt sneller en fijner zou rijden zou ik wel kijken naar aluminium. Maar als ik dan méér ga uitgeven terwijl sommigen aangeven dat het comfort een stuk minder wordt terwijl het voor de prestaties niet uitmaakt: tsja, dan hou ik liever mijn fiets die ik nu wel gewoon fijn vind rijden. Knap ik die liever op, zeg maar.

Basis van het verhaal is voor mij dus nog steeds: ga ik de stalen fiets die ik nu heb t.z.t. opknappen, of ga ik voor een compleet nieuwe fiets? En in dat laatste geval: welk materiaal dan?

gene
Forum-lid

gene 19 jun 2017 12:23

Ik zou niet meer investeren in de oude fiets. Het is tijd voor iets nieuws. Voor iets meer dan 1000 € koop je een lichte en veel strakker rijdende alu racer. En comfort komt vooral van de banden. Die Rose is bv al een aanrader.

Plaats reactie