Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies gevraagd: Giant TCR Advanced 1 vs Isaac Graviton?

jouke
Forum-lid

jouke 19 jun 2017 18:03

Beste mensen,

Ik heb nu 2.5 jaar een MTB en wil graag wat variatie in de trainingen aanbrengen door een racefiets aan te schaffen. Budget ongeveer 1500 euro,
Ik ben 1.90m en 85 kg en zoek dus een fiets met framehoogte 61 cm.
Na al veel fietsen te hebben overwogen (Cannondale CAAD12, Colnago A1-R, Trek Domane ALR 5, Trek Domane S5, Koga Kimera Road Prestige) ben ik nu aan het inzoomen op twee fietsen (omdat ik die met een leuke korting kan kopen):
  • Giant TCR Advanced 1
  • Isaac Graviton

Beide fietsen zjin met Ultegra afgemonteerd, alleen vind ik de Isaac met aluminium frame iets mooier dan de Giant met carbon frame en is de Isaac 100 euro goedkoper.
Ik heb op beide al gefietst maar beide keren op een 58 cm frame en Ik voel om eerlijk te zijn weinig verschil. Het lijkt me dat de wielset van Giant iets beter is maar het is wel een eigen merk dus wat moeilijker te vergelijken. Ik heb ook het idee dat de wielen van Isaac een 5mm QR as hebben en de Giant 12 mm steekas wat me beter lijkt. Of is dat verder niet zo belangrijk in de racewereld? Verder heeft Giant in ieder geval levenslang garantie op het frame. Isaac is een semi-Nederlands merk maar worden de Giant's ook niet in de polder gemaakt?

Ik besteed nogal veel tijd om forums te lezen dus ik hoop dat iemand er iets verstandigs over kan zeggen!

groeten,
Jouke
Laatst gewijzigd door jouke op 19 jun 2017 19:55, 2 keer totaal gewijzigd.

peter1981
Forum-lid

peter1981 19 jun 2017 19:38

Die TCR met 105 koos ik alleen al voor de kleur
Weet niet of je al in de zaak bent geweest maar hij is dus niet zwart zoals op de foto maar meer de layout en de kleur van de blauwe content van 1149,-
Alu was voor mij sowieso not done als ik eerlijk ben al vind ik de alu vorkpijp in de Giant een beetje jammer maar beter dat dan een compleet alu fiets
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

peter1981
Forum-lid

peter1981 19 jun 2017 19:40

Enige van Isaac trouwens wat Nederlands is dat is dat ze hier worden opgebouwd maar Giant`s worden hier ook inderdaad opgebouwd dan weet ik niet of de race dat ook wordt gedaan want d8 dat de TCR in de UK wordt gebouwd
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

jouke
Forum-lid

jouke 19 jun 2017 19:54

Hoi Peter, die TCR is met Ultegra en de fiets is zwart + oranje + blauw:
https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-advanced-1

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 19 jun 2017 22:05

jouke schreef: 19 jun 2017 18:03 Ik ben 1.90m en 85 kg en zoek DUS een fiets met framehoogte 61 cm.
Dat "dus" vraagt om uitleg. Waarom? Waar heb je dat gelezen (wetende dat er geen universeel maatsysteem bestaat.)?

jouke
Forum-lid

jouke 19 jun 2017 22:29

Ik bedoelde denk ik 1.90 meter met binnenbeenlengte 0.89m en dan kom je volgens de meeste tabellen uit op 60/61 cm. Gewicht heeft er niet veel mee te maken. Maar daar ging het eigenlijk niet om!

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 19 jun 2017 22:41

Ik ken die tabellen niet (waarvan de waarde ook zeer twijfelachtig is), maar hoe bijv. maken ze daarin onderscheid tussen frames zonder slope, weinig - of sterk aflopende bovenbuis? En maakt men dan ook onderscheid naar het merk frame? Wordt dan wel een hele rits tabellen....

