Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

2x 8 speed ombouwen naar 2x11 speed

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 28 jun 2017 17:23

runcyclerun schreef: ↑27 jun 2017 20:30 Niks mis met 2x8 lijkt me. Waarom wil je dat uberhaupt? Behalve dat je enorm veel moet vervangen zoals boven al aangegeven ben ik ook benieuwd waarom je dat wilt. Is er geen andere oplossing?
Het grootste verschil van de ombouw van 2 x 8 naar 2 x 11 is dat je i.p.v. 5 straks 8 kransjes hebt die nauwelijks ooit gebruikt worden.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 28 jun 2017 18:02

πŸ‘πŸ»πŸš΄πŸ»πŸ˜„
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 jun 2017 18:11

Quarantanove schreef: ↑28 jun 2017 17:23 Het grootste verschil van de ombouw van 2 x 8 naar 2 x 11 is dat je i.p.v. 5 straks 8 kransjes hebt die nauwelijks ooit gebruikt worden.
Kennelijk ga je ervan uit dat ook de rest van de wereld achter de dijk woont. Enggeestig.

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 28 jun 2017 19:18

klimmer schreef: ↑28 jun 2017 18:11
Quarantanove schreef: ↑28 jun 2017 17:23 Het grootste verschil van de ombouw van 2 x 8 naar 2 x 11 is dat je i.p.v. 5 straks 8 kransjes hebt die nauwelijks ooit gebruikt worden.
Kennelijk ga je ervan uit dat ook de rest van de wereld achter de dijk woont. Enggeestig.
Waarom enggeestig? Ik beweer "het grootste verschil" en niet het enige verschil en zeg ook dat die kransjes nauwelijks worden gebruikt en niet nooit. Voor ieder die hier op dit forum komt gaat mijn stelling voor 99% op omdat we hier inderdaad in een vlak gebied zitten.
Een relativerende opmerking t.o.v. van het gedweep met steeds meer kransjes die voor het fietsen hier weinig toegevoegde waarde hebben en vooral alles onnodig veel duurder en "slijtgevoeliger" maken kan geen kwaad.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 jun 2017 20:04

Enggeestig? Van Dale? Zoals jij denkt, in het kort. 99%? Ach laat maar. Paarlen voor de zwijnen......

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 28 jun 2017 21:20

Overigens is 2x8 makkelijker af te stellen dan 2x11. Als je zelf niet handig bent scheelt dit toch al snel 3 tripjes naar de fietsenmaker (1e installatie, fine-tunen en nog een keer bijstellen als de kabels gezet zijn). Het zijn maar peanuts, maar mijn ervaring is dat 8 en 10 speed zich een stuk makkelijker af laten stellen.

Ook kost een nieuwe 8sp ketting maar €6,- en cassette €15 ofzo, waar je bij 10 en 11s al snel het 3 dubbele betaald (voor de kilometervreters onder ons nog wel een noemenswaardig).

Een fiets die nu 8s is lijkt me hoe dan ook geen upgrade waard. Een instap 105 alu fiets is dan wel bijna 2x zo duur dan een complete groep (€450,- vs. €750,- ofzo), maar dan krijg je de wielen, het frame, stuur, zadel, banden etc. er voor die €300,- bij. Wie weet kun je dan ook nog een slag slaan met een betere geometrie, leuk kleurtje en nog wat voordelen.

Plaats reactie