RKN schreef: ↑04 jul 2017 20:09
Goh, ik zal eens een keer bijhouden wat die oliestokert van mij extra verbruikt als ik een paar fietsjes op het dak heb staan...
Als ik het hier altijd zo lees moet de pomphouder en grijns van oor tot oor hebben als je met een paar dakdragers aan komt zetten, maar volgens valt dat in praktijk wel mee (helemaal als absoluut bedrag op een kostenplaatje van een beetje vakantie)
Iemand ooit al eens nagedacht over wat een drager achterop de auto doet met de luchtstroom die van de auto afstroomt?
(het is natuurlijk niet alleen frontaal oppervlak wat de luchtweerstand bepaalt...)
Mijn voorkeur heeft op het dak: minder risico dat de fietsen door de fietsendrager zelf of door elkaar beschadigd raken onderweg. Trekhaakdrager zou ik nog overwegen, die dingen die je achter de kofferklep haakt begin ik niet aan
Toevallig heb ik eens kunnen vergelijken, twee keer gereden over een vergelijkbaar stuk. 1x vier fietsen achterop de trekhaak en 1x 4 fietsen op het dak.
(heb zowel een drager trekhaak als 4 dakdragers)
Megane dci (diesel) van zuid-west NL naar omgeving Arnhem.
Normaal verbruik over dit stuk ca. 1:20
Met 4 fietsen op trekhaak ca. 1:19
Met 4 fietsen op dak ca. 1:16/1:17
op dak verbruikt dus echt wel hoger. Maar zoals je zegt, op de totale kosten? Ach, dat valt ook wel weer mee.
De reden dat ik liever achterop heb ipv bovenop is de herrie die fietsen bovenop geven. Als ik zo helemaal naar Oostenrijk zou moeten of Zuid-Frankrijk..... neuh, doe maar niet...
op de klep begin ik ook niet aan, ziet er altijd niet echt fijn uit, wordt meer op elkaar stapelen, en je krijgt de klep bijna niet meer open.
Fietsen achterop kan ik kantelen en gewoon de klep open doen.
op vakantie zet ik de fietsen bovenop de bagagewagen, dan merk je er zo goed als niks van.