Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

2x 8 speed ombouwen naar 2x11 speed

michelbikkel
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jun 2017 16:01

michelbikkel 26 jun 2017 16:04

Hoi,

ik heb op mijn fiets 2x 8 speed en zou dit willen ombouwen naar 2x11.
volgens mij heb ik dan alleen 2 shifters, achter deraileur en een nieuwe cassette nodig.
graag hoor ik of mijn gedachte klopt!

groet Michel

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 26 jun 2017 16:10

Van 2x8 naar 2x11 speed

Betekent in de regel

- Nieuwe shifters
- Nieuwe derailleur voor en achter (vanwege compatabliteit shifters)
- Nieuwe cassette
- Nieuwe ketting (vanwege dunnere ketting)
- Nieuwe cranckstel (vanwege afstand en dike bladen)

En met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid
Een nieuw achterwiel met een bode geschikt voor een 11 speed cassette.

Heel misschien kun je de body vervangen.
Ow en meet even de ruimte tussen je achterbrug op.
Sommige frames uit vervlogen tijden zijn te smal voor 11 speed.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 26 jun 2017 16:12

Sowieso ook een nieuw achterwiel en crankset. 8/9/10s gaan allemaal op dezelfde body, 11s heeft een bredere body nodig. De kettingbladen van je 8s zijn te breed voor de smallere 11s ketting.

Ook zal je 8s voorderailleur wel incompatible zijn met 11s shifters.

Lang verhaal kort; je moet dan de hele groep en wielen vervangen.

eonderde
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 feb 2013 19:56

eonderde 27 jun 2017 14:24

voor campagnolo is de situatie iets anders. daar is de body breedte al eeuwig hetzelfde en met een heel klein beetje geluk past de (nieuwe) cassette. voorderailleur ook iets anders. camapgnolo voor shifter heeft meerdere klikjes en trimmogelijkheid, dus zou zomaar kunnen werken. nieuwe kettingbladen voor zijn wel noodzakelijk evanals een ketting.
Je moet wel een heel bijzonder frame hebben, om deze investering waar te kunnen maken. Dus het kan wel, maar is waarschijnlijk fiancieel onverstandig.

eonderde
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 feb 2013 19:56

eonderde 27 jun 2017 14:26

En nog vergeten. Waarschijnlijk ook nog een nieuw bottom bracket, omdat je nieuwe cranks niet meer passen op de oude bottom bracket.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jun 2017 14:58

eonderde schreef: 27 jun 2017 14:24 voor campagnolo is de situatie iets anders. daar is de body breedte al eeuwig hetzelfde en met een heel klein beetje geluk past de (nieuwe) cassette. voorderailleur ook iets anders. camapgnolo voor shifter heeft meerdere klikjes en trimmogelijkheid, dus zou zomaar kunnen werken. nieuwe kettingbladen voor zijn wel noodzakelijk evanals een ketting.
Je moet wel een heel bijzonder frame hebben, om deze investering waar te kunnen maken. Dus het kan wel, maar is waarschijnlijk fiancieel onverstandig.
Campagnolo 8 speed heeft een andere body, bij de introductie van 9 speed is de body vervangen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4681
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 27 jun 2017 15:52

Als ik het in je andere post lees, dan gaat dit om een Giant Defy 5.
Ik zou mijn upgrade geld in mijn zak houden en doorsparen voor een totaal betere fiets. Voor nu is het nog best te doen met de 8 speed, daar hoeft niets mis mee te zijn. Gewoon eerst maar eens lekker gaan fietsen dus en geen geld steken in een upgrade van de huidige fiets.

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 27 jun 2017 18:16

Dat valt tegen, volgens mij heb ik een jaar geleden nog een 5800 groepset gekocht onder de 400 euro, nu leg je er al bijna 500 euro voor neer. Dan heb je nog een nieuw achterwiel nodig. Dan zou ik er nog een klein beetje bijleggen en op marktplaats gaan zoeken naar een leuke fiets.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 27 jun 2017 18:36

Nog erger: je old fashioned remhoeven werken niet goed samen met de super SLR techniek van de 11v brifters. Als het Shimano betreft tenminste.

eonderde
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 feb 2013 19:56

eonderde 27 jun 2017 20:24

8 speed campagnolo is inderdaad smaller dan 9 speed. Maar er is ook regelmatig 8 speed met extra spacer op 9 speed gemonteerd. 9 speed is in 1997 ingevoerd. Dus als het echt 8 speed is, dan hebben we het over wielen van 20 jaar oud. Iets jonger inderdaad dan eeuwig.

runcyclerun
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2016 09:52

runcyclerun 27 jun 2017 20:30

Niks mis met 2x8 lijkt me. Waarom wil je dat uberhaupt? Behalve dat je enorm veel moet vervangen zoals boven al aangegeven ben ik ook benieuwd waarom je dat wilt. Is er geen andere oplossing?

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 27 jun 2017 21:57

runcyclerun schreef: 27 jun 2017 20:30 Niks mis met 2x8 lijkt me. Waarom wil je dat uberhaupt? Behalve dat je enorm veel moet vervangen zoals boven al aangegeven ben ik ook benieuwd waarom je dat wilt. Is er geen andere oplossing?
+1
Ik rijd met diverse klassiekers, ook 2x8 en zelfs 2x5, ik kan met clubritten in het vlakke Nederland prima meekomen t.o.v. De laatste carton fietsen met 2x11.
Bij 11 speed krijg je een 11 en een 12 waar je niet veel aan hebt, blijven er 9 bruikbare versnellingen over. Mocht je veel 52x11 willen rijden, dan ben je goed genoeg voor een echt goede fiets :mrgreen:
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Plaats reactie