Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

frenk60
Forum-lid

frenk60 27 jun 2017 07:13

NuitKor schreef: 26 jun 2017 14:49
frenk60 schreef: 26 jun 2017 13:33 Mijn nieuwe canyon ultimate.
Heel gaaf! Wat voor maat is dit en hoe bevalt hij?

En wat voor zadelpen heb je daarop? Die van Canyon heeft minimaal 15mm setback toch?
Maatje l, bevalt tot nu toe uitstekend. Stuurt en reageert direct.
Dit keer voor een allround fiets gekozen, had hiervoor een s5.

BramH
Forum-lid

BramH 27 jun 2017 21:54

ypuh schreef: 26 jun 2017 13:55 Heeft iemand ervaring met de Endurace CF SL (9.0 SL)? Ik ben me al een aantal maanden aan het oriënteren op een nieuwe pure racer naast de stalen Surly en als vervanger van mijn oude nog zelden gebruikte Gazelle V3. De Canyon Endurace SL komt qua geo het beste overeen en is verder van alle moderne gemakken voorzien.

Wat spreekt mij aan:
- Geometrie en lengte geintegreerde cockpit zijn precies goed (lange benen, dus de Endurace geo is al zeer sportief voor mij)
- Ergo cockpit ziet er fraai afgewerkt uit
- Met de los bij te bestellen aero headset topcap geen spacers nodig
- Ruimte voor 28/30 mm banden voor comfort en onverhard (max 33mm)
- Prijs t.o.v. BMC RoadMachine, Cervelo S3 etc.
- DT Swiss PR 1400 zijn lichtgewicht en TL ready
- Ultegra disc shifters zijn nog acceptabel t.o.v. de 105 disc shifters
- Meteen het juiste zadel (Fizik Alliante)
- VCLS zadelpen kan ook naar voren afgesteld worden (+13mm)

Wat spreekt mij minder aan:
- Rode kleur alleen voor de duurdere SLX
- Schijfremmen zijn geen must
- Stormgreen is 2e keuze qua kleur
- Standaard 42 cm stuur op een maat L?
- Wordt afgeleverd met een oude serie Ultegra

De fiets is op het afsluitdekseltje van de headset na helemaal compleet afgeleverd en volledig naar wens afgemonteerd. Ik ben vooral benieuwd naar gebruikers ervaringen en real life foto's van de Stormgreen kleur. Het frame schijnt relatief stijf te zijn, hetgeen ik met bredere banden hoop te ondervangen.

Verder is het niet de meest sprankelende fiets, maar een BMC is al snel €1.500,- duurder bij een gelijke afmontage en voor dat geld heb je ook een rode Canyon met Di2 en hoge Reynolds wielen. Aangezien ik al flink moet sparen voor de gewone SL is deze meerprijs ver boven budget.

Natuurlijk kan ik ook €1.000 besparen door voor de goedkopere variant (ook in Stormgreen) te kiezen en dan zelf het zadel, groep (SRAM!), wielen en cockpit vervangen voor iets leuks.
We zijn fan van dezelfde fiets. Ik vind de oude "ultegra" zeker geen minpunt want dat is gewoon een prima groepset. Ik wacht nog een paar weken/maanden met bestellen want eerdaags zullen de 2018 modellen wel gepresenteerd worden en gaat er bij Canyon altijd een beste hap van de prijs af.

Twijfel niet langer meer tussen SL en SLX want naast de paar gram verschil is er een enorm financieel gat van duizend euro. Dat is het me niet waard. Denk dat de SL ook een prima fiets is.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 28 jun 2017 09:03

BramH schreef: 27 jun 2017 21:54
We zijn fan van dezelfde fiets. Ik vind de oude "ultegra" zeker geen minpunt want dat is gewoon een prima groepset. Ik wacht nog een paar weken/maanden met bestellen want eerdaags zullen de 2018 modellen wel gepresenteerd worden en gaat er bij Canyon altijd een beste hap van de prijs af.

Twijfel niet langer meer tussen SL en SLX want naast de paar gram verschil is er een enorm financieel gat van duizend euro. Dat is het me niet waard. Denk dat de SL ook een prima fiets is.
Ik wacht ook nog even. Mocht er met de Tour €500,- korting zijn dan is de keuze snel gemaakt (dan gaat de oude Ultegra 6800 groep eraf en komt er SRAM Force 22 voor inplaats). Mocht er geen korting zijn dan wacht ik waarschijnlijk een paar maanden tot de SL wordt uitgerust met de nieuwe 8000 groep.

Het gewichtsverschil boeit mij ook weinig, alleen de rode kleur van de SLX vind ik wel tof maar geen €1.300 waard.

jonglins
Forum-lid

jonglins 28 jun 2017 14:59

Ruim twee weken geleden twee scheurtjes ontdekt onder zadelpenklem, aan voor- en achterkant. Gaat om een Ultimate SLX uit 2015 (oude model dus). Fiets meteen naar Eindhoven gebracht. Gisteren bericht ontvangen dat frame onder garantie wordt vervangen, door een model uit die tijd (weliswaar met andere kleurstelling). Goede service! Had eigenlijk ook niet anders verwacht. Is geheel buiten mijn schuld (klem nooit met meer dan 4 a 5 Nm aangedraaid) en had de fiets pas 1,5 jaar.
Nu maar hopen ik mijn fiets snel terug heb, want valt nog niet mee dat fietsen op een 20 jaar oude aluminium Eddy Merckx als je een carbon Canyon gewend bent!

Afbeelding

Afbeelding

bram1234
Forum-lid

bram1234 29 jun 2017 08:12

ypuh schreef: 28 jun 2017 09:03
BramH schreef: 27 jun 2017 21:54

Ik wacht ook nog even. Mocht er met de Tour €500,- korting zijn dan is de keuze snel gemaakt (dan gaat de oude Ultegra 6800 groep eraf en komt er SRAM Force 22 voor inplaats). Mocht er geen korting zijn dan wacht ik waarschijnlijk een paar maanden tot de SL wordt uitgerust met de nieuwe 8000 groep.

Het gewichtsverschil boeit mij ook weinig, alleen de rode kleur van de SLX vind ik wel tof maar geen €1.300 waard.
Naast het verschil in frame tussen de SL en de SLX zitten er natuurlijk ook andere wielen op. Zelf twijfelde ik tussen de SL 9.0 DI2 en SLX 8.0 DI2, maar na mijn bezoek aan Canyon weet ik zeker dat ik niet voor een stealth zwarte of een "iceland lava" grijze SL moet gaan. Het rood van de SLX vind ik zoveel mooier dan deze saaie kleuren. Ik ga er denk ik spijt van krijgen als ik dan toch niet voor de SLX ga.

Ook ik wacht wel nog tot een goede aanbieding. Als de SLX tijdens de TDF of eventueel einde seizoen voor een goede prijs te krijgen is koop ik hem. Zo niet, dan wordt het waarschijnlijk het nieuwe model met de nieuwe ultegra set. De vraag is dan natuurlijk wel in welke kleuren deze zullen verschijnen :)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 29 jun 2017 08:20

Ze hadden het GT-blue op alle modellen beschikbaar moeten maken. Een van de mooiere blauw kleuren ondanks dat het mat is.
Less is bore

TKMP
Forum-lid

Gebruikersavatar TKMP 29 jun 2017 11:42

koop een los frame

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 29 jun 2017 11:47

TKMP schreef: 29 jun 2017 11:42 koop een los frame
Losse frames zijn alleen in het zwart? Plus dat je dan in verhouding veel te veel betaald.

Zo jammer dat vrijwel alle merken over zijn gestapt op complete fietsen en/of belachelijke prijzen voor een los frame.

TKMP
Forum-lid

Gebruikersavatar TKMP 29 jun 2017 12:04

https://www.canyon.com/nl/road/ultimate ... nical.html
2500 is geen geld voor een frame + pen en stuur, dan ben je een dief van je eigen knip.
blijft altijd veel geld. klopt.

zelf bouwen betekend: eigen groep kiezen(cranklengtes + chainsets +cassette)
eigen zadel de oem zijn niet altijd fijn, eigen wielen kiezen.

een reeds afgmonteerde fiets heeft soms nog wat tuning nodig.
ik zal niet snel een volledig afgemonteerde fiets aanschaffen.

jenssss
Forum-lid

jenssss 29 jun 2017 12:07

Probleem daarbij is dat volledige fietsen altijd eerst uitgeleverd worden.
De losse frames waren maanden extra levertijd de voorbije twee modeljaren.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 29 jun 2017 13:29

Losse frames zijn veel te duur. Als je zoveel geld uitgeeft voor een los frame koop je iets écht moois ;-)
Less is bore

Drossie2
Forum-lid

Drossie2 29 jun 2017 14:53

Vandaag het tweede ritje gedaan op mijn nieuwe fiets: Canyon Endurace CF 7.0.
De fiets rijdt super.
Enkele dagen geleden schreef ik dat ik iets hoorde slepen. Ik heb er vandaag wat beter op gelet en het lijkt van de bottom bracket afkomstig. Het is een ritmisch geluid en is ook hoorbaar als ik de pedalen stil houd.
Verder ben ik enorm tevreden met de fiets.

Afbeelding
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Plaats reactie