Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 03 jul 2017 22:02

Als ik de remblokken ga vervangen kan ik kiezen tussen blokken met 'koelvinnen' en zonder. In hoeverre ga ik verschil merken tussen deze blokken? Gaat trouwens beide om shimano resin blokken, het enige verschil zijn die vinnen...

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 jul 2017 09:22

senior schreef: 03 jul 2017 19:31 Ach, klikpedalen zijn ook pas echt geaccepteerd nadat Hinault gigantisch op zijn plaat ging in een touretappe. En klapschaatsen waren waardeloos totdat de Jong er Europees kampioen mee werd tegen de toen nog oppermachtige Oostduitse dames.
Goede vergelijking.., Remmen die op een andere manier remmen dan de standaard. Vergelijken met 2 technieken die efficiëntie (ergo: snelheid) toevoegden...
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 04 jul 2017 10:47

MarkVeenstra schreef: 04 jul 2017 09:22
senior schreef: 03 jul 2017 19:31 Ach, klikpedalen zijn ook pas echt geaccepteerd nadat Hinault gigantisch op zijn plaat ging in een touretappe. En klapschaatsen waren waardeloos totdat de Jong er Europees kampioen mee werd tegen de toen nog oppermachtige Oostduitse dames.
Goede vergelijking.., Remmen die op een andere manier remmen dan de standaard. Vergelijken met 2 technieken die efficiëntie (ergo: snelheid) toevoegden...
Wacht maar tot de afdaling van Mont du Chat of de Galibier nat ligt...
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40106
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 jul 2017 11:24

Koelvinnen ga je absoluut niet merken! Hooguit op een atb voor downhillen.
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 jul 2017 12:15

erikkie39 schreef: 04 jul 2017 10:47
MarkVeenstra schreef: 04 jul 2017 09:22
senior schreef: 03 jul 2017 19:31 Ach, klikpedalen zijn ook pas echt geaccepteerd nadat Hinault gigantisch op zijn plaat ging in een touretappe. En klapschaatsen waren waardeloos totdat de Jong er Europees kampioen mee werd tegen de toen nog oppermachtige Oostduitse dames.
Goede vergelijking.., Remmen die op een andere manier remmen dan de standaard. Vergelijken met 2 technieken die efficiëntie (ergo: snelheid) toevoegden...
Wacht maar tot de afdaling van Mont du Chat of de Galibier nat ligt...
Want dan gaan schijfremrijders in een profpeloton met een veel hogere deceleratie (i.e. later en harder remmen), dan de renners met velgremmen? Ze blijven dezelfde grip houden tussen banden en wegdek hea ;).
Het argument voor schijfremmen bij natte, lange, afdalingen gaat wellicht op voor amateurs op de openbare weg. Maar ik denk niet dat de profs hier significante verschillen in kunnen gaan maken, voor degene met schijfremmen tov de concurrent met velgremmen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Joskovic
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2017 11:40
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar Joskovic 04 jul 2017 12:35

Ik vraag het me af. Het zal zeker interessant zijn om te zien, mocht het voorkomen. Carbon velgen hebben in de regen, zeker bergaf, een langere remweg en schietschijven zijn beter te doseren. Op een paar haarspeldbochten kun je dan een gaatje slaan, wat het verschil kan zijn tussen ritwinst of de aansluiting met de kopgroep verliezen, zeker als je een wat mindere daler bent.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40106
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 jul 2017 13:57

Een mindere daler met betere remmen op nat wegdek...... no way dat hem dat wat op gaat leveren, hooguit een berg schaafwonden.
Less is bore

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5305
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 04 jul 2017 14:25

Ik heb een sram shifters/remmen set aangeschaft.
Nu zit dit standaard al aan elkaar gekoppeld, kan ik dit nu zonder problemen losdraaien om door frame te halen en sluit leiding dan zelf af, of moet leidingen eerst leeg laten lopen/afsluiten oid ?

Basic vragen gok ik, maar kan het zo snel niet uitvinden.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40106
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 jul 2017 15:14

Er zal een druppeltje uit komen, maar meestal is dat bijna niets. Je zult wel de boel moeten ontluchten vrees ik. Zet ook ineens de kabel op de juiste lengte (hele goede kabeltang gebruikten of een dremel), dan hoef je dat later niet te doen.
Less is bore

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5305
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 04 jul 2017 15:34

Ja ontluchten hou ik rekening mee, maargoed dat is toch wel handig om te kunnen doen.
Ging mij er meer om dat ik niet opeens lading remvloeistof in mijn frame heb zitten.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16475
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 jul 2017 18:19

DDX schreef: 04 jul 2017 14:25 Ik heb een sram shifters/remmen set aangeschaft.
Nu zit dit standaard al aan elkaar gekoppeld, kan ik dit nu zonder problemen losdraaien om door frame te halen en sluit leiding dan zelf af, of moet leidingen eerst leeg laten lopen/afsluiten oid ?

Basic vragen gok ik, maar kan het zo snel niet uitvinden.
Welke Sram, ik heb juist hetzelfde gedaan met mijn Sram Etap Hrd.
Opletten dat je geen remvloeistof lekt op je frame, anders direct afkuisen met bod en water.
De juiste aansluitingen kopen, want eens uit elkaar kan je deze niet hergebruiken.

En zoals Daniel al aangaf, knip ze dan direct op de juiste lengte.

Er bestaat een heel goed filmpje van Sram op hun website over inkorten en ontluchten van hun remleidingen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 04 jul 2017 20:40

Iemand wel is gehoord van ontploffende voorvorken bij interne oliekabel door de hitte?
Een fietsenzaak met diverse merken beweerde dat dit de reden is dat trek de remkabel niet in de voorvork doet.
Volgens mij is het meer gewichtsbesparing....
Specialized Diverge Axs

Plaats reactie