Fulcrum R3 na 3500 km versleten
Daar zal ZKH blij mee zijn...
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39955
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Toch te zot voor woorden dat je je nieuwe naven bij een FM moet laten controleren?
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39955
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ja, weet ik maar dat zijn fabriekswielen. WT is een specialist in handwerk.....
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Kan ik beamen Serge zei dat er voldoende vet in zat na de controle!daniel1975 schreef:Ja, weet ik maar dat zijn fabriekswielen. WT is een specialist in handwerk.....
Dat vermoeden had ik ook....vandaar de controle.chrissiewizzie schreef:Maar die zal die naven ook niet uit elkaar halen, denk ik.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Aantal kilometers zegt ook niet alles natuurlijk.. Een beetje vocht dat binnendringt kan veel schade aanrichten op een jaar tijd. Zelf heb ik alleen maar goede ervaringen met fulcrum en campa wielen. Met de goedkoopste campa wielen (Khamsins) heb ik 5j gereden (ca. 30-35.000 km) zonder ooit de lagers te moeten vervangen. Ik ga niet zeggen dat er nooit vocht is binnen gedrongen maar na een onderhoudsbeurt rolden ze altijd weer als nieuw. Voor mij is een naaf dan ook geen klaar-is-kees product maar iets wat je regelmatig controleert en onderhoudt indien nodig.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Er is maar één manier om een setje R3 zo snel te slopen (afgezien van niet op tijd invetten) en dat is de lagers te strak en niet ingeklemd afstellen. Met zelfs maar een klein beetje teveel spanning sloop je in no time de kogelbanen (al tig keer gezien en daar kan Campa / Fulcrum maar heel weinig aan doen)
Wat is 'niet ingeklemd'? En wanneer is een lager te strak afgesteld? Gaat dat op gevoel of zijn daar aandraaimomenten voor?sharkman113 schreef: ↑13 mar 2017 14:49 Er is maar één manier om een setje R3 zo snel te slopen (afgezien van niet op tijd invetten) en dat is de lagers te strak en niet ingeklemd afstellen. Met zelfs maar een klein beetje teveel spanning sloop je in no time de kogelbanen (al tig keer gezien en daar kan Campa / Fulcrum maar heel weinig aan doen)
Overigens: 2000 km verder, en er zit weer speling op zowel voor- als achterwiel.
Cannondale Supersix Evo Ultegra, upgraded.
Lagers stel je af op gevoel. Twee mogelijke manieren: je draait ze langzaam aan, kwartslag per kwartslag tot je voelt dat de speling op de naaf verdwenen is. Of je draait ze langzaam aan, tot je voelt dat de naaf stroef begint te verlopen. Persoonlijk vind ik (voor alle lagers) de eerste methode de beste, want dit zet de minimale benodigde hoeveelheid spanning op de lagers.
Speling op de lagers wilt ook niet zeggen dat ze om zeep zijn, misschien staan ze gewoon verkeerd afgesteld, of is het boutje van de afstelschroef losgekomen.
Speling op de lagers wilt ook niet zeggen dat ze om zeep zijn, misschien staan ze gewoon verkeerd afgesteld, of is het boutje van de afstelschroef losgekomen.
Niet ingeklemd in je fiets bedoeld hij.
Wielen zoals R3, R1, R0 hebben een stelring aan de buitenkant van de naaf waarmee je de speling instelt.
Deze wielen stel je best af terwijl ze in je fiets zitten met de snelspanners dicht zoals je ze normaal dicht zet (zelfde kracht).
Als je ze eerst afstelt en daarna in de fiets zet dan gaan je lagers te veel onder spanning staan.
Hoi,
Volgens mij zie ik iets over het hoofd, ik zie namelijk niet hoe je de lagers meer onder spanning gaat zetten als je het wiel in het frame plaatst.
De aangrijppunten van de as op de uitvalpadden van het frame geven toch geen druk op de lagers. De stelcup zit op schroefdraad van de as dus verplaatst toch niet als de snelspanners dichtzet ?
Als ik iets mis wil ik het graag weten want ik heb eigenlijk nog nooit mijn naven in een frame afgesteld.
Gr.
Marco
Volgens mij zie ik iets over het hoofd, ik zie namelijk niet hoe je de lagers meer onder spanning gaat zetten als je het wiel in het frame plaatst.
De aangrijppunten van de as op de uitvalpadden van het frame geven toch geen druk op de lagers. De stelcup zit op schroefdraad van de as dus verplaatst toch niet als de snelspanners dichtzet ?
Als ik iets mis wil ik het graag weten want ik heb eigenlijk nog nooit mijn naven in een frame afgesteld.
Gr.
Marco