Ik heb sinds eind maart van dit jaar ineens dat mijn achterwiel van mijn mountainbike zeer zwaar loopt.
Ik dacht eerst dat het aan het Bottom Bracket zou liggen (waar de crank in zit).
Ketting verwijderd, maar de crank draait redelijk goed. Draait een aantal keren door dus redelijk soepel.
Na het afhalen van de ketting merk ik dat het wiel in de rijrichting wel soepel loopt, maar andersom zeer stroef loopt.
Lijkt me dat het achterwiel zonder ketting in beide richtingen soepel moet lopen.
Nou dacht ik dat wellicht de naaf of de lagers van het achterwiel niet goed meer zijn. Iemand enig idee of het dit kan zijn of zou het totaal wat anders zijn?
Ik zat ook al te kijken dat een nieuwe naaf en als je deze zou moeten laten spannen bijna net zo duur is als een nieuw wiel.
Achterwiel loopt ineens heel zwaar
Over welk materiaal hebben we het? Merk, groep en gebruiksduur en intensiteit. De naaf, en dan heb je het over de lagers uiteraard, kan zeker onder invloed van zand, modder en water zwaar gaan lopen of na jaren gebruik versleten zijn. Maar je zegt dat het wiel vooruit wel goed loopt, maar achteruit niet. Met fietsen merk je dat niet, maar er is wel wat mis. Dus welk materiaal, leeftijd enz. Een vooruit draaiend achterwiel (met ketting dus) moet toch wel 50-100 keer ronddraaien, dus met functionerend freewheel. Achteruit met ketting toch wel minstens 10 omwentelingen. Bij vervanging moet je inderdaad aan een reeds ingespaakt wiel denken.
Als je fietsend de benen stilhoudt of achteruittrapt, wat gebeurt er dan met de ketting: loopt die dan op een hoop: dan is het freewheel kapot. Heb je een schroefpignon, geen cassette: dan is dat 100% zeker. Bij een schroefpignon kan ook de as gebroken zijn, vooral bij die met 7 en 8 tandwielen. Voor een nieuw wiel is een uitvalmaat van 135mm nodig of bij stalen frame uitbuigen tot die maat.
Als je fietsend de benen stilhoudt of achteruittrapt, wat gebeurt er dan met de ketting: loopt die dan op een hoop: dan is het freewheel kapot. Heb je een schroefpignon, geen cassette: dan is dat 100% zeker. Bij een schroefpignon kan ook de as gebroken zijn, vooral bij die met 7 en 8 tandwielen. Voor een nieuw wiel is een uitvalmaat van 135mm nodig of bij stalen frame uitbuigen tot die maat.
Als je achteruit trapt loopt de ketting er vrijwel direct af. Zit Shimano alivio op en het wiel is volgens mijn van ryde, taurus 19. Naaf weet ik zo niet maar lijkt td op te staan.
Ik heb de fiets tweedehands bij een fietsenmaker gekocht en heb hem nu 2 jaar.
Ik heb de fiets tweedehands bij een fietsenmaker gekocht en heb hem nu 2 jaar.
tweedehands kan betekenen meer dan 15 jaar oud. Daar gaat het om! En met de nodige moddertochten en zonder onderhoud, tja, dan is het ineens afgelopen. Je zegt het wiel, maar je noemt de velg....
Nieuw wiel kopen! Ik neem aan dat de uitvalmaat recent is en dus zal passen.€50 bij bikecomponents.de
Nieuw wiel kopen! Ik neem aan dat de uitvalmaat recent is en dus zal passen.€50 bij bikecomponents.de
Laatst gewijzigd door klimmer op 29 jun 2017 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Tja leeftijd van de wielen weet je zo niet. Frame was nieuw aangezien oude gescheurd was vertelde de fietsenmaker.
Wielen denk ik overgezet.
Maar als ik nieuwe wielen er in zet bv Shimano xt dan ben ik veelal nog goedkoper uit dan nieuwe naaf. Naaf moet je nl nieuw laten spaken.
Wielen denk ik overgezet.
Maar als ik nieuwe wielen er in zet bv Shimano xt dan ben ik veelal nog goedkoper uit dan nieuwe naaf. Naaf moet je nl nieuw laten spaken.
Hou je me voor de gek? ik geloof dat je naaf, velg en wiel allemaal door elkaar haalt.
Gelukkig!, maar na mijn correcte inschatting/advies, ga jij me vertellen dat een naaf ingespaakt moet worden om een wiel te krijgen. Empathie is prettig om te hebben, doe er wat aan.
Kan je niet helemaal volgen. TS zegt niets geks.
.
Hij bedoelt met Shimano XT de wielen en niet een naaf.gb74 schreef: ↑29 jun 2017 20:01 Tja leeftijd van de wielen weet je zo niet. Frame was nieuw aangezien oude gescheurd was vertelde de fietsenmaker.
Wielen denk ik overgezet.
Maar als ik nieuwe wielen er in zet bv Shimano xt dan ben ik veelal nog goedkoper uit dan nieuwe naaf. Naaf moet je nl nieuw laten spaken.
o'7o
Dat bedoel ik nou: hij doet weinig moeite om duidelijk te zijn en alsof ik niet weet dat je een naaf moet laten inspaken. Dat had ik ook al geadviseerd. ("Bij vervanging moet je inderdaad aan een reeds ingespaakt wiel denken.")
Shimano XT wielen zijn trouwens aardig wat duurder dan een naaf alleen!
Shimano XT wielen zijn trouwens aardig wat duurder dan een naaf alleen!
Als ik het zo hoor denk ik dat de kans groot is dat de body versleten is. Aan de binnenkant hiervan zitten kogellagers. Bij slijtage door vuil, zand, modder, water,..., maken die lichte groefjes in de binnenzijde van de body waardoor het niet vlot meer loopt. Vooral bij het achteruit trappen merk je dit. Het kan natuurlijk ook zijn dat de slijtage al zo groot is dat ook je naaf wat ingekrast is. Dan is de kans bestaande dat je niet enkel de body zal moeten vervangen, maar ineens ook je naaf.