MPolleke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 20 jun 2017 10:52

Een meer of minder aflopende bovenbuis maakt geen verschil qua geometrie. Als een frame een aflopende bovenbuis heeft kun je kijken naar de virtuele lengte van de bovenbuis.

De contactpunten van je lichaam zijn van belang, anders gezegd, de stack en de reach.
Zelf let ik meestal simpelweg op de lengte van de bovenbuis en de hoogte van het frame. De rest geloof ik wel. Met 1,90 cm lengte en een binnenbeenlengte wordt volgens mij standaard een 58cm lengte bovenbuis aangeraden.
Grappig genoeg heb ik dezelfde maten, maar ik zit liever op een fiets met een bovenbuis van 56 cm. Inderdaad, een universeel systeem bestaat niet.
Wel heb ik een hoogte van 58 cm, ik wil niet te diep zitten.

Staar je dus niet blind op de maat, dat is gewoonlijk de maat van de zitbuis. Je wilt kijken wat de lengte van de bovenbuis is bij die maat, en wat de lengte van de balhoofdbuis is bij die maat (oftewel, hoe diep kom je voorover te zitten).

Over de fietsen...
De Giant heeft wel leuke kleurstelling. Ook en geweldige prijs/kwaliteit verhouding. Voor 1500 Euro een carbon frame met Ultegra. Wel heeft het merk een wat gewone uitstraling naar mijn mening. Of dat voor jou een rol speelt is aan jou.
De Isaac heeft een gewoon aluminium frame. Dat is vaak wat minder comfortabel, trillingen worden net iets meer doorgegeven. Of meer of minder comfort belangrijk voor je is, is ook aan jou. Voor sommige mensen speelt dit absoluut geen rol. Het merk heeft voor mij wat meer uitstraling, maar dat het een gewoon aluminium frame is doet me dan weer minder.
Allemaal lekker subjectieve meningen :).

jouke
Forum-lid

jouke 29 jun 2017 23:12

Ik heb vandaag een bikefitting gedaan. Toen ik binnenkwam dacht de verkoper ook dat 60 cm de juiste maat voor mij zou zijn, maar tot onze verbazing kwam de bikefitting toch op 58 cm uit! Dus een framehoogte van 60 cm, bovenbuislengte van 58 cm en en reach van 40 cm. Wel apart dat 4 fietsenverkopers me in eerste inschatten op 60 cm.
Aangezien de Isaac Graviton aanbieding weg is, denk ik dat het toch de Giant TCR Advanced 1 maat L wordt.
(Iemand nog ervaring met een Blade Lemmet?)

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 29 jun 2017 23:32

190 cm en een bbl van 89 cm.
Weet dat de ene maat 58 de nadere maat 58 niet is.

Ik maak me even een bedenking.
Voor welke lichaamslengte worden dan de 60 - 62 en zelfs 64 cm frames gemaakt?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 30 jun 2017 07:45

60cm framehoogte en 58cm bovenbuis is toch ook een maat 60. Dat ze bij Isaac dat een 58 noemen heeft te maken met dat niet bestaande universele maatsysteem waar Klimmer het over heeft. Een beetje fietsenmaker zou dat toch wel moeten weten. Je hoeft eigenlijk niks van geometrie af te weten om te bedenken dat iemand van 1.90m de één na grootste maat nodig heeft bij de meeste merken.
Campagnolo Ultra Dork

jouke
Forum-lid

jouke 30 jun 2017 08:13

Ik heb het bikefitting systeem van Shimano gebruikt en daar zitten ook een heel aantal frames is. Wat me dan wel weer stoorde is dat het systeem daar juist de TCR advanced 1 XL uit 2016 adviseerde, terwijl als we naar de geometrie kijken, dan lijkt 58 juist beter overeen te komen.
@ERNIE C: bedoel je met de "één na grootste maat" de L van Giant, dus 58 cm?

Plaats reactie