Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Merckx

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16422
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 jun 2017 14:16

Eddy Merckx-fietsen wordt overgenomen door fietsmerk Ridley.

Race Production, de Belgische fabrikant achter de racefietsen van Ridley, neemt het fietsmerk van wielerlegende Eddy Merckx over. Dat meldt het bedrijf vrijdag in een persbericht. De schaalvergroting moet Merckx-fietsen toelaten internationaal door te breken, klinkt het bij Merckx-cycles eigenaar Bart van Muylder. Zo blijft Eddy Merckx Cycles ook in Belgische handen en wordt het voortbestaan gegarandeerd. Het fietsmerk, dat 37 jaar geleden opgericht werd door de grootste wielrenner aller tijden, maakte het voorbije jaar 5,7 miljoen euro verlies.
Het fietsmerk van oud-wielerlegende Eddy Merckx wil al langer vooraan het internationale peloton zitten, maar door de relatief beperkte productieschaal bleven de vaste kosten hoog en kwamen de resultaten onder druk.

Sinds 2008 nam Eddy Merckx afstand

Twee jaar na het einde van zijn wielercarrière, op 28 maart 1980, had Eddy Merckx een fietsmerk opgericht. Hij wilde er de allerbeste koersfietsen ter wereld maken en probeerde zelfs elk model zelf uit. De dure fietsen waren goed, daar had niemand iets op aan te merken, maar toch werd het in Meise gevestigd bedrijf nooit zo succesvol als de man naar wie het genoemd werd.

De ‘Kannibaal’ verkocht de meerderheid van zijn aandelen in 2008. De nieuwe eigenaars slaagden er echter niet in om Eddy Merckx Cycles een nieuw elan te geven. Ze verhuisden vanuit Meise naar Zellik, omdat de ateliers er te klein geworden waren, maar elk jaar opnieuw bleek uit de jaarrekeningen dat vele miljoenen verlies gemaakt werden. Het grootste deel van de activiteiten - het maken van de fietsen - werd zelfs uitbesteed aan China en Taiwan.

In mei 2016 kwam er een nieuwe overnemer, die het kapitaal van Eddy Merckx Cycles in één klap verdubbelde. Van 14 naar 27,7 miljoen euro, “een kapitaalsverhoging die zuurstof moet geven om de toekomst goed in te gaan.” Maar ook dat was geen succes. Al na enkele maanden werd duidelijk dat de overname het bedrijf niet winstgevend maakte. Meer zelfs: het voorbije jaar werd een verlies geboekt van 5,7 miljoen euro. Dat bracht het totale verlies sinds de oprichting op meer dan 17 miljoen...

“Belgische fietsindustrie tot nieuwe hoogtes brengen”

“We verkochten vorig jaar nog bijna 1.500 Merckx-fietsen in de Verenigde Staten maar vooral de beperkte schaalgrootte heeft een negatieve impact op onze inkoop- en verkoopprijzen en maakt dat de vaste structuurkosten het resultaat onder druk blijven zetten”, aldus Bart van Muylder, CEO van Diepensteyn NV en eigenaar van Eddy Merckx Cycles. “Daarenboven wegen wij als kleine speler onvoldoende zwaar om internationaal de sterkste distributiepartners voor ons te winnen. Als het merk Merckx wereldwijd echt wil doorbreken, moest het zich bij een grote speler aansluiten. Wij vonden het onze verantwoordelijkheid om dit Belgische patrimonium in Belgische handen te houden. Ridley, met zijn basislijn “We are Belgium”, zijn wereldwijde distributie en aanwezigheid in het WorldTour peloton , is het ideale bedrijf om het eerbetoon aan Eddy Merckx voort te zetten.”

De samenwerking met grote broer Ridley moet de internationale doorbraak dus mogelijk maken. Volgens Ridley-CEO Jochim Aerts blijft het merk Eddy Merckx bestaan: “Dit merk heeft zoveel geschiedenis, was vaak een voorloper onder de fietsmerken en betekent zoveel voor de Belgische fietsindustrie. Eddy Merckx en Ridley zijn de bekendste Belgische fietsmerken en zij kunnen elkaar nu versterken. Wij garanderen het overleven en de verdere ontwikkeling van dit merk. Deze overname creëert een soort kruisbestuiving van de twee Belgische merken binnen ons bedrijf.”

Bron: GVA
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 23 jun 2017 20:06

toch wel een voorbeeld dat een fiets niet zomaar populair wordt met een grote naam

Merckx als zijnde grootste wielrenner ooit (doping of niet) heeft toch minder aanzien internationaal dan de grote merken hé

bijvoorbeeld wie kent nu Giovanni Pinarello of Ernesto Colnago of andere oprichters, maar de merken zijn wel groter geworden

vindt het wel goed dat Merckx in Belgische handen blijft, ik ben benieuwd...

Museeuw bv mag wel in de doofpot worden gestoken ondertussen

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 23 jun 2017 20:18

Pinarello bewijst dat branding alles is. Merckx had de boot gemist en was blijkbaar te klein geworden om nog op eigen houtje in te halen.

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 23 jun 2017 21:10

mouse schreef: 23 jun 2017 20:18 Pinarello bewijst dat branding alles is.
Die krijgen gratis hulp vanuit China.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27880
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 jun 2017 08:20

Het grote probleem van een merk dat de naam draagt van een (ex)-renner is dat die renner op een bepaald moment in de vergetelheid raakt en daarmee ook het merk. Merckx (het fietsenmerk) heeft het in die zin nog vrij lang volgehouden, wat gezien Eddy's palmares niet heel gek is.

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 24 jun 2017 10:29

Drkjv schreef: 23 jun 2017 20:06
vindt het wel goed dat Merckx in Belgische handen blijft, ik ben benieuwd...
Ridley is nu wel een merk waar ik absoluut niet warm van word, zelf Vlaming zijnde. De Engelse naam alleen al - hoe kan je je dan beroepen op een "Famous Belgian heritage", gegroeid uit een fietsenlakkerij in de '90's ?

Nu, met Merckx in het portfolio, kunnen ze die tagline er dan weer wel schaamteloos bijzetten... of toch niet? : "Perhaps it’s because our favourite brands continue to beguile us with origin-based hyperbole, long after migrating to an environment bearing little resemblance to the brand story. After all, what do “heritage” and “prestige” have to do with a factory in China? It’s the question – and image – that shadows every bicycle brand with a hidden-from-public-view manufacturing presence in Asia."

en hij gaat verder :

"Often, the purchase of a high-end bicycle centers around discussion as sophisticated as a pre-school sandpit fight."

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 24 jun 2017 10:30

mocht Merckx een worldtour team hebben zou het ook enorm geholpen hebben

met quickstep waren ze op de goede weg, maar dat duurde uiteindelijk maar 2 jaar, de EMX-7 is dan uiteindelijk wel een heel mooie fiets imo

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27880
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 jun 2017 18:34

Sponsoring van Quick-Step was dermate duur dat 't het bedrijf bijna de das om heeft gedaan. Voor zo'n klein merk zijn die bedragen niet op te brengen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 jun 2017 19:18

Het fietsmerk Merckx lijkt me zonder de connectie met/bemoeienis van de oud kampioen gedoemd om te gaan kwijnen en uiteindelijk te verdwijnen.... , wie koopt er nog een Merckx als als het louter een stickermerk/ondermerk van Ridley is?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 24 jun 2017 19:25

Een fiets moet goed gebouwd zijn en er goed uitzien, dat is voor mij het belangrijkste.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 748
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 25 jun 2017 09:47

Ik heb een paar maand geleden een Merckx gekocht (Mourenx69), de naam Merckx zei me wel iets als "oudere" Belg.
Heel tevreden erover, zit mij ergonomisch super, maar het is dan ook nog maar mijn tweede fiets na mijn instap Cube een jaar geleden en toen had ik al goesting op een Merckx, maar wilde eerst eens zien of het fietsen mij zou liggen (rug en zo), vandaar eerst een instap.
Mijn eerste reflex is dat ik zeker weer een Merckx zou kopen, maar eens het zover zou zijn (en ik hoop er toch wel nog jaren plezier aan te hebben) dan denk ik niet dat het weer een Merckx zou zijn vanwege de eigenheid van het merk dat jammer genoeg stilaan teloor aan het gaan is en het eerder, zoals Keezx zegt, tegen dan niet meer zal zijn dan een stickertje met de naam Merckx (en eerlijk is eerlijk, nu is het ook al op het randje).

Maar bovenal, heel tevreden momenteel met mijn fiets, wat later komt zien we wel.

fietsie123
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 dec 2013 11:44

fietsie123 22 sep 2017 21:25

Hallo......


Bij de speurtocht naar een andere fiets liep ik tegen de EMX525 op.
modeljaar 2015/2016 Silver/black/red + ultegraD12 (nieuw) zonder wielen (onlangs al nieuwe set fcc wielen aangeschaft). de vraagprijs 2700 .
wat zijn de voor en tegens van deze fiets en wat vinden jullie van de fiets & de aanbieding?
:winkthumb: of :dislike:

Gr
Laatst gewijzigd door fietsie123 op 22 sep 2017 22:52, 3 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie