Het grootste verschil van de ombouw van 2 x 8 naar 2 x 11 is dat je i.p.v. 5 straks 8 kransjes hebt die nauwelijks ooit gebruikt worden.runcyclerun schreef: β27 jun 2017 20:30 Niks mis met 2x8 lijkt me. Waarom wil je dat uberhaupt? Behalve dat je enorm veel moet vervangen zoals boven al aangegeven ben ik ook benieuwd waarom je dat wilt. Is er geen andere oplossing?
2x 8 speed ombouwen naar 2x11 speed
-
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14
Kennelijk ga je ervan uit dat ook de rest van de wereld achter de dijk woont. Enggeestig.Quarantanove schreef: β28 jun 2017 17:23 Het grootste verschil van de ombouw van 2 x 8 naar 2 x 11 is dat je i.p.v. 5 straks 8 kransjes hebt die nauwelijks ooit gebruikt worden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14
Waarom enggeestig? Ik beweer "het grootste verschil" en niet het enige verschil en zeg ook dat die kransjes nauwelijks worden gebruikt en niet nooit. Voor ieder die hier op dit forum komt gaat mijn stelling voor 99% op omdat we hier inderdaad in een vlak gebied zitten.klimmer schreef: β28 jun 2017 18:11Kennelijk ga je ervan uit dat ook de rest van de wereld achter de dijk woont. Enggeestig.Quarantanove schreef: β28 jun 2017 17:23 Het grootste verschil van de ombouw van 2 x 8 naar 2 x 11 is dat je i.p.v. 5 straks 8 kransjes hebt die nauwelijks ooit gebruikt worden.
Een relativerende opmerking t.o.v. van het gedweep met steeds meer kransjes die voor het fietsen hier weinig toegevoegde waarde hebben en vooral alles onnodig veel duurder en "slijtgevoeliger" maken kan geen kwaad.
Enggeestig? Van Dale? Zoals jij denkt, in het kort. 99%? Ach laat maar. Paarlen voor de zwijnen......
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Overigens is 2x8 makkelijker af te stellen dan 2x11. Als je zelf niet handig bent scheelt dit toch al snel 3 tripjes naar de fietsenmaker (1e installatie, fine-tunen en nog een keer bijstellen als de kabels gezet zijn). Het zijn maar peanuts, maar mijn ervaring is dat 8 en 10 speed zich een stuk makkelijker af laten stellen.
Ook kost een nieuwe 8sp ketting maar β¬6,- en cassette β¬15 ofzo, waar je bij 10 en 11s al snel het 3 dubbele betaald (voor de kilometervreters onder ons nog wel een noemenswaardig).
Een fiets die nu 8s is lijkt me hoe dan ook geen upgrade waard. Een instap 105 alu fiets is dan wel bijna 2x zo duur dan een complete groep (β¬450,- vs. β¬750,- ofzo), maar dan krijg je de wielen, het frame, stuur, zadel, banden etc. er voor die β¬300,- bij. Wie weet kun je dan ook nog een slag slaan met een betere geometrie, leuk kleurtje en nog wat voordelen.
Ook kost een nieuwe 8sp ketting maar β¬6,- en cassette β¬15 ofzo, waar je bij 10 en 11s al snel het 3 dubbele betaald (voor de kilometervreters onder ons nog wel een noemenswaardig).
Een fiets die nu 8s is lijkt me hoe dan ook geen upgrade waard. Een instap 105 alu fiets is dan wel bijna 2x zo duur dan een complete groep (β¬450,- vs. β¬750,- ofzo), maar dan krijg je de wielen, het frame, stuur, zadel, banden etc. er voor die β¬300,- bij. Wie weet kun je dan ook nog een slag slaan met een betere geometrie, leuk kleurtje en nog wat voordelen